Nástupca obľúbeného modelu Beetle sa „narodil“ 29. marca 1974 a od toho času je „žijúcou“ legendou značky. Tak teda, všetko najlepšie, Golf!

Najpredávanejšie auto Volkswagenu všetkých čias a najpopulárnejšie auto v Európe oslávilo v piatok (29.3.2024)  50 rokov. 29. marca 1974 sa totiž začala sériová výroba Golfu Mk1 v závode vo Wolfsburgu v Nemecku. Odvtedy sa predalo viac ako 37 miliónov kusov tohto kompaktného auta. Ak si to priebežne spočítate, tak za posledné polstoročie si ho každý deň kúpilo viac ako 2 000 ľudí.

VW Golf 1 Gen.
VW Golf 1 Gen.

Golf však nevznikol na „prvú šupu“ a predchádzalo mu niekoľko prototypov, ktoré boli zatratené kvôli rôznym nedostatkom. Ako to začalo?

„Na konci 60. rokov sa hľadal nástupca pre dovtedy najúspešnejší model značky Volkswagen, VW Beetle. Očakávania boli vysoké: nové auto malo byť dynamické, pohodlné, priestranné  a zároveň bezpečné a kompaktné.“

1 prototyp ­- Volkswagen EA 266

V roku 1969 bola vývojová objednávka (EA) 266 zverená spoločnosti Porsche KG. Vznikol prototyp so samonosnou karosériou, veľkým vekom kufra a konceptom motora umiestneného v strede vozidla. Vodou chladený radový motor inžinieri umiestnili pod zadné sedadlá, avšak toto umiestnenie nebolo veľmi vhodné, keďže výrazne sťažovalo prístup pre opravy a údržbu. Model EA 266 však dosahoval vskutku športové výkony s maximálnou rýchlosťou 187 km/h. Projekt bol zastavený v októbri 1971. Do tej doby bolo vyrobených viac ako 50 vozidiel, z ktorých prežilo len zopár exemplárov.

Prototyp EA 266
Prototyp EA 266

2 prototyp – Volkswagen EA 276

Koncept EA 276 bol vyvinutý v domácom Wolfsburgu. Zahŕňal množstvo prvkov, ktoré sa neskôr objavili vo finálnej verzii Golfu: motor vpredu, predný náhon, karoséria typu fastback s veľkým vekom batožinového priestoru, zadná náprava s torznou priečkou, nádrž umiestnená pod zadnými sedadlami. Pod kapotou bol však dobre známy vzduchom chladený boxer motor z Chrobáka – dôraz sa kládol skôr na spoľahlivosť a nízke vývojové náklady, než na výkon. Nápadný dizajn dvojdverového kompaktného auta sa nezakladal na žiadnom inom automobile od Volkswagenu. Bol vyrobený len jeden jediný, nie úplne funkčný automobil.

Prototyp EA 276
Prototyp EA 276

Prototyp 3 – Volkswagen EA 337

Rozhodujúci kurz pre budúci Golf sa nastavil v Ingolstadte. Rudolf Leiding, vtedajší vedúci vývoja v Audi, bol zodpovedný za modely Audi 80 a Audi 50, ktoré boli poháňané vodou chladeným radovým štvorvalcom s vačkovým hriadeľom v hlave valcov. Tento koncept pohonu tiež konečne posunul model Golf správnym smerom. Slávny Giorgetto Giugiaro z Italdesignu, z ktorého pera vyšli aj modely Passat či Scirocco, bol poverený návrhom dizajnu. Koncept modelu Golf následne pre sériovú výrobu vyvíjal tím pod vedením – Hartmuta Schäfera.

Prototyp EA 337
Prototyp EA 337

Výsledný sériový model prešiel z hranatých svetlometov na okrúhle a smerovky sa presunuli z blatníkov do predného nárazníka. Okrem toho, kľučky dverí Golfu Mk1 vyčnievajú z karosérie, zatiaľ čo na EA 337 sú kľučky v jednej rovine s karosériou. Rovnako tak nie je čelné sklo Golfu tak ploché ako na prototype 337.

Giugiaro chcel, aby sa obdĺžnikové svetlomety dostali do sériového modelu a odrážali zadné svetlá z hľadiska veľkosti a usporiadania. VW sa však rozhodol pre okrúhle svetlá, pretože ich výroba bola lacnejšia.

Volkswagen Golf 50th Anniversary
Volkswagen Golf 50th Anniversary

„Slávny dizajnér spomína, ako ho požiadali, aby nakreslil sériovo vyrábané auto, ktoré by malo byť moderným kompaktným autom s vekom batožinového priestoru. Pamätá si, že ho VW požiadal, aby navrhol nástupcu Beetle, pričom bude spokojný, ak bude priestor v interiéri približne rovnaký ako v Beetle.“

Giugiaro navrhol mnohé legendárne autá, od BMW M1 až po Lotus Esprit, no v jednom rozhovore povedal, že Golf je „najdôležitejším autom mojej kariéry“. Ešte v roku 2008, keď oslávil 70. narodeniny, ikonický automobilový dizajnér dodal, že úspech pôvodného VW Golf „mi otvoril veľa dverí“.

Volkswagen Golf 50th Anniversary
Volkswagen Golf 50th Anniversary

Ako vzniklo pomenovanie Golf?

Golf pochádza z nemeckého slova „Golfstrom“ alebo po našom, Golfský prúd. Toto jednoduché a ikonické označenie modelu sa používa dodnes a na cestách vidíte už ôsmu generáciu tejto kompaktnej legendy.

Ktorá generácia a aká motorizácia je vaša najobľúbenejšia? Za mňa je to určite Golf tretej generácie VR6 a Golf štvrtej generácie s nesmrteľným motorom 1.9 TDI, tzv. „pumpa-dízel“😊. Z nových generácií je to jednoznačne siedma gen., ktorá má nádherný dizajn, predovšetkým v prevedení „R“.

  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Volkswagen Golf 50th Anniversary
  • Prototyp EA 276
  • Prototyp EA 276
  • Prototyp EA 337
  • VW Golf 1 Gen.
  • VW Golf 1 Gen.
  • Prototyp EA 266

Zdroj: motor1.com / volkswagenblog.sk

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.