Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pred tridsiatimi rokmi bola spustená výroba v závode Martorell spoločnosti SEAT S.A. Toto výročie pripadá na štart najdôležitejšej transformácie v histórii španielskej spoločnosti koncernu Volkswagen, v rámci ktorej bude preinvestovaných 3 miliardy eur. Ide o prechod od výroby vozidiel so spaľovacími motormi na výrobu vozidiel s elektrickým pohonom. Transformácia sa týka všetkých oblastí: výskumu a vývoja, výroby a logistiky, predaja, organizácie a ľudských zdrojov.

Hlavný závod spoločnosti SEAT S.A. spustí výrobu elektrických vozidiel v roku  2025 pre rozličné značky koncernu Volkswagen. Na dosiahnutie tohto cieľa spoločnosť pripravila strategický plán, ktorý má päť hlavných pilierov: zamestnanci a organizácia, elektrifikácia a produkt, výroba end-to-end (E2E), digitalizácia a udržateľnosť.

Jedným z kľúčových projektov tejto transformácie je vedúca rola SEAT S.A. v oblasti malých elektrických vozidiel koncernu Volkswagen. Ide o rodinu automobilov, ktoré umožnia sprístupniť udržateľnú mestskú mobilitu širokému okruhu zákazníkov rozličných značiek koncernu. Martorell sa stane jednou z výrobných základní pre tieto elektrické vozidlá a rozhodujúcou súčasťou reťazca tvorby hodnoty pri výrobe elektrických automobilov v Španielsku.

Wayne Griffiths, CEO značiek SEAT a CUPRA povedal: „Počas uplynulých 30 rokov spoločnosť SEAT S.A. vytvárala zamestnanosť a podporovala priemyselný rast v tejto krajine a pre budúcnosť má toho v pláne ešte oveľa viac. Našou ambíciou je vyrábať v Španielsku elektrické vozidlá od roku 2025 a ako súčasť tejto transformácie sa bude v závode Martorell vyrábať aj model  CUPRA UrbanRebel. Vďaka tomuto projektu, ktorý je v nadchádzajúcich rokoch pre našu spoločnosť najdôležitejším, sa začína nová éra pre našich zamestnancov a závod.“

Transformácia spoločnosti je v súlade s jasným záväzkom SEAT S.A. a koncernu  Volkswagen k elektrifikácii Španielska v rámci plánu Future: Fast Forward. Tento plán zahŕňa v spolupráci so zúčastnenými partnermi elektrifikáciu závodov Martorell a Pamplona, vybudovanie nového závodu gigafactory na výrobu batérií v meste Sagunto (provincia Valencia) a vytvorenie kompletného dodávateľského reťazca. Predpokladá sa, že tento celoštátny projekt bude mať pozitívny dopad na ekonomiku Španielska v objeme viac ako 21 miliárd eur.

Zavedenie elektrických automobilov si vyžaduje aj zmeny v oblasti pracovnej sily a zavádzania nových technológií. Spoločnosť spustila ambiciózny tréningový program pre svojich zamestnancov s cieľom dosiahnuť efektívnejšiu organizáciu a pomôcť každému tímu absolvovať tieto zmeny. Súčasne spoločnosť SEAT S.A. investuje do svojich výrobných zariadení aby premenila Martorell na inteligentný výrobný závod. Na to spoločnosť implementuje nové dáta a systémy pre podporu rozhodovania (business intelligence),virtuálnu realitu, ako aj využívanie tzv. veľkých dát (big data) na zlepšenie výrobných procesov a monitoring v reálnom čase.

Markus Haupt, člen predstavenstva SEAT S.A. pre výrobu a logistiku, dodal: „V rámci tejto transformácie našich závodov stojíme pred veľkou výzvou zmeniť naše výrobné procesy pre uvedenie elektrifikácie do reality. Na dosiahnutie toho integrujeme nové technológie do závodu Martorell a preškolíme našich pracovníkov aby sme zabezpečili, že budú mať potrebné nástroje a zručnosti na zvládnutie elektrifikácie SEAT S.A.”.

Výroba v závode Martorell: motor rastu a rozvoja

Dnes pracuje v závode Martorell približne 12 000 zamestnancov. Závod zaberá  celkovú plochu 2,8 milióna štvorcových metrov, čo predstavuje 400 futbalových ihrísk.

Závod bol uvedený do prevádzky v roku 1993 po 34 mesiacoch výstavby. Investičné náklady predstavovali 244,5 miliardy španielskych pesiet (1,47 miliardy eur). Spoločnosť SEAT S.A. preniesla výrobu zo svojho starého závodu  Zona Franca v Barcelone, kde vyrábala automobily od roku 1953, do nového závodu Martorell, vzdialeného iba 30 kilometrov. Odvtedy spoločnosť  SEAT S.A. vyrobila v tomto závode vyše 12 miliónov automobilov zo 45 modelov, ktoré boli exportované do vyše 70 štátov sveta. V uplynulom roku bolo exportovaných 83 % automobilov vyrobených v závode.

Prvým modelom, ktorý zišiel z výrobnej linky závodu Martorell, bol SEAT Ibiza druhej generácie (už využívajúci techniku Volkswagen) a následne sesterský SEAT Cordoba prvej generácie. V tom čase výroba dosahovala 1500 kusov denne. Za uplynulých 30 rokov patrili medzi modely vyrábané v závode Martorell v najväčšom počte SEAT Ibiza (4,7 miliónov vozidiel), SEAT Leon (2,5 miliónov vozidiel) a SEAT Cordoba (vyše 1 milión vozidiel). V súčasnosti je najviac vyrábaným modelom CUPRA Formentor. Ako súčasť globálnej výrobnej základne koncernu Volkswagen závod Martorell v minulosti vyrábal aj model  Audi Q3 a v súčasnosti vyrába Audi A1.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.