- Slováci a Slovenky stále najčastejšie komunikujú volaním alebo cez SMS-ky (až 53,7 %).
- V rámci komunikačných aplikácií vedú tie od spoločnosti Meta, pričom jednoznačným lídrom je Messenger (58,9 %).
- Takmer 40 % ľudí nad 65 rokov nevyužíva na komunikáciu žiadnu aplikáciu.
Napriek neustálemu nárastu popularity moderných komunikačných aplikácií ostávajú Slováci a Slovenky vo všeobecnosti vo výbere spôsobu komunikácie konzervatívni.
Na Slovensku si totiž stále pomerne vysokú obľubu udržiavajú tradičné formy mobilnej komunikácie, ktorými sú SMS správy a volania. Tie uprednostňuje až 53,7 % opýtaných.
Potvrdil to najnovší prieskum agentúry NEUROPEA, ktorý sa uskutočnil v dňoch 10. až 16. októbra 2023 na vzorke 1000 respondentov prostredníctvom telefonického dopytovania v spolupráci so spoločnosťou CreditCall.
CEO agentúry NEUROPEA Peter Papanek vníma tento výsledok ako potvrdenie, že obyvatelia Slovenska stále inklinujú k tradičným formám komunikácie. A práve preto klasické hovory a SMS správy jasne vyhrávajú.
„Klasické hovory a SMS-ky jasne víťazia z pohľadu efektivity a ľahkej dostupnosti. Nikoho neobmedzuje cenová hladina jeho telefónu ani internetového pripojenia a preto klasické SMS a hovory ostávajú najpopulárnejšou možnosťou.“
Až na druhom mieste skončili aplikácie na správy ako Messenger či WhatsApp (41,7 %). Peter Papanek vysvetľuje, že moderné appky robia dialóg vďaka obrázkom, zvukom a multimédiám osobnejším a zábavnejším.
„Aplikácie nám otvorili dvere k zábavnejšej komunikácii. Aj vďaka ním sme schopní prekročiť geografické a časové obmedzenia, čo nám umožňuje komunikovať s ľuďmi z celého sveta – a nielen cez písmená či hlas, ale aj cez obrázky, emotikony, gifká a mnoho ďalšieho multimediálneho obsahu. Virtuálna komunikácia prostredníctvom aplikácií predstavuje nový nástroj, ktorým sa celý svet rozpráva.“
Spoločnosť Meta jasným lídrom
V rámci najpoužívanejších mobilných aplikácií jasne vedie spoločnosť Meta. V prvej štvorke sa umiestnili až tri aplikácie, ktoré vlastní – Facebook Messenger (58,9 %), WhatsApp (44, 9 %) a Instagram (19,5 %). Vysokú popularitu si drží ešte aj Viber (20,4 %), Skype (8,1 %) či pôvodne ruský Telegram (6,3 %).
U mladých je populárny Messenger aj Instagram, starší stále obľubujú Skype
Vo vekovej skupine 18-34 rokov je podľa prieskumu jasne najpoužívanejšou komunikačnou aplikáciou Facebook Messenger (84 %). Nasledujú WhatsApp (55,3 %) a Instagram (47,3 %).
Pre možnosť „nepoužívam žiadnu aplikáciu“ sa v tejto kategórii vyjadrilo iba 2,1 % respondentov. V skupine 35-49 ročných je situácia podobná, Instagram však predbehol populárnejší Viber.
Vo vekových skupinách 50-65 a 65 + rokov Messenger stále vedie, používa ho však výrazne menej ľudí (48,4 a 23,7 %).
Takmer 40 % seniorov vo veku 65 + komunikuje stále bez akejkoľvek mobilnej aplikácie. V týchto vekových skupinách si zároveň stále drží svoju popularitu aj služba Skype, ktorú využíva 11,5 resp. 8,2 % opýtaných.
Videohovory používa podľa prieskumu ako najčastejší typ komunikácie iba 2,4 % respondentov.
Q01: Akými spôsobmi najčastejšie komunikujete prostredníctvom mobilného telefónu?
Odpoveď | % |
SMS a volania | 53,70% |
Aplikácie na správy (Messenger, WhatsApp, atď.) | 41,70% |
Video hovory (Skype, Zoom, atď.) | 2,40% |
Neviem / nechcem odpovedať | 2,20% |
Q02: Používate na komunikáciu niektorú z uvedených mobilných aplikácií?
Aplikácia | 18-34 rokov | 35-49 rokov | 50-65 rokov | 65+rokov |
Facebook Messenger | 84,0% | 70,3 % | 48,4 % | 23,7 % |
55,3% | 59,1 % | 41,0 % | 14,4 % | |
47,3% | 18,5 % | 9,0 % | 1,0 % | |
Viber | 19,0% | 27,5 % | 21,9 % | 8,8 % |
Telegram | 10,1% | 7,3 % | 5,1 % | 1,5 % |
Signal | 7,6% | 5,4 % | 3,9 % | 1,0 % |
6,3% | 5,8 % | 2,0 % | 1,0 % | |
Skype | 4,6% | 7,7 % | 11,7 % | 8,2 % |
Nechcem odpovedať | 2,5% | 3,5 % | 8,6 % | 21,6 % |
Žiadnu | 2,1% | 5,8 % | 17,2 % | 38,7 % |
Threema | 0,8% | 1,0 % | 2,3 % | 0,5 % |
Inú | 0,4% | 0,6 % | 0,0 % | 0,0 % |