Malá dvojka útočí na mestské prostredie, no nestratí sa ani mimo neho, a to stále nie je všetko. Má ešte niekoľko benefitov, ktoré nájdete pod kapotou a v celkovom vyhotovení tohoto modelu.
Keď sa povie Mazda, tak sa nemusím veľmi zamýšľať a hneď mám na jazyku novú šestku (recenziu nájdete – TU) alebo CX-5 (recenziu nájdete – TU). Tieto dva modely vo mne zanechali pozitívnu stopu. Tým pádom som sa celkom tešil aj na krpatú dvojku, ktorá zaujme skôr špecifickú skupinu ľudí. Malé, jednoduché, ale funkčné auto, ktoré vás bezpečne prepraví kam budete potrebovať. A verte, že sa nebojí ani diaľnic, je to plnohodnotné vozenie, akurát v malom. V skratke sa pozrieme aj na dizajn, ktorý sa za posledné roky veľmi nezmenil. Či je to chyba nechám na každého uváženie, ale osobne by som nejaký výraznejší facelift prial. No aj napriek tomu musím priznať, že aj táto verzia má stále niečo do seba.
V každom detaile a prelise vidieť dizajnový jazyk automobilky, ktorý je v prípade väčších modelov trošku výraznejší. Tu je implementovaný decentne. Dizajn dvojky je podarený a osobne sa mi celkom pozdáva predok, resp. výrazná chrómová lišta pod maskou chladiča, ktorá opticky prechádza až do svetlometov. Tie sú klasické halogénové, ale svietivosť bola prekvapujúco dostačujúca. LED technológiu využívajú iba hmlové svetlomety. Po dizajnovej stránke vyzerá lepšie model Revolution TOP, ktorý má vo výbave LED svetlomety, vrátane denného LED svietenia. V tomto prípade sú klasické „žiarovkové“ svetlomety aj vzadu. Skrátka, dvojka vyzerá dobre, je pekne spracovaná a z pohľadu celkového vyhotovenia je neutrálna – ani ženská ani mužská. No a celok dotvárajú pekné 16“ hliníkové disky (185/60/R16).
S ľahkosťou sa presuňme dnu, kde je prekvapivo dostatok miesta a pohodlie aj pre 2 metrového šoféra. Vpredu je to z pohľadu priestoru úplne v poriadku. Látkové sedadlá sú pohodlné, dobre sa tu „pracuje“ a polohu som si našiel tiež celkom rýchlo. Ovládacie prvky sú jemne orientované na vodiča a všetko je na dosah ruky. Bodaj by aj nie, až také veľké to vo vnútri nie je J. Osobne mi trošku chýbala lakťová opierka, ktorá by sa sem určite zmestila. Ešte dodám, že po prejdení viac ako 200 km som vysadol celkom v pohode, bez bolestí :). Celkové vyhotovenie interiéru je z pohľadu materiálov a spracovania na veľmi dobrej úrovni, čo si zaslúži pochvalu.
Ani zadní pasažieri sa nebudú sťažovať, ale záleží od ich proporcií. Ideálne, ak to budú deti alebo útlejšie postavy. Pre 4 a už vôbec nie 5 chlapov to nie je, pochopiteľne. Priestor vzadu je primeraný proporciám auta, povedal by som, že až nadpriemerný. Samozrejmosťou sú aj ISO-Fix kotviace body. Posun o ďalšiu pozíciu znamená kufor, ktorý má v základe 250 litrov. Po sklopení zadných operadiel (delenie 60:40) to bude 882 litrov. Celkom fajn, ale iba na menšie nákupy a predmety. Ale áno, ja som sem vopchal aj väčší kočík, táto disciplína musí byť, takže mamičky sú „safe“. Treba nájsť správnu cestu, ale ide to.
Motor, prevodovka a podvozok
Malú Mazdu poháňa benzínový 4-valec (atmosférický) s výkonom 66 kW (90 ps) a max. krútiacim momentom 148 Nm. Motor je spriahnutý s 5-stupňovou manuálnov prevodovkou. Táto kombinácia je veľmi fajn, a to aj napriek tomu, že tie čísla nie sú veľké. Základom je, že ide o 4-valec, ktorý niečo vydrží a má príjemnejší zvuk ako 3-valce. Výkonu je dostatok tiež, o to sa báť netreba. S dvojkou sa dá aj zabaviť, veľmi pekne ide „po plyne“ a zákrut sa tiež nebojí. Nie je to pretekár, ale v rámci bezpečnosti je dobré vedieť, že ide o stabilné auto, ktoré sa pri prudšom manévri neroztrasie.
Páčia sa mi aj reakcie motora na akcelerátor, začo vďačí tento model manuálu – povedzme, že jazdí tak ako chcete. Samozrejme, v rámci možností prevodovky. Jednotlivé prevodové stupne sú celkom dobre optimalizované, povedal by som, že trošku dlhšie, ale nejak to neprekáža. Oceníte to najmä na diaľnici a dlhších trasách. Zaujala ma aj spotreba, ktorá sa zastavila na úrovni 6.1 l/100 km, čo je priemer normálnej jazdy, žiadne šetrenie. Bežne sa však pohybuje spotreba pod 6 litrami, čo je príjemné číslo.
Podvozkovo ide taktiež o podarený kúsok, Mazda vie klasické podvozky veľmi pekne vyladiť. Nie je to žiadna žehlička nerovností, ale snaží sa ich filtrovať veľmi pekne. Buchot občas v kabíne započuť, ale na našich cestách sa niet čomu čudovať. Je to normálny jav. Poteší aj slušné odhlučnenie a relatívny pokoj v kabíne. V rámci triedy je tento podvozok príjemne nastavený. A nie len to, dvojka dobre sedí aj v zákrutách, nemá problém ich vyberať pod plynom, takže ak je to potrebné, môžete jej s kľudom zašliapnuť pupák (je pod pedálom).
Komfort a technológie
Ani v tejto sekcii nebudete sklamaní, teda podľa stupňa výbavy. Verzia Takumi ponúka dostatok komfortných a technologických prvkov, ktoré uspokoja väčšinu používateľov. Nutným základom je 1-zónová automatická klimatizácia, no nájdete tu aj vyhrievané predné sedadlá, čo v zime oceníte. Prítomné je aj bezkľúčové štartovanie a 4 elektrické okná, ale iba šoférove s automatickým doťahovaním. Nechýba ani kožený multifunkčný volant, ktorý dobre sadne do rúk. Stredová konzola (s „karbónovým“ obkladom) hostí ovládacie prvky informačného systému a prvky klasickej konektivity.
Centrom nastavení a multimédií je systém MZD Connect, ktorý sa ovláda pomocou 7“ dotykového LCD displeja v strede palubnej dosky. Ovládanie celého systému je však efektívnejšie pomocou klasických ovládacích prvkov v stredovej konzole (kruhový ovládač + tlačidlá rýchleho prístupu k dôležitým funkciám). Hlavnému displeju sekunduje malý digitálny prístrojový panel pred vodičom (vľavo a vpravo). V strede je efektne zakomponovaný veľký analógový rýchlomer. Zobrazenie údajov je prehľadné, ale ovládanie združeného prístrojového panelu (ovládanie na volante) je slabé, ostatne, ako v každom modely. Zobraziť toho viete dosť, čo je dobre, ale nastaviť takmer nič.
K multimédiám prislúcha aj konektivita, ktorá má tradične bohaté zastúpenie. Základom je Bluetooth, ku ktorému sa pridávajú 2 dátové a nabíjacie USB-A porty, CD mechanika, SD slot, 3,5 mm audio konektor a 12V zásuvka. Prítomná je aj navigácia s dobrou funkčnosťou, ale radšej by som bol, ak by tu bola podpora aplikácií Apple CarPlay a Android Auto. Tie majú viacero možností a výhod, čo už určite viete. K multimédiám dvojky patrí aj podpora menej známych aplikácií – AHA a Stitcher. Pozdával sa mi aj „no name“ audio systém, ktorý hrá priemerne, ale v danom aute, resp. v takto malej kabíne je to fajn.
Z pohľadu bezpečnosti sú potrebné aj asistenčné systémy, ktoré majú skupinové označenie – i-ACTIVESENSE. V tomto prípade ide iba o základ, ale dobre fungujúci. Základným prvkom je sledovanie vozidiel v mŕtvom uhle (toto by malo byť povinnou súčasťou každého nového auta), ďalej sú to varovania pred kolíziou, teda sledovanie okolia vozidla a prítomné je aj jednoduché sledovanie jazdných pruhov. Počas parkovania vám budú nápomocné parkovacie PDC senzory a zadná kamera.
Hodnotenie TOUCHIT
Dvojka je šikovné a hlavne obratné auto, ktoré v každodennej mestskej premávke určite oceníte. No a keď sa rozhodnete ísť mimo mesta, tak s kľudom môžete. K dispozícii máte výborný motor a dobre nastavený podvozok, ktorý sa nebojí takmer žiadnej cesty. Oceňujem aj interiér, resp. slušné pohodlie, použité materiály a celkové spracovanie. Konkurencia je v tomto segmente silná, ale Mazda 2 vie očariť – treba si ju však vyskúšať.
Základná technická špecifikácia: Mazda 2 1.5 SkyActive G90 Takumi
- Motor: 1496 cm3 / 4-valec
- Prevodovka: 5-stupňová manuálna
- Výkon: 66 kW (90 ps) – 6000 rpm / 148 Nm – 4000 rpm
- Poháňaná náprava: predná
- Rozmery: dĺžka 4060 mm / šírka – 1695 mm / výška – 1495 mm / rázvor – 2570 mm / svetlá výška – 143 mm / polomer otáčania – 10,4 m
- Pohotovostná hmotnosť: 1071 kg
- Objem batožinového priestoru: 250 / 882 litrov
- Objem nádrže: 44 litrov
- rýchlosť: 183 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h – 9,7 sekundy
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Mazda Slovensko
Cena testovaného modelu: od 13 900 Eur
Prečítajte si aj: