Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Tridsať rokov je dlhá doba a rovnako, ako napríklad v prípade ponuky mobilných telefónov, aj pri ojazdených autách sa za tri uplynulé dekády menili preferencie zákazníkov pri ich nákupe.

Každý má svoje špecifické požiadavky a finančné možnosti, v rámci ktorých si ide svoje vysnívané vozidlo zaobstarať. Faktom ale zostáva, že v drvivej väčšine prípadov je to muž, kto v rodine zodpovedá za výber, absolvuje samotný nákup a taktiež prevzatie vozidla.

V prípade siete autocentier AAA AUTO na Slovensku predstavujú muži – zákazníci, celých 71 %. Ukázala to analýza spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa siete AAA AUTO, pri príležitosti nedeľného  Dňa otcov.     

Automobil, ako dopravný prostriedok, má za sebou už 136 rokov dlhú históriu a za túto dobu prešiel celým radom zmien, vylepšení a modernizácií, vo všetkých svojich kategóriách a bez výnimky u všetkých továrenských značiek. Zatiaľ, čo v prvopočiatkoch si auto mohli dovoliť len zámožní ľudia, dnes je súčasťou prakticky každej rodiny.

Vodiči majú na výber z celej plejády značiek, karosérií, stupňov výbavy, pohonov či farieb, ale taktiež si môžu vybrať aj spôsob nákupu. Spoločnosť AAA AUTO, najväčší predajca ojazdených vozidiel na Slovensku a v Česku, oslavuje v tomto roku 30 rokov od príchodu  na trh a za túto dobu v rámci predaja nazbierala obrovské množstvo dát a vytvorila veľký počet štatistík a analýz.

Vývoj ojazdených vozidiel za uplynulé tri desaťročia bol doteraz najrýchlejší za celú históriu existencie auta ako takého. Značnej modernizácie sa u nás v masívnom meradle dočkal v roku 1994, resp. v nasledujúcich rokoch, kedy si slovenskí zákazníci mohli začať kupovať cenovo dostupnú Škodu Felícia, ktorá sa spolu s Favoritom stala základom slovenskej mobility deväťdesiatych rokov.

Octavia – dominanta mužov

Príchod modelu Octavia na trh v roku 1996 znamenal revolúciu pre zákazníkov, a to predovšetkým z radov mužov. Octavia znamenala zlom vo vnímaní ideálu rodinného vozidla, ktorý vlastne trvá dodnes. Veľmi skoro sa tento model stal vôbec najobľúbenejšou jazdenkou práve u mužov. Za posledných 6 rokov si ho každoročne v rámci siete AAA AUTO kúpi okolo 4 tisíc mužov. Nie je preto prekvapením, že najobľúbenejšou pánskou značkou je česká Škodovka. Každoročne si v posledných niekoľkých rokoch pre túto značku do „Áčiek“ príde 6 až 8 tisíc mužských zákazníkov. Napríklad v roku 2018 so Škodovkou odchádzalo 27 % mužov.

Rozmach vozidiel SUV

História športovo úžitkových vozidiel (SUV) sa začala písať v roku 1935. Prvým SUV na svete bol Chevrolet Suburban. Prvé SUV s technikou Škoda potom vzniklo už pred 56 rokmi. Exotická Škoda Trekka je dnes raritou. V súčasnosti je situácia v segmente SUV úplne iná. Ich obľuba v prípade ojazdených vozidiel za posledné 3 desaťročia raketovo rastie, a to najmä u mužov. Dôkazom je posledných 6 rokov, kedy, až na jednu výnimku, ich predaj stále stúpa. Zatiaľ čo v roku 2016 ich mužskí zákazníci v AAA AUTO nakúpili 9 %, v roku 2021 to bol dvojnásobok, a to 18 % zo všetkých áut predaných mužom.

Ďalšie štatistiky

Najdrahšie auto, ktoré si v AAA AUTO kúpil zástupca silnejšieho pohlavia, bol Mercedes G 500 cabrio – Final Edition z limitovanej edície posledných dvoch stoviek vyrobených kusov Final Edition 200. Ten sa v roku 2017 predal za 6,3 milióna korún (takmer 255 tisíc eur) v autocentre v susednej Českej republike. Najobľúbenejšou farbou u mužov je dlhodobo strieborná. V tesnom závese za ňou sa držia biela a čierna. Muži uprednostňujú automatickú prevodovku pred manuálnou.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.