A my tvrdenia Toyoty s veľkou radosťou potvrdzujeme a chválime triezvy názor na túto „problematiku“.
Vyhlásenia zástupcov japonskej automobilky Toyota sú jasným dôkazom toho, že niektorí výrobcovia si ešte stále dokážu udržať vlastný názor a nenechajú sa umlčať davom, aj keď to v rámci EÚ nie je nič jednoduché.
Popularita naftových motorov v posledných rokoch síce klesla, no naftové motory majú ešte zaručene dlhú budúcnosť. Šéf predaja a marketingu Toyota Australia, Sean Hanley, je presvedčený, že „nafta nie je mŕtva a ani tak skoro neumrie“.
Výkonný riaditeľ v rozhovore pre austrálsky magazín Drive uviedol, že nafta zostáva „veľmi dôveryhodným zdrojom paliva“, a to najmä v prípade ťažkých vozidiel, ako sú nákladné autá a veľké SUV. Hanley však dodal, že naftový motor sa musí prispôsobiť čoraz prísnejším emisným predpisom, aby prežil. Aj to je jeden z dôvodov, prečo Toyota nedávno uviedla na trh Hilux s mild-hybridnou technológiou (modernizovaný 2.8-litrový naftový 4-valec).
Hanley dokonca nevylučuje ani možnosť spaľovacieho motora na syntetickú naftu. Toyota aktívne testuje aj vodíkové prototypy modelov GR Yaris a GR Corolla. Pred pár mesiacmi predseda predstavenstva, Akio Toyoda, oznámil, že sa pracuje na novej rodine spaľovacích motorov, čo signalizuje zámer automobilky ešte dlhodobo predávať autá s konvenčnými spaľovacími motormi.
Akio Toyoda dodal, že čisto elektrické autá nikdy neprekročia 30-percentný podiel na trhu, takže zvyšných 70 percent áut bude mať stále spaľovacie motory na benzín alebo naftu. Toyota si myslí, že syntetické palivá a vodík by sa jedného dňa mohli stať životaschopnými alternatívami.
Avšak, je jasné, že pre Toyotu bude čoraz ťažšie predávať vozidlá s naftovými motormi na trhoch, kde sa neustále sprísňujú predpisy, teda predovšetkým v rámci EÚ. Množstvo automobiliek postupne vyradilo naftové motory zo svojho portfólia, čo vysvetľuje, prečo mali naftové motory v minulom roku trhový podiel iba 13,6 percenta, v porovnaní s 16,4 percentami v predchádzajúcom roku.
Podľa údajov zverejnených Európskym združením výrobcov automobilov v roku 2023, elektromobily po prvýkrát v EÚ predbehli naftové autá, čo predstavuje 14,6 percenta z celkových dodávok. Hybridy boli tiež oveľa populárnejšie ako naftové autá s 25,8 percentným podielom. Plug-in hybridy predstavovali iba 7,7 percenta, no nie všetky PHEV majú benzínové motory, nakoľko niektoré automobilky, ako napr. Mercedes, má PHEV autá aj v kombinácii s naftovými motormi.
Prax je taká, že naftové motory zostanú aktívne a populárne predovšetkým v rozvojových krajinách a v rámci úžitkových + veľký SUV automobilov.
Zdroj: motor1.com
Prečítajte si aj: