Kúpou kolobežky z Číny môžeme získať stroj so zaujímavými parametrami za podstatne nižšiu cenu ako v obchodoch na Slovensku. Nevýhodou je ale absencia záručného servisu.

Čínske e-shopy síce majú v štátoch Európskej únie vybudované sklady, odkiaľ zasielajú objednaný tovar, ktorý zákazníkovi dorazí v priebehu pár dní, ale ide skutočne len o sklady. To znamená, že v nich naozaj majú iba uskladnený tovar na distribúciu v rámci Európy, ale chýba im ďalšie zázemie v podobe záručného či pozáručného servisu.

To môže byť kameň úrazu v prípade poruchy výrobku, ktorá si žiada servisný zásah. Ten, aspoň podľa našich skúseností, je v prípade čínskych e-shopov skôr vzácnou a zložito realizovateľnou výnimkou. Reklamácia ako taká, samozrejme, možná je, má však svoje úskalia.

Jednoducho na Slovensku, zložito s Čínou

Tohto roku sme si kúpili dve kolobežky a u obidvoch sme mali tú smolu, že behom prvých týždňov, resp. mesiacov sa na nich prejavili poruchy. Prvou bola Kugoo Kirin M4 Pro, kupovaná v slovenskom internetovom obchode, ktorá sa prestala nabíjať. Tu bola reklamácia bezproblémová a úplne jednoduchá – stačilo napísať do obchodu e-mail, odtiaľ nás vyrozumeli o detailoch, po kolobežku prišiel kuriér a po mesiaci ju opravenú doviezol opravenú nazad.

Druhou bola Laotie Ti30 Landbreaker, kupovaná z českého skladu veľkého čínskeho e-shopu Banggood.com. Tá mala od začiatku chybnú batériu, prejavujúcu sa veľmi znížením dojazdom a samovoľným vypínaním sa kolobežky pri určitej úrovni vybitia batériových článkov. Neskôr sa pridala ešte chyba na zadnom motore.

Celý proces tejto reklamácie si priblížime v nasledujúcich riadkoch. Ako uvádzame, ide konkrétne o postup pri reklamácii kolobežky Laotie z Banggoodu, ale niektoré aspekty platia všeobecne pre iné čínske e-shopy.

Ako reklamovať na Banggoode

Na Banggoode, podobne ako na Aliexpresse a iných čínskych e-shopoch, máte v rámci svojho profilu podmenu so všetkými objednávkami, ktoré ste z obchodu realizovali. Stačí sa na stránke Banggood.com prihlásiť svojím používateľským menom a vybrať položku Moje objednávky. V nich je potrebné zvoliť výrobok, ktorý chceme reklamovať a kliknúť na možnosť Vrátenie/oprava. Tu len podotkneme, že menu je v slovenčine, aj keď niektoré výrazy sú preložené divne.

Na ďalšej stránke už zadávate údaje priamo k danej reklamácii. Čudne znejúci výraz Popredaj sa nedá zmeniť a zrejme tým obchod mal na mysli všetko, čo sa týka konaní po predaji výrobku. O dve kolónky nižšie si môžete zvoliť tri možnosti: sťažnosť na poškodenie tovaru počas doručenia (Balík bol rozbitý), vyžiadanie manuálu, alebo problémy s kvalitou. V prípade reklamácie zvolíme tretiu možnosť.

Hneď pod tým je kolónka Riešenie, ktoré očakávate. Opäť sa dajú vybrať tri možnosti, pri reklamácii sme vybrali Opravu. Vo veľkom okienku nižšie je nutné opísať reklamačný problém, samozrejme, v angličtine. Ak túto reč dobre neovládame, riešením je napísať reklamačnú sťažnosť v slovenčine a dať si ju preložiť do angličtiny niektorým z online prekladačov.

Odporúčame hlavne DeepL, alebo klasický Google prekladač. Nemusíte sa báť, že tieto internetové nástroje preložia váš text nejako nezrozumiteľne, strojovo, či s množstvom chýb. Práve naopak, posledné roky vďaka použitiu neurónových sietí prekladajú veľmi presne a prihliadajú na kontext.

Treba ale myslieť na to, že správa o reklamácii môže mať len tisíc znakov, čo nám konkrétne v neskoršom priebehu reklamácie nepostačovalo. Preto sme celý text dali ako prílohu vo forme obrázka, teda klasický JPG.

K vašej reklamačnej sťažnosti môžete pridať celkovo deväť fotografií výrobku, na ktorý si uplatňujete reklamáciu a ktoré zobrazujú poruchu. Je vhodné ihneď k prvej správe pripojiť fotografiu prepravného štítka a takzvaného SKU čiarového kódu, ktoré sú nalepené na krabici, v ktorej bola kolobežka doručená. Ak by ste to neurobili, Banggood si tieto snímky aj tak vyžiada počas neskoršej komunikácie.

Priebeh našej reklamácie

Hneď na úvod tejto podkapitoly treba zdôrazniť, že reklamácia na Banggoode je beh na dlhú trať a je doslova určitou formou vyjednávania, ktoré sa miestami mení až na handrkovanie. Musíte sa obrniť trpezlivosťou a pripraviť sa na dlhšiu komunikáciu. Nečakajte, že to bude také rýchle a jednoduché ako v prípade reklamácie v slovenskom e-shope, kde nám osobne stačil jeden e-mail.

V prípade Banggoodu dohadovanie o uplatnení reklamácie trvalo niekoľko týždňov a vymenili sme si s predajcom niekoľko desiatok správ. Hneď po prvej správe nás požiadal o video, na ktorom by bolo jasne vidieť problém, na ktorý sa sťažujeme.

Natočiť vypínajúcu sa kolobežku počas jazdy by nebolo úplne jednoduché, ale pomohla akčná kamera s hrudným popruhom, vďaka čomu bolo možné bezpečne nasnímať, ako sa kolobežka počas jazdy trhla, displej o chvíľu zhasol a stroj sa už nedal zapnúť (to je v takýchto prípadoch možné až po opätovnom zapojení do siete). Výsledné video je potrebné nahrať na YouTube (ideálne je nedávať ako ako verejné, ale aby si ho mohol pozrieť iba ten človek, ktorému zašleme odkaz) a jeho adresu skopírovať do správy pre Banggood.

Predajca nám po necelých dvoch dňoch odpovedal, že našu reklamáciu postúpil dodávateľovi a ak neodpovie (predajca) do 24 hodín, máme sa mu pripomenúť. Na to sme, bohužiaľ, v návale iných povinností zabudli a preto Banggood naše vlákno so sťažnosťou po siedmich dňoch automaticky uzavrel.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Napísali sme teda novú reklamáciu a otvorili tým druhé kolo správ medzi nami a Banggoodom. Obchod si tentokrát vyžiadal aj fotografiu batérie s jej výrobným štítkom a následne sa nás snažil presvedčiť, že samovoľné vypínanie kolobežky pri zníženom napätí je normálny jav, hlavne pri jazde s dvoma zapnutými motormi, a že to teda nie je na reklamáciu.

Oponovali sme, že sa tak deje po zhruba 20 kilometroch jazdy, pričom výrobca deklaruje oveľa dlhší dojazd a mnohí používatelia ho aj reálne dosahujú. Argumentovali sme tiež viacerými recenziami a skúsenosťami iných používateľov, ktorí sa na chybné batérie sťažovali. V tom čase šlo totiž o veľký problém, ktorým trpela značná časť týchto kolobežiek a dodnes ho pri jej kúpe treba brať do úvahy, pretože je nezanedbateľná možnosť, že budete mať smolu na chybný kus.

Predajca odpísal, že problém postúpi technikovi alebo dodávateľovi, ale pre čínsky sviatok sa nám ozvú až o šesť dní. To sa ale nestalo a na siedmy deň systém celú sťažnosť opäť uzavrel bez vyriešenia.

Nasledovalo tretie kolo reklamácie, kde sme v prvej správe zhrnuli doterajší priebeh a posťažovali sa na dlhé trvanie reklamácie. Pridali sme ďalšie video, kde sa kolobežka vypínala aj pri jazde s jedným motorom, keď mala byť podľa ukazovateľa nabitá ešte viac než na 50 percent.

Medzitým sa na nej prejavila ďalšia „závada“, tentoraz na zadnom motore, z ktorého sa pri čo i nej trochu rýchlejšom rozbehu rozbehu začalo ozývať silné škrípanie. Vtedy už Banggod pomyselne kapituloval, reklamáciu batérie aj motora uznal a avizoval, že obidve súčiastky nám zašle. Súčasne prisľúbil zaslať aj odkaz na video s návodom, ako motor a batériu vymeniť.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Bohužiaľ, zatiaľ čo dodanie celej kolobežky z českého skladu netrvalo ani týždeň, batéria a motor nám doteraz neboli dodané. Nie je to nič výnimočné, aj podľa skúseností iných používateľov sú tieto súčiastky dopravované priamo z Číny a trvá to teda niekoľko mesiacov.

My máme šťastie, že naša kolobežka je napriek slabej batérii a chybe na motore pojazdná, ale ak by šlo o poruchu úplne znemožňujúcu jazdu, boli by sme celé leto bez stroja, za ktorý sme dali takmer 1300 eur. Keď nám však budú obidve súčiastky dodané, aj tak si ich budeme musieť namontovať sami, prípadne to nechať na nejaký servis, čo zase nebude zadarmo.

Zostáva ešte zodpovedať otázku, čo v prípade, ak by Banggood napriek všetkému reklamáciu neuznal. Vtedy je ešte možnosť riešiť ju cez spoločnosť PayPal, prostredníctvom ktorej sme kolobežku z Banggoodu kupovali (iný spôsob ani nebol možný).

S týmto nemáme osobnú skúsenosť, ale niekoľkí používatelia v rôznych fórach tvrdia, že je to takisto dlhší a zložitejší proces, kde je potrebné poruchu dobre zdokumentovať. Minimálne v dvoch prípadoch sme sa stretli s konštatovaním, že PayPal napokon peniaze za pokazenú kolobežku vrátil kupujúcemu. Ide však o tvrdenia, ktorých pravdivosť nemáme možnosť dôveryhodne a nestranne overiť.

Rezultát

Pri kúpe kolobežky z Číny treba dobre zvážiť, či usporené peniaze stoja za komplikované uplatňovanie záruky. Reklamácia totiž podľa našich skúseností trvá dlho a treba si ju s čínskym obchodom doslova vyjednať.

Môže sa tiež stať, že nejaká porucha váš stroj za 1200 či 1500 eur úplne znefunkční a buď si zaplatíte mimozáručný servis, alebo budete musieť čakať mesiace na dodanie náhradných dielov. A aj v tom prípade musíte byť trochu manuálne zruční a vedieť si ich namontovať sami, prípadne rátať s ďalšími výdavkami na servis, ktorý to spraví za vás.

Navyše, servisných centier, ktoré sa týmito veľkými kolobežkami zaoberajú, zatiaľ ale nie je na Slovensku veľa, takže ďalšie peniaze možno budete musieť vyhodiť za zaslanie 50-kilovej kolobežky poštou, resp. kuriérom.

Kúpu kolobežky ž Číny preto odporúčame len v prípade, ak ste uzrozumení s možnými komplikáciami v rámci uplatňovania záruky, ktoré jej cenu môžu napokon predražiť a budú vás stáť stratený čas aj nervy.

Zdroj: vlastné

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.