Ministerstvo vnútra SR eviduje počty automaticky či manuálne vyslaných žiadostí/hovorov na tiesňové volanie systému eCall –  jednotného celoeurópskeho systému tiesňového volania z vozidiel.

Keďže sa z roka na rok zvyšuje podiel automobilov, ktoré sú vybavené týmto systémom, rezort vnútra eviduje prirodzene aj stúpajúci počet týchto volaní.

Tiesňové volanie systému eCall môže byť aktivované manuálne pasažiermi automobilu  alebo automaticky, ak senzory automobilu zaregistrujú zrážku.

eCall sa spojí s najbližším koordinačným centrom linky 112 a odošle dôležité informácie, ako miesto a čas nehody, smer vozidla v čase nárazu, typ vozidla a VIN číslo a typ pohonu. Výhodou automatickej aktivácie je, že operátor môže na miesto nehody vyslať jednotky aj v prípade, že je posádka v bezvedomí a sama by si pomoc privolať nedokázala. Medzi doplňujúce informácie patrí počet pasažierov vo vozidle a poloha vozidla zhruba 1 až 2 sekundy pred nárazom.

Automatický eCall sa spúšťa, ak senzory vo vozidle zaznamenajú nehodu/náraz. Absolútnu väčšinu takýchto udalostí tvoria dopravné nehody/škodové udalosti, zvyšok tvoria poruchy vozidla alebo systému. Automatický eCall umožňuje operátorom a záchranným zložkám okamžite vyslať sily a prostriedky na miesto nehody, aj v prípade,  že vodič nevie, povedať kde sa nachádza, alebo v dôsledku nehody nevie komunikovať. Informácia o polohe 1 až 2 sekundy pred nárazom zabezpečí, aby sa záchranné jednotky na diaľnici vydali do správneho jazdného pásu.

Manuálny eCall znamená, že niekto vo vozidle stlačil tlačidlo označené spravidla „SOS“ alebo „SOS“ doplnené logom slúchadla, tu sa môže jednať o rôzne situácie. „Stáva sa, že ľudia toto tlačidlo stlačia napríklad, keď majú poruchu vozidla a chcú si zavolať odťahovú službu, alebo sa objednať do servisu, preto by sme v týchto prípadoch privítali lepšiu osvetu zo strany predajcov automobilov, na privolanie odťahovej služby e-call neslúži. Má pomôcť primárne v prípade ohrozenia zdravia či života,“ vysvetlil minister vnútra SR Roman Mikulec. Rovnako sa stáva, že tlačidlo môžu stlačiť omylom.

Aktuálne štatistiky volaní cez eCall za roky 2019 až po prvý polrok tohto roka, ktoré hovoria o stúpajúcej tendencii týchto žiadostí:

2019Automaticky297
Manuálny869
2020Automaticky463
Manuálny1 860
2021Automaticky508
Manuálny2 566
2022 polrokAutomaticky347
Manuálny1 812

Systém eCall sa montuje do všetkých novo schválených automobilov kategórie M1 a N (automobily s hmotnosťou do 3,5 tony)  v EÚ automaticky od 31. marca 2018

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.