Všetko sa začalo zdanlivo šialenou výzvou a jej výsledok prekonal akékoľvek očakávania. Japonská Toyota, známa výrobou spoľahlivých automobilov, si dala za cieľ vstúpiť do extraligy luxusných limuzín. V roku 1983 prezident koncernu Eiji Toyoda poveril svojich spolupracovníkov, aby vytvorili značku, ktorá bude produkovať najlepšie autá na svete. Zo začiatku to vyzeralo ako čistá fantázia. Nakoniec sa im však podarilo cieľ splniť, a to naozaj pôsobivo.
Hoci Toyota už predtým vyrábala veľké a pohodlné limuzíny, na medzinárodnom trhu s luxusnými automobilmi nemala žiadne skúsenosti. Napriek tomu sa jej v rekordnom čase podarilo nielen dobehnúť, ale dokonca predbehnúť lídrov v tejto oblasti. Spočiatku cielili výlučne na americký trh. Čoskoro sa ukázalo, že svojou víziou luxusu zaujali celý svet.
Rok 1989 – začiatky a vlajkový model LS 400
Nová značka sa mala stať synonymom luxusu, preto jej Japonci vybrali názov Lexus. Prvým modelom prémiovej japonskej značky sa stala vlajková limuzína LS 400. Auto debutovalo v USA v septembri 1989. Vďaka inšpirácii a pevnému odhodlaniu ľudí, ktorí stáli za tajným projektom Circle F (F ako flagship, čiže vlajkový model), sa zrodil Lexus LS – auto, ktoré určilo nové štandardy. Od prvého okamihu bolo jasné, že Lexus bude značkou, ktorá dokáže čeliť aj tým najväčším výzvam. Dôkazom bol prvý model LS. Práce na jeho návrhu trvali 6 rokov. Za ten čas vzniklo 450 prototypov, na ktorých pracovalo viac ako 4 000 odborníkov, vrátane 1 400 konštruktérov. Kľúčový technický tím viedol hlavný inžinier Ichiro Suzuki.
Úspech bez strieľania šampanským
Výsledkom ich práce bol 4-litrový motor V8 s výkonom 241 k, vyrobený prevažne z hliníka, ktorý pracoval takmer bez vibrácií. Jeho jedinečnosť predviedli v legendárnej 30-sekundovej reklame Lexusu The Art of Balance. Na kapotu auta postavili pyramídu sklenených kalíškov a pohonný systém zrýchlili na viac ako 240 km/h. Sklenená pyramída ostala nedotknutá! Ba čo viac, zo sklenených kalíškov naplnených až po okraj šampanským nevytiekla ani kvapka.
LS 400, na svoju dobu výnimočné auto, bolo rýchle (maximálna rýchlosť 250 km/h), ekonomické a bezkonkurenčne komfortné s nízkym koeficientom odporu vzduchu. Vo všetkých ohľadoch malo byť lepšie ako konkurencia, a to sa inžinierom Lexusu podarilo splniť na celej čiare. Za zmienku stojí, že len pri navrhovaní dekoratívnych prvkov obloženia interiéru vyberali až z 24 druhov dreva.
Kvalitu garantovali majstri Takumi
Testovacie modely prvej verzie Lexusu LS najazdili na skúšobnej trati Shibetsu spolu 4,4 milióna km a v dielňach vzniklo až 973 prototypov motora. Kvalitu vozidiel garantoval talent majstrov tradičného remesla – Takumi. Lexus sa sústredil aj na najvyššie štandardy v oblasti zákazníckych služieb. Cieľom bolo prekonať očakávania zákazníkov v duchu japonskej pohostinnosti Omotenashi. Prvý Lexus LS 400 prekonal všetky očakávania a predefinoval trh s luxusnými automobilmi.
Rok 1997 – debut luxusného crossoveru RX
Lexus RX bol predchodcom dnes populárneho radu prémiových vozidiel a prispel k ďalšiemu rastu popularity japonskej automobilky. Prvé prémiové SUV-čko ponúklo komfort z jazdy so schopnosťou prekonávať nekvalitné cesty. Osvedčilo sa aj mimo asfaltových ciest a na rozdiel od luxusných terénnych vozidiel malo samonosnú karosériu, ktorá zaručovala bezkonkurenčné pohodlie. Auto bolo ľahšie, lepšie ovládateľné a oproti klasickému osobnému automobilu malo menšiu spotrebu paliva.
Prvý Lexus RX bol vybavený benzínovým motorom 3.0 V6 s výkonom viac ako 220 k a bol k dispozícii s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies s centrálnym diferenciálom, viskóznou spojkou a príplatkovým diferenciálom Torsen. Bleskovo si podmanil trh a stal sa najpredávanejším modelom značky.
V roku 2004 sa stal Lexus RX prvým luxusným SUV-čkom s hybridným pohonom. Model RX 400h dostal hnaciu jednotku 3.3 V6 s výkonom 211 k, ktorú podporovali dva elektromotory – predný (167 k) a zadný (68 k), tvoriace systém 4×4 E-Four. V roku 2015 sa dočkal štvrtej generácie, ktorá prešla v 2019 dôkladným faceliftom. Na zozname vylepšení sa objavil napríklad revolučný systém osvetlenia BladeScan AHS. Ešte aj dnes je Lexus RX vo svojom segmente meradlom kvality a je jedným z najpredávanejších prémiových crossoverov.
Superšportiak LFA
Jeho vznik pripomína prvý model Lexusu. Aj keď zadanie bolo odlišné, aj v tomto prípade sa inžinieri, konštruktéri a návrhári rozhodli vydať zo seba všetko. V decembri 2010 opustil japonský závod Motomachi prvý exemplár Lexusu LFA, jedného z najvýnimočnejších športových áut v histórii. Aj vďaka podpore Akia Toyodu, vnuka zakladateľa Toyoty a veľkého fanúšika motoristického športu, ktorý dnes zastáva pozíciu CEO v Toyota Motor Corporation.
Začiatky legendárneho superšportiaku siahajú do roku 2000. Práce na vývoji vtedy viedol inžinier Haruhiko Tanahashi, tvorca legendárnej Toyota Celica ST165 GT-Four. O zdokonalenie dizajnu v praxi sa postaral vynikajúci testovací pilot Hiromu Naruse na 170 zákrutách Severnej slučky okruhu v Nürburgringu. Na základe jeho jázd vznikol zoznam 500 kľúčových vlastností, ktorými sa malo auto vyznačovať. Zdrojom energie bol motor V10 s objemom 4.8 litra, výkonom 560 k, ale s rozmermi typickými pre jednotku V8 a hmotnosťou motora V6.
Takmer dve tretiny karosérie modelu LFA vyrobili z hliníka a kompozitov vystužených uhlíkovými vláknami. Japonci použili novú technológiu odlievania, vytláčania a spájania hliníka pomocou zvarov, nitov a lepidla. O jedinečný zvuk výfukového systému sa postarali špecialisti na hudobné nástroje z Yaymahy. Automobil zrýchlil na stovku za neuveriteľných 3,7 sekundy a dosahoval rýchlosť 325 km/h.
Premiéra Lexusu LFA sa konala v roku 2009, ale už v marci 2010 Japonci ohlásili uvedenie špeciálnej verzie Nürburgring Package. Auto dostalo pevné zadné krídlo, prídavné krídla, rýchlejšiu prevodovku a vyšší výkon. O rok neskôr sa táto verzia LFA stala najrýchlejším sériovo vyrábaným automobilom na legendárnej Severnej slučke. Celkovo vyrobili 500 kusov, z toho 50 vo verzii Nürburgring Package.
Výnimočný Lexus LC
Model LC je ďalším významným míľnikom v histórií Lexusu a stavia na dedičstve superšportiaku LFA. Po úspechu modelov CT, IS, ES, GS, LS a LFA prišiel čas na jedno z najkrajších kupé a kabrioletov vyrábaných v súčasnosti. Lexus LC, po prvýkrát predstavený v roku 2017, má všetky vlastnosti typické pre vlajkový model značky. Ponúka to najlepšie z dizajnu, technológie a remeselného spracovania automobilky Lexus.
V roku 2019 pribudol do ponuky variant s mäkkou strechou – LC 500 Convertible, označovaný za najzvodnejší kabriolet sveta. Obidva modely sa vyznačujú jedinečným dizajnom, skvelým výkonom a vzrušujúcou ovládateľnosťou. Sú k dispozícii s 6-litrovým motorom V8 s výkonom 464 k (530 Nm). Verzia kupé môže byť vybavená aj hybridným pohonom s motorom 3.5 V6 a systémovým výkonom 359 k.
Čo prinesie budúcnosť?
Pri svojom debute v roku 1989 ponúkal Lexus iba dva modely na jedinom trhu. V roku 2019 to už bolo viac ako tucet automobilov s dostupnosťou až v 90 krajinách sveta. V budúcnosti Japonci chystajú viac hybridných a čisto elektrických vozidiel, od kompaktného crossoveru UX až po najväčšie limuzíny. V pláne sú aj automobily na vodíkový pohon.