Hongkong bol miestom, kde sa konala konferencia zameraná na aktuálne trendy v oblasti spotrebnej elektroniky a inteligentných zariadení pre domácnosť.
Medzinárodná výstava IFA je výstava, kde treba byť a naša redakcia tam aj bude. Je to miesto, kde sa stretávajú priaznivci spotrebnej elektroniky, a to hneď na viacerých frontoch. Sú to vystavovatelia, obchodní partneri, novinári a v neposlednom rade každým rokom čoraz viac návštevníkov.
Na IFE sa dozviete, čo sa chystá v predvianočnom období, aké produkty sú alebo už onedlho budú v obchodoch a čo skrátka treba mať, ak chcete ísť s modernou dobou.
Zmena portfólia
Firmy sa musia prispôsobiť novému trendu a ten výrazne zasahuje do „nositeľného“ príslušenstva. Teda rôzne náramky, krokomery, inteligentné hodiny, jednoducho zariadenia motivujúce nás ku športovaniu a lepšiemu životnému štýlu. Na to reagujú nielen výrobcovia, ktorí sa už od začiatku spájajú s takýmto príslušenstvom, ale pristupujú aj ostatní. Príkladom je Philips, ktorý sa angažuje aj v domácich spotrebičoch a elektronických zariadeniach pre osobnú hygienu. Nie je to len o pridaní Bluetooth, ale o skutočných novinkách, ktoré tento výrobca pridáva do svojho portfólia. Už v septembri totiž predstaví novú sériu spotrebičov na prípravu jedla a nápojov ako aj ich kombinácie. Špeciálny holiaci strojček OneBlade, ktorý vás naozaj oholí už po jednom ťahu alebo špeciálny kávovar SENSEO Vica Café. Takisto prídu produkty na zlepšenie čistoty vzduchu a už teraz je zo štúdií a meraní známe, že vzduch v kancelárii je spravidla horší ako ten na ulici.
Práve IFA dobre odráža spojenie klasickej elektroniky s domácimi spotrebičmi, ktoré buď majú inteligentné funkcie alebo je ich výbava tak vysoko, že ich za inteligentné považujete. Touto cestou sa vydáva aj Kärcher s novým multifunkčným čističom Full Control Range.
Celkovo je vidieť zmena produktov aj v súvislosti s demografickým vývojom. Firmy budú reagovať práve na tento jav a budú chcieť vytvárať nové produkty. Také, ktoré umožnia ľuďom dlhšie žiť zdravo. Očakáva sa, že do roku 2050 bude na zemi 9,7 miliardy ľudí. A nielen Európa bude starnúť. Prvé vážnejšie dopady sa budú objavovať už v roku 2030 a 40, teda celých 20 rokov pred mega populačnou krízou. Už vtedy potrebujeme byť pripravení na nové návyky. A nebude to len o prechode zo živočíšnej na prevažne rastlinnú stravu. Veľa produktov bude zameraných na prevenciu. A to v súčasnosti hoci len v malej mierne plnia rôzne mobilné aplikácie napojené na hardvér telefónu. Upozornia vás, ak dlho sedíte alebo zanedbávate minimálne dĺžky pohybu a športovania za deň.
Mega aglomerácie
Nastupujúcim trendom je už roky sťahovanie ľudí do obrovských miest. Koncept „mega city“ je na vzostupe. Aktuálne vedie Tokio s 37,8 mil. obyvateľov, nasledujú Dillí, Šanghaj, Mexico City alebo Bombaj. Očakáva sa nárast obyvateľov na úrovni v miliónoch, a to do roku 2030. Len pre spresnenie: ak sa teraz uvádzajú čísla obyvateľov pre Dillí na úrovni 25 mil., o 15 rokov sa počíta s 36,1 mil. obyvateľov v tomto meste. Znečistenie, prístup k pitnej vode, jedlu, spracovanie odpadu a mnoho ďalších záležitostí bude treba vyriešiť.
Elektronika a kooperačný efekt
Vzostup smartfónov ešte stále trvá a jeho postupný rast sa odhaduje na roky dopredu. Je za tým aj prekročená 100 % penetrácia na prepočet obyvateľov mnohých krajinách. Hoci nie každý má mobil či priamo smartfón, štatistiky navyšujú tí, ktorí majú dve a viac SIM kariet. Ak ale stúpa počet mobilných zariadení, logicky stúpa na predaji aj príslušenstvo. Predstavte si slúchadlá a reproduktory k mobilným telefónom. Toto je segment, ktorý výraznejšie začali firmy objavovať pred tromi rokmi a nachádza uplatnenie. Používatelia chcú k telefónom kvalitný zvuk. Globálne sa predá v tomto roku 334 miliónov slúchadiel a 42 miliónov bezdrôtových reproduktorov. Ak bolo v roku 2015 predaných 18,7 mil. inteligentných hodiniek, teraz sa očakáva ich predaj na približne dvojnásobnej úrovni a v roku 2017 na 74,6 mil. kusov. Teda opäť na dvojnásobnej úrovni oproti aktuálnemu roku. Je to ďalší trend, ktorý budú výrobcovia dopĺňať aj o zdravotné funkcie. Predpovedáme, že najväčší úspech bude mať ten, kto spojí takéto hodinky s fitnes funkciami. Už to nebude len o meraní krokov, ale aj o špeciálnych funkciách cez pridané snímače, ktoré budú obsahovať tréningové programy. A špeciálne zamerané napríklad na bolesti chrbtice.
Domáce spotrebiče
Toto je populárna téma. Používatelia na jednu stranu žiadajú predĺženie záruky, no prieskumy ukazujú aj iný fakt. Používatelia totiž často kupujú nové produkty v tejto skupine aj preto, aby mali aktuálne funkcie. Nielen nižšiu spotrebu energie alebo vody, ale aj inteligentné funkcie. Nebude to však len o raste, to by bolo príliš pozitívne. Niektoré trhy budú mať z pohľadu nákupu mierny niekoľko percentuálny pokles, inde sa čaká vzostup. V Číne by sa mal na tento rok rast zastaviť, v Indii by kúpna sila podľa prieskumov mala stúpnuť. Z pohľadu životného štýlu a spotrebičov by podľa prieskumov GfK mal byť 41 % podiel tzv. single domácností. S tým treba počítať nielen z pohľadu urbanizácie a vyššie uvedeného „mega city“ trendu, ale aj nákupu vlastných spotrebičov a elektroniky.
Ako na IFA 2016?
Výstava IFA 2016 sa bude konať v Berlíne v dňoch 2. – 7. septembra. Dostupnosť bude zabezpečená z letiska, ale aj vlakovej stanice. Odtiaľ je to len 20 minút metrom priamo na výstavisko. Veľtrh bude rozdelený do siedmych segmentov, napríklad domáca zábava, audio, spotrebiče, médiá (hry, foto, video, pamäťové riešenia) a ďalšie.
Najjednoduchšie získate informácie na stránke www.dsihk.sk, kde sa dajú vstupenky aj objednať.
Tento článok vyšiel aj v tlačenom májovom vydaní TOUCHIT č. 4/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.