Facebook nie je zadarmo a EÚ hovorí, že Meta zavádza.

Po zmene obchodného modelu a novej možnosti pre používateľov, však nie sú prezentované podmienky jasné. Ide o možnosť mať alebo nemať reklamy na Facebook s cielením podľa zbieraných dát používateľa. Téme sa venoval web The Verge.

Platíte za Facebook?

Ide o tzv. pay or consent teda „plať alebo súhlas. Väčšina používateľov sa rozhodla súhlasiť so zberom údajov a mať tak Facebook „zadarmo“. Lepšie povedané bez priamej finančnej účasti, keďže Facebook nie je dobročinná organizácia a draho za jeho používanie platíme súkromnými údajmi.

facebook plateneZdroj: TOUCHIT
facebook platene

Európska únia hovorí, že Meta môže poručovať zákony na ochranu spotrebiteľa aj u aplikácie Instagram. Meta teraz musí do 1.9. 2024 navrhnúť zmeny svojho obchodného modelu a špecifikovať jeho podmienky pre používateľa jasnejšie. Cieľom je, aby prestal pôsobiť zavádzajúco. Zmena nastala ešte minulý rok, kedy používatelia mohli za Facebook platiť a to až 12,99 eur mesačne.

Reklama zarobí viac

Takto nastavené sumy nie sú náhodné a môžu byť aj zámerne vyššie, než by bolo nevyhnutné. Počíta sa nielen s predikciou ochoty používateľov za túto sociálnu sieť platiť ale aj za možnosť, koľko by Meta zarobila za „bezplatných používateľoch“. Je možné, že na cielených reklamách zarobia viac a preto je vhodné nechať čo najviac používateľov na modeli „zadarmo“. S podobnou situáciou sa stretávame aj pri streamovacích službách. Netflix ponúka reklamné účty, za ktoré aj tak platíte, ale menej.

Regulačné orgány kritizujú Metu v tom, že popisované možnosti pre používateľa neodpovedajú realite. Vytvára sa tak dojem, že používatelia už nebudú ďalej analyzovaní. To ale nie je pravda a Facebook aj Instagram stále vyžadujú súhlas s používaním aplikácie a zber údajov pokračuje. Meta však hovorí, že nebude na základe týchto údajov zobrazovať cielené reklamy. To je v poriadku a sedí to, no analýza správania každého používateľa Facebook pokračuje vo veľkom ďalej.

Zdroj: The Verge

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.