Slovensko, Česká republika, Chorvátsko. Pri vzniku piatej knihy cestovateľských tipov na jazdenie mimo diaľnic si autorský tím pod vedením Miloša Fuseka splnil väčšinu motoristických snov.
Nielen svojich, ale všetkých, pre ktorých je rovinka iba nevyhnutným zlom pred ďalšou zákrutou plnou zábavy a radosti z jazdy. Nijako inak sa nedá v krátkosti opísať trasa, ktorá čitateľov prevedie cez najznámejšie alpské priesmyky plné ikonických zákrut a panoramatických výhľadov, pri ktorých sa vám aj ten najlepší šoférsky zážitok chce na chvíľu prerušiť, zastaviť a len tak sa kochať prírodnou nádherou.
Zatiaľ čo v predchádzajúcich knihách sa o dychberúce zážitky z poznávania knihy a cez ňu aj úchvatných miest starali predovšetkým zákruty, v piatom vydaní sa autori dostali s automobilmi až do výšky 2 760 metrov nad morom. Len pre ilustráciu – to je o 100 výškových metrov viac, ako dosahuje náš najvyšší kopec Gerlachovský štít. Dostať sa do takej výšky s vozidlom, predstavuje náročný výkon pre človeka, ale aj pre automobil. Očarujúce fotografie dostali dosť priestoru na to, aby vynikla ich atmosféra, ako aj nálada a zážitok z cestovania a spoznávania nových miest.
Presný kilometer
Zaujímavosťou je, že kapitoly v knihe nie sú označené číslami strán, ale podľa stavu na počítadle kilometrov. Rovnaký postup použili autori aj pri fotografiách — aby prípadní nasledovníci, ktorí sa vydajú po ich stopách, presne vedeli, kde ktoré miesta nájdu.
Okrem zaujímavých postrehov z tvorby tvorí súčasť knihy aj samostatná vyberateľná mapa, ktorá svojím spracovaním môže byť súčasťou cestovateľských plánov. Okrem trasy sú na nej zaznamenané aj zaujímavé miesta, ktoré stoja za návštevu. Prírodné úkazy, kaviarne, reštaurácie, hotely. A keďže na cesty sa vydalo aj čisto elektrické vozidlo, nájdete na mape aj vyznačené miesta s rýchlonabíjacími stanicami s jednosmerným prúdom. Aby budúci cestovatelia nemuseli hľadať, ale išli na istotu.
Plnokrvná dvojica
Vozidlá zavítali aj do spomínaných vysokých nadmorských výšok, čo predstavuje záťaž pre človeka aj automobil. Aby cestovatelia tieto prekážky prekonali, podalo im aj v tomto prípade pomocnú ruku priame zastúpenie automobilky BMW na Slovensku. Tentoraz v podobe dvoch vysoko výkonných modelov BMW iX M60 a BMW M850i xDrive Coupé.
Písmená M naznačujú, že o výkon nebola núdza.
Keďže automobilka BMW patrí medzi priekopníkov elektrického pohonu, predstavovala tvorba piateho dielu knižnej série Okresky výzvu aj pre čisto elektrické vozidlo. V tomto prípade to bol model BMW iX M60. Piata generácia jeho elektrického pohonu pozostáva z batérie s využiteľnou kapacitou 105,2 kWh a dvoch synchrónnych elektromotorov poháňajúcich každú nápravu zvlášť. To znamená celkový výkon 455 kW (619 k) a krútiaci moment 1 100 Nm. Batéria pritom zabezpečuje dojazd do vzdialenosti okolo 500 km, čo môže zmeniť štýl jazdy využívajúci rekuperáciu brzdnej energie pri pomaľovaní, brzdení a jazde z kopca. A to si autori knihy užili v Alpách mierou vrchovatou. Aby sme nezabudli zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Mohutný elektromobil to zvládne za 3,8 sekundy. Za vysokými dynamickými výkonmi nezaostáva ani nabíjanie. Vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu 195 kW sa vozidlo na rýchlonabíjačke dostane z 10 na 80 percent kapacity batérie za krátkych 35 minút.
BMW M850i xDrive Coupé poskytuje z preplňovaného 8-valcového motora s objemom 4,4 litra výkon 390 kW (530 k) a krútiaci moment 750 Nm, čo v spolupráci s pohonom všetkých kolies xDrive znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy. Práve prepĺňanie motora zabezpečilo, že vozidlu vo vysokých nadmorských výškach nedochádzal dych. Pohon všetkých kolies xDrive sa postaral o to, že posádka sa zakaždým mohla spoľahnúť na ideálny kontakt pneumatík s vozovkou. V úzkych zákrutách, zvlášť, ak sa vodič dá uniesť emotívnym zvukom motora, ide o neoceniteľnú pomoc.
Radosť z jazdy
Milan Stupka, Corporate Communications manager BMW na Slovensku dodáva: „Od prvého momentu stretnutia s vytlačenou publikáciou Okresky sa nám koncept veľmi zapáčil. Po oslovení sme radi vyšli v ústrety a poskytli na zdolávanie alpských priesmykov a horských ciest pri výrobe piateho dielu knihy naše špičkové modely BMW M850i xDrive Coupé a elektrické BMW iX M60. Obsah knihy a jej samotné papierové spracovanie spolu s grafikou spájajú umelecké aspekty na jednej strane s cestovateľským zážitkom a s technicko-emočnou Radosťou z jazdy pri objavovaní nekonečných zákrut a nebotyčných výšok, na strane druhej. Tvorcom neustále držíme palce v rozvoji a budovaní komunity fanúšikov „okresiek“.
Rozhovor s autorom
O knihe a pozadí jej vzniku nám povedal pár slov aj jej autor Miloš Fusek:
Prečo Taliansko a Švajčiarsko?
Cesty Švajčiarska a Talianska patria medzi sväté grály takmer všetkých fanúšikov cestovania a jazdy na štvor- a dvojkolesových vozidlách. Každý túži aspoň raz v živote navštíviť tento krásny kút sveta plný hôr a priesmykov, ktoré si doslova pýtajú, aby tempo na nich dosahovalo také rýchlosti, aby si návštevníci vychutnali nielen cestu, no i okolie. A štipka adrenalínu je v cene toho všetkého. Preto sme sa rozhodli uľahčiť plánovanie a prípravu na takýto dlhší výlet a snažili sme sa obsiahnuť čo najviac slávnych a významných miest, ktoré mapa ponúkala.
Je niečo nové?
Predstavením nových prvkov v kategórii dizajnu sme zmenili všeobecnú esenciu publikácie a zároveň sa tým zážitok posunul na vyššiu úroveň. Vypočuli sme cestovateľov a zakomponovaním QR kódov s inštrukciami do navigácie sme ušetrili vzácny čas. Stačí už len vyraziť.
Aký bol automobil?
Naozaj skvelý spoločník. Aj napriek masívnej osobnosti odetej do veľmi vkusného kabátu mu nerobilo problém svižne vybehnúť všetkých 48 vracákov legendárneho Stelvia, či potešiť okoloidúcich lahodnou symfóniou 530-koňového motora V8.
Čo bolo na tejto ceste naj?
Kombinácia dvoch krajín s úplne odlišným charakterom. Na jednej strane striktné Švajčiarsko a na tej druhej uvoľnená atmosféra severného Talianska. Tie rozdiely boli niekedy viditeľné na povrchu jedného a toho istého priesmyku. A okresky nám ukázali nielen náturu krajín, ale aj to, čo ich na druhej strane spája, pretože oba charaktery sa popri tých hraniciach značne ovplyvňujú a príjemne mixujú to najlepšie a najchutnejšie z oboch.
Na to, aby mohol piaty diel Okresiek vzniknúť, musel autorský tím spracovať 2 631 fotografií, najazdiť 5 300 km, čo im zabralo 17 dní, napísať 33 strán textu a vypočuť si 270 nahrávok. Na konci cesty dospeli k zaujímavému poznaniu: Rýchlejšie neznamená lepšie.
…
Aby ste si naplno užili alpské okresky, nepotrebujete nevyhnutne stovky koní pod kapotou. Pre začiatok stačí piaty diel knihy Okresky, ktorý si, rovnako ako aj všetky predchádzajúce publikácie, môžete zakúpiť na www.shop.okresky.sk.