Celú jar a leto sme testovali veľkú čínsku kolobežku Laotie Ti30 Landbreaker. Najazdili sme na nej vyše 2000 kilometrov a v tomto článku zhrnieme naše skúsenosti.

Podobne ako autá, aj kolobežky majú svoje triedy. Tou základnou sú všemožné variácie na Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, ktoré v našich mestách vídavať najčastejšie. Pomyselnou strednou triedou sú silnejšie a o niečo väčšie stroje, kde je už bežné napríklad aj odpruženie kolies. Najvyššou triedou (ktorú by sme ale opäť vedeli rozčleniť na viacero kategórií) sú veľké dvojmotorové kolobežky, ktoré stoja niekoľko tisíc eur.

Nákup z čínskeho e-shopu v tomto prípade nie je problém

Do triedy patrí aj Laotie Ti30. Bežnej verejnosti táto značka asi nič nehovorí, ale v komunite kolobežkárov ide o jeden z obľúbených strojov, ktorý si majitelia často upravujú a vylepšujú. Ti30, podobne ako iné kolobežky Laotie, nemá na slovensku oficiálneho distribútora, je preto nutné kupovať ju z čínskeho e-shopu Banggood.com.

Mnohí ľudia pri tejto zmienke určite spozornejú – je bezpečné kupovať takúto drahú vec z čínskeho obchodu? V tomto konkrétnom prípade môžeme potvrdiť, že áno. Podložené je to nielen našou skúsenosťou, ale aj mnohými ďalšími. Navyše, celá transakcia prebieha cez PayPal, čo je ďalší bezpečnostný prvok.

Načali sme cenu, ktorá je pre väčšinu ľudí kľúčová pri rozhodovaní sa o kúpe výrobku. Laotie Ti30 sa vlani a začiatkom tohto roka dala kúpiť za cenu okolo 1100 až 1300 eur, podľa toho, či ste ju kupovali za plnú sumu, alebo sa vám podarilo získať nejaký zľavový kupón, ktorý občas na zdieľajú rôzne internetové portály a facebookové stránky. My sme našu počas skorej jari kupovali za 1290 eur. V súčasnosti je na stránke čínskeho obchodu oficiálna cena 1477,92 eura.

Výhodou je, že kolobežka je dodávaná z českého skladu, čo znamená, že dodanie trvá necelý týždeň a nie pár mesiacov, ako to býva pri nakupovaní priamo z Číny. Zároveň ide o konečnú cenu, neplatili sme žiadne clo ani iné poplatky. Doručil ju kuriér priamo na našu adresu.

Zmontovanie nebolo vôbec komplikované, prakticky stačilo upevniť riadidlá a podoťahovať pár skrutiek, ktoré na nich držia displej s plynom, brzdové páčky a iné ovládacie prvky. V našom prípade sme ešte museli „našróbovať“ zadné smerovky, v niektorých „unboxing“ videách na YouTube sme ich už videli pri rozbaľovaní nahodené. Ale aj tak ide o veľmi jednoduchý úkon.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Veľká a mohutná

Kolobežka je už na prvý pohľad masívna. Ako výrobca uvádza, hlavnými konštrukčnými materiálmi sú železo a hliník. Počas viac ako pol roka sa nám na nej nič neohlo ani nezlomilo, vydržala dokonca aj menšiu nehodu, keď do nás v nízkej rýchlosti vrazilo auto, ktoré nám nedalo prednosť. Zničený bol len pásik s LED diódami na boku a jeden z dvoch nabíjacích konektorov.

Konštrukciu celkovo hodnotíme ako dobrú a odolnú, hoci je skrátka vidieť, že ide o klasickú „čínu“. Kolobežka tak úhľadná a ladná ako Xiaomi a jej klony (tá má, samozrejme, tiež čínsky pôvod, ale vidieť, že je vyrábaná s trochu inými štandardmi).

Je to ale možno aj tým, že tento segment je ešte relatívne mladý a výrobcovia sa v ňom ešte trochu hľadajú. Napríklad hlavná, stredová časť kolobežky s nášľapnou plochou je proste jednoduchý pozváraný kváder. Otázna je vodeodolnosť tejto ústrednej časti. Vidieť, že o niečo sa výrobca snažil, ale používatelia si tento „deck“ aj tak zvyknú preventívne utesňovať silikónom, aby dnu nevnikla voda. My sme radšej v daždi a ani po mokrej ceste nejazdili.

Nášľapná plocha je zároveň mimoriadne široká, takže sa na nej dá stáť tak, že obidve chodidlá máme vedľa seba. Z hľadiska bezpečnosti to ale neodporúčame, stabilnejšia poloha je mať jednu nohu vpredu a druhú vzadu. Pre ešte väčšiu stabilitu je vhodné sa zaprieť nohou o konštrukciu nad zadným kolesom, na ktorú si mnohí používatelia pridávajú „nášlapy“ vyrobené na 3D tlačiarni.

Takéto kolobežky sú u nás stále pomerne zriedkavé a pútajú pozornosť. V 22-tisícovom meste, kde sme ju testovali, sme videli iba jedinú podobnú a tá naša neustále budila pozornosť okoloidúcich. Tí sa na nás často obracali hlavne s dvoma otázkami: Koľko to stojí a ako rýchlo to dokáže ísť? 🙂

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Aj do terénu

Laotie Ti30 si môžete objednať s dvoma verziami pneumatík – buď klasické cestné, alebo terénne s drapákmi. Naša kolobežka má terénne, ktoré sa síce hodia na nespevnené cesty, ale na asfaltke vydávajú silný zvuk, niečo medzi výrazným bzučaním a hučaním. Pri jazde to neprekáža, ale ľudí stojacich pri ceste tento zvuk zväčša upúta už zdiaľky.

S Ti30 sa dá jazdiť aj po náročnejšom teréne, ale primeranou, teda nie príliš vysokou rýchlosťou. Určite nie je stavaná na divokú jazdu po nerovnostiach či dokonca skoky. Celkovo kolobežky na toto podľa nás nie sú vôbec vhodné. Nie sú to terénne motorky a ich konštrukčné riešenia sa na to nehodia. Poznáme prípady z nášho okolia, keď sa vylomeniny v teréne zmenili na vážne zlomeniny. Jazda aj po horších lesných a poľných cestách, či niekedy doslova po horšom teréne ale s touto Laotie nie je problém.

Pomáha tomu aj vcelku dobré odpruženie, ktoré sa síce nedá porovnať s kolobežkami za 4000 až 5000 eur, ale svoju úlohu si plní dobre. Vpredu sú to dva mohutné olejové tlmiče, ktoré kolobežke dodávajú zaujímavý vzhľad. Vzadu je len jeden tlmič s pružinou, ktorý je však dosť zle situovaný a zadné koleso naň neustále hádže špinu.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

V praxi sa nám od neho (a od ramien, ktoré držia zadné koleso) neustále ozýva výrazné vŕzganie. Po premazaní, resp. presprejovaní všetkých možných aj nemožných pohyblivých prvkov vŕzganie na chvíľu prestane, ale čoskoro sa so železnou pravidelnosťou vráti. Niektorí používatelia tento tlmič buď balia do igelitu, alebo rovno menia za kvalitnejší.

Zostaňme ešte pri predných tlmičoch, na ktoré sa vzťahuje jedna z veľkých nevýhod Laotie kolobežiek, ktorou je veľký rozptyl kvality a v tejto recenzii ho ešte budeme spomínať. Inak povedané, kus od kusa sa svojou kvalitou môže výrazne líšiť.

Ide o to, že výstupná kontrola pri výrobe týchto strojov je zrejme dosť benevolentná a tak sa vám môže stať, že dostanete dobre odladený stroj, s ktorým dlho nebudete mať žiadne problémy, ale rovnako môžete mať smolu na nepodarok, na ktorom sa vám bude mnoho vecí kaziť, prípadne si na ňom budete musieť veľa detailov „doštelovať“.

Spomeňme konkrétne tie predné tlmiče. V jednej slovenskej videorecenzii na portáli YouTube je vidieť Laotie s mimoriadne tuhými tlmičmi, ktoré takmer „nepérujú“. Naopak, náš stroj ich má podľa nás úplne ideálne nastavené a tlmia krásne.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Brzdy a osvetlenie, diaľkové ovládanie a displej

Výhrady nemáme ani k brzdám. Sú kvapalinové a vzhľadom k sile a veľkosti kolobežky primerané. Na rozdiel napríklad od Sencor Scooter Two Long Range sme nikdy nemali pocit, že by nebrzdili dostatočne silno.

Rovnako nemáme výhrady k dvojici reflektorov a celkovému osvetleniu kolobežky. Predné svetlá sú dostatočne silné s dvomi úrovňami intenzity a ak nie sú správne nastavené, svietia tak silno, že vám protiidúci vodiči začnú blikať. Kolobežka má vpredu aj vzadu maličké červené pozičné svetlá, ktoré sú však dobre viditeľné. K lepšej viditeľnosti prispievajú aj blikajúce „kolotočárske“ LED pásky na bokoch, ktoré svietia červenou, zelenou a modrou farbou.

Ku kolobežke dostanete diaľkové ovládanie, ktoré pôsobí dosť hračkársky a takmer nie je dôvod ani nutnosť ho používať. Výhradu máme k displeju, ktorý je na priamom slnečnom svetle nečitateľný.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Jazdné vlastnosti

Spomenutý rozptyl kvality sa týka aj jazdných vlastností. Mnoho používateľov sa pri rýchlostiach nad 55 až 65 km/h sťažuje na takzvaný wobbling, teda kmitanie riadidiel. Na našej kolobežke sme nič takéto nezaznamenali a to sme sa na tento aspekt fakt sústreďovali. Avšak opäť nájdete na YouTube videá, kde používatelia musia tento neduh riešiť inštaláciou dodatočného tlmiča riadenia.

Kolobežka má hrubé, takmer desať centimetrov široké 11-palcové pneumatiky, na ktorých sa, pochopiteľne, nedajú zatáčky rezať tak ako na úzkych gumách Xiaomi či Sencora. V prípade Laotie sme sa pri ostrejšom vyberaní zákrut museli do nich viac nakláňať telom. Nie je to vyslovene nevýhoda, je to danosť tohto stroja. Potešiteľné je, že viac ako 2000 kilometrov sa na pneumatikách príliš nepodpísalo a stále majú takmer neopotrebovaný dezén.

Špecifikom, ktoré sa tiež prejavuje na jazdných vlastnostiach, je výška nášľapnej plochy. Tá je 28 centimetrov od zeme, čo je niečo úplne iné než pri Sencore či Kugoo, s ktorými máme skúsenosti. Stojíte naozaj vysoko a minimálne v začiatkoch sme pred tým mali rešpekt. Treba si však na to len zvyknúť, pretože aj vďaka širokým kolesám je Ti30 dostatočne stabilná napriek tomu, že ťažisko máte vyššie než u bežných kolobežiek.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

Výkon

Laotie poháňajú dva motory s maximálnym výkonom 2800 wattov jeden, spolu teda 5600 wattov. Zadný motor je hlavný, predný sa dá zapnúť a vypnúť podľa potreby červeným tlačidlom na riadidlách. Hneď vedľa neho je oranžové tlačilo, ktorým sa prepína Eco a Turbo režim kolobežky.

Obidva fungujú pri pohone na jeden aj dva motory a v prípade Eco ide o výrazné obmedzenie výkonu, vďaka ktorému sa zásadne zníži zrýchlenie kolobežky aj jej maximálna rýchlosť zhruba na 25 až 30 km/h. Okrem toho sa dajú ďalším prepínačom pri displeji zvoliť tri „rýchlostné“ stupne kolobežky. Prvý je dosť slabý a veľmi sa podobá na Eco, ale druhý už razantne pridáva výkon aj maximálnu rýchlosť.

Rozdiel medzi ním a najvyšším tretím stupňom už nie je taký výrazný. Pri treťom stupni dokáže ísť kolobežka v našom prípade so 105-kilogramovým jazdcom na jeden motor maximálne 50 až 53 km/h. Pri zapnutí druhého motora sme dosiahli rýchlosť 76 km/h.

Samozrejme, netreba asi dodávať, že ísť takto rýchlo na kolobežke na komunikáciách zaradených do cestnej siete je nelegálne, pretože zákony určujú maximálnu rýchlosť 25 km/h. Z vlastných skúseností, ako aj zo skúseností iných používateľov vieme, že policajti sa zatiaľ na tieto veľké kolobežky nezameriavajú, ak ich, samozrejme, nebudete šialenou rýchlosťou doslova provokovať. V zásade je používanie týchto silných kolobežiek akousi šedou tolerovanou zónou, ale predpokladáme, že do pár rokov sa to zmení.

Pri motoroch musíme spomenúť, že na tom zadnom sa u našej kolobežky po pár sto najazdených kilometrov prejavil problém so silným chrčaním pri rozbehu. Zrejme ide o chybu jedného z Hallových senzorov a predajca nám prisľúbil zaslať nový motor, ktorý ale zatiaľ z Číny nedorazil.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban

S výkonom súvisí jeden veľmi nepríjemný nedostatok. Laotie Ti30, podobne ako niektoré jej sesterské kolobežky, má totiž extrémne citlivý a zle nastavený plyn. Konkrétne to znamená, že keď začnete stláčať plynovú páčku, chvíľu sa nedeje nič, pretože má niekoľkocentimetrovú „mŕtvu“ zónu. Potom zrazu prudko zaberie, až máte dojem, že sa prekopŕcnete dozadu.

Je to skutočne výrazný nedostatok a rozbiehať sa pri treťom rýchlostnom stupni sa zrejme ani nedá bez toho, aby kolesá neprekĺzavali. Ale aj počas jazdy, hlavne v teréne, treba byť pozorný, pretože citlivá plynová páčka výrazne reaguje aj na niekoľkomilimetrové potlačenie a kolobežka prudkou akceleráciou doslova kope.

K pocitu istoty neprispieva ani relatívne subtílna tyč riadidiel, ktorá pri takýchto situáciách trochu nepríjemne pruží. Inak k nej nemáme výhrady, jej výška sa dá nastaviť v troch úrovniach a je dostačujúca aj pre 190 cm vysokého jazdca.

Napokon sme to riešili tým, že sme sa rozbiehali v Eco režime a Turbo sme zapínali až keď mala kolobežka určitú rýchlosť a v teréne sme zapínali nižšie rýchlostné stupne. Dá sa na to do určitej miery zvyknúť, ale pohodlné to nebude nikdy. Na internete nájdete návody, ako tento nedostatok zmierniť či odstrániť, ale ide o náročné úkony, ktoré si vyžadujú určitú technickú zručnosť a tiež ďalšiu finančnú investíciu.

Dojazd

Dojazd je veľkým kameňom úrazu novších Laotie kolobežiek a asi najviac sa naň vzťahuje spomínaný rozptyl kvality, ktorý sme už spomínali. Počas posledného roka sa totiž objavilo množstvo sťažností na (ne)kvalitu ich batérií, ktoré sa pri väčšej záťaži zvyknú vypínať.

Nedá sa konkretizovať, aké množstvo kolobežiek Laotie týmto neduhom trpí, ale nejde o okrajovú záležitosť. V praxi sa to prejavuje väčšinou tak, že pri určitej úrovni vybitia, napríklad 50 až 40 percent, stačí trochu viac pridať plyn a kolobežka sa vypne a už ju nezapnete tlačidlom napájania, ani diaľkovým ovládaním. Jediným riešením je pripnúť ju aspoň na chvíľu do elektrickej siete, čím sa odblokuje. Lenže ak sa vám toto stane napríklad 20 kilometrov od domova, čo pri dojazde tejto kolobežky nie je problém, čaká vás naozaj dlhá prechádzka domov, počas ktorej navyše budete takmer 50-kilogramový stroj tlačiť.

Tento problém býva spôsobený nekvalitou niektorých článkov batérie. Tá totiž netvorí nejaký jednoliaty celok ako batéria v aute, ale je zložená z desiatok malých článkov, ktoré vyzerajú ako bežná „tužková“ batéria. Ak sú chybné len dva či tri a výstupná kontrola ich nezaznamená, môžu spôsobovať problém, o ktorom hovoríme.

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Veľkú časť vnútorného priestoru zaberá batéria v modrom obale

Ten sa v praxi prejavuje rozdielne. Niekomu sa kolobežka vypína už po pár kilometroch, ďalšiemu až po 20 či 30 kilometroch. V našom prípade šlo o druhý menovaný prípad. Podobne ako motor sa nám však batériu podarilo vyreklamovať a celý proces podrobnejšie opíšeme v samostatnom článku.

Aj kapacita samotnej batérie ale môže byť otázna. Oficiálne je to 38,6 mAh, ale na internete opäť nájdete skúsenosti používateľov, ktorí jej kapacitu odmerali a dospeli k nižším číslam. Je to skrátka lotéria, pri ktorej neviete, aký kus dostanete.

Výrobca oficiálne udáva dojazd 140 kilometrov pri pohone jedným motorom, to je ale úplne nereálne a dosiahnuteľné možno v laboratórnych podmienkach s 50-kilogramovým jazdcom. Podľa skúseností používateľov je reálny dojazd na jeden motor zväčša okolo 60 až 80 kilometrov, ak nemáte jednu zo spomínaných chybných batérií.

Sedadlo sa dá jednoducho odmontovať

V prípade kilometrov ešte treba dodať, že tachometer tejto kolobežky vždy ukazuje o niečo vyššiu rýchlosť, niekedy až o 10 km/h. Rovnako je to s počítadlom kilometrov, pridáva zhruba 10 percent. V tomto článku však uvádzame reálne rýchlosti a vzdialenosti odmerané pomocou GPS.

Ku kolobežke dostanete dve nabíjačky s európskou vidlicou. Kolobežka sa nimi dá nabíjať súčasne vďaka prítomnosti dvoch konektorov, čo skráti čas nabíjania. My, bohužiaľ, vieme používať len jeden, keďže druhý bol zničený pri nehode. Nabitie trvá dlho, nezriedka aj 12 či 14 hodín.

Ku kolobežke sa dá dokúpiť i sedadlo, ktoré spraví jazdu na dlhšie trasy pohodlnejšou. Stojí od 45 do 60 eur (podľa aktuálnej akcie) a zmení kolobežku doslova na malý elektrický skúter. Jednoducho sa inštaluje i dáva dole, je to otázka jednej – dvoch minút, keďže stačí uvoľniť štyri skrutky. Akurát sme sa nikdy nevedeli zbaviť pocitu, akoby sme sedeli na pni:-)

Zdroj: TOUCHIT.SK/Branislav Caban
Laotie Ti30 so sedadlom

Verdikt

Laotie Ti30 nie je zlá kolobežka, ak od nej nemáte prehnané očakávania. Nie je to dokonalý stroj a nie je to rovnocenná alternatíva ku kolobežkám, ktoré stoja 4000 alebo 5000 eur. Počítať musíte aj s veľkým rozptylom kvality a doslova určitou lotériou, ako kvalitne spracovaný stroj dostanete, pretože to je v prípade týchto kolobežiek naozaj nepredvídateľné. Rátať potom treba s nutnosťou nie úplne jednoduchej reklamácie a komunikácie s čínskym predajcom, prípadne treba byť manuálne zručný a dokázať si niektoré veci sám opraviť či nastaviť.

Na druhej strane, za necelých 1500 eur dostanete kolobežku s výkonom, aký v tejto cenovej hladine na Slovensku nemá konkurenciu. Počas 2000 kilometrov, ktoré sme na nej cez sezónu najazdili, sme nezaznamenali žiadny problém okrem chybnej batérie a menšej poruchy na motore, ktorá však nebráni používaniu. Obidva nedostatky sa nám zároveň podarilo u predajcu vyreklamovať a na ceste sú nová batéria aj nový motor. Chybné batérie u veľkého množstva týchto kolobežiek sú ale reálny problém a treba zvážiť, či tento risk jej kúpou na seba zoberiete.

Naopak, žiadne problémy nemáme s tlmením či únikom oleja z predných tlmičov a brzdového systému. Rovnako pneumatiky sú po 2000 kilometroch len mierne opotrebované a predpokladáme, že zvládnu minimálne 8000 kilometrov, zrejme aj viac. Rovnako na konštrukcii sa odjazdená vzdialenosť nijako neprejavila, až na vŕzganie zo zadnej časti, kde sa nachádza tlmič.

Laotie Ti30 odporúčame kúpiť v prípade, ak ste uzrozumený s tým, že za 1500 eur nedostanete po všetkých stránkach vyladený stroj a akúkoľvek drobnosť nebudete môcť riešiť jednoduchou reklamáciou. Má tiež špecifické jazdné vlastnosti, hlavne citlivý plyn a určite ju neodporúčame začiatočníkom a sviatočným jazdcom na kolobežkách. Naopak, skúseným jazdcov umožní úplne iný zážitok z jazdenia než na bežných kolobežkách.

Cena: 1477,92 eura

Páči sa nám

  • Pomer cena/výkon
  • Výkon dvoch motorov
  • Pevná konštrukcia
  • Veľký dojazd (ak nemáte smolu na chybnú batériu)
  • Dobré osvetlenie
  • Výber cestných/terénnych pneumatík s dlhou životnosťou
  • Rýchle dodanie z európskeho skladu

Nepáči sa nám

  • Problémy s chybnými batériami
  • Veľký rozptyl kvality pre slabú výstupnú kontrolu
  • Nechránený zadný tlmič
  • Extrémne citlivý plyn
  • Zle čitateľný displej na priamom slnečnom svetle

Prečítajte si tiež:

Branislav Caban

Branislav Caban
Okrem technologických tém sa snažím prinášať aj tie so spravodajským nádychom a rôzne zaujímavosti. Moja e-mailová adresa je bcaban@touchit.sk.