Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Futuristické koncepty automobilov sa len zriedka dočkajú sériovej výroby. Dokonale však prezentujú to, ako si výrobcovia áut predstavujú budúcnosť. Niektoré  riešenia časom začnú využívať aj pri sériovo vyrábaných modeloch. Tu sú štyri koncepty z posledných rokov, ktoré určili smer vývoja modelov Lexus.

 Lexus LF-30 Electrified – vozidlo budúcnosti

LF-30 Electrified je najnovším výtvorom kreativity inžinerov spoločnosti Lexus. Auto vytvorili v roku  2019 pri príležitosti 30. výročia vzniku japonskej značky. Číslo v jeho názve teda nie je náhodné, rovnako ako meno Electrified, ktoré označuje novú líniu elektrifikovaných modelov.  Koncept poháňajú štyri kompaktné elektromotory, zabudované do každého z kolies. Vozidlo je ukážkou revolúcie, ktorú plánuje Lexus vo svete elektromobilov.

Takéto umiestnenie pohonných jednotiek prináša výhody – auto nemá žiadne diferenciály alebo hriadele, čo šetrí miesto vo vnútri vozidla. Použitie nezávisle pracujúcich motorov revolučne mení jazdu a ovládanie auta.  Umožňuje individuálne riadiť hnaciu silu každého kolesa a podľa potreby zabezpečiť pohon samotných predných kolies, pohon samotných zadných kolies, resp. stály pohon všetkých kolies. Zaujímavá je aj  nová koncepcia kokpitu, ktorá vychádza z  filozofie dizajnu zameranej na človeka a elektronického systému riadenia bez mechanickej väzby („steer-by-wire“).  To umožňuje vysunutie volantu do rúk vodiča, alebo jeho zasunutie počas autonómneho režimu jazdy.

Vo vnútri futuristického Lexusu LF-30 Electrified nájdeme množstvo nových technológií – vodič má k dispozícii projekčný head-up displej a palubné systémy riadi pomocou gestikulácie, dotyku či hlasového ovládania. Sklená strecha nad zadnými sedadlami je takisto displej, ktorý využíva technológiu rozšírenej reality na prezentáciu rôznych informácií, obrázkov (napr. zobrazí hviezdnu oblohu), filmov alebo údajov navigačného systému.   Zadné sedadlá využívajú technológiu umelých svalov na prispôsobenie sa anatómii cestujúcich. Reproduktory zabudované do opierok hlavy sú spojené nielen s audiosystémom, ale na požiadanie zaručujú celkové odhlučnenie a absolútne ticho.  Bočné okná majú nastaviteľnú priepustnosť svetla, čo zvyšuje pocit súkromia.

Zoznam technologických noviniek pokračuje. Palubná umelá inteligencia rozlišuje hlasy cestujúcich a využíva personalizované informácie uložené v ovládacom kľúči vodiča. Takto môže automaticky nastaviť teplotu, prevádzku audiosystému, alebo nastavovať trasy a navrhnúť navigačné ciele. Chápe preferencie vodiča a pomáha pri výbere zavesenia kolies a pohonnej jednotky podľa aktuálnej jazdy.

S modelom LF-30 Electrified spolupracuje aj  dron Lexus Airporter. Je kontrolovaný autonómnym systémom a zvládne rôzne úlohy, ako napríklad prepraviť batožinu z prahu domu k vozidlu. Koncept bol navyše vybavený autonómnou parkovacou funkciou. Elektrifikovaný LF-30 sa preto môže autonómne presunúť z parkovacieho miesta ku dverám domu. Koncept tiež využíva bezdrôtové indukčné nabíjanie. Umelá inteligencia optimalizuje cirkuláciu elektrickej energie v mieste bydliska a distribuuje ju medzi dom a vozidlo v súlade s denným harmonogramom používateľa.

Najnovší koncept sa vyznačuje aj jedinečným vzhľadom. Lexus využil jednu z výhod vyhradených iba elektromobilom, konkrétne tvarovanie karosérie „bez kapoty“. Charakteristická vretenovitá maska chladiča bola rozvinutá a odráža sa v celej architektúre vozidla. Farba čelnej partie vozidla a luminiscenčné vzory pomáhajú pri pohľade zvonku rozpoznať, či sa vozidlo pohybuje v bežnom režime (t. j. vodič sa venuje riadeniu), alebo v režime autonómneho riadenia. Aj napriek futuristickej povahe našiel v koncepte  LF-30 Electrified svoje miesto aj tradičný japonský materiál Yakisugi (opálené cédrové drevo), použitý na podlahe a na volante. Recyklovaný kov spracovaný na vlákna bol zasa použitý na vytvorenie skladaného obloženia dverí.

Lexus LF-1 Limitless – opäť vlajková loď SUV

LF-1 Limitless, ktorý Japonci predstavili v roku 2018, okamžite zaujal nezvyčajným vzhľadom. Agresívne tvary  viac ako päť metrov dlhého luxusného SUV vzhľadom pripomínajú grand tourer.  Dôvodom je dlhá kapota, nízko vedená línia strechy, 22-palcové kolesá a štylistický koncept, ktorý dizajnéri Lexusu pomenovali Molten Katana (roztavený samurajský meč). Podľa tejto filozofie  dizajn karosérie  medeno-zlatej farby spája  tvary tekutého kovu s ostrými hranami tradičného japonského meča.

Pod elegantnou kapotou sa ukrýva minimalistický, ale luxusný interiér. Analógové tlačidlá nahradili prvky reagujúce na dotyk. Na ovládanie navigačného a zábavného systému slúžia dotykové displeje umiestnené vpredu, aj v zadnej časti. Predné aj zadné sedadlá sú rovnako pohodlné, s veľkorysým priestorom na nohy a individuálnymi displejmi na ovládanie klimatizácie a zábavného systému.

Pocit luxusu dopĺňa kožené čalúnenie a dekorácie z dreva či obkladov v medených a ružových odtieňoch so saténovým povrchom. Doplnkové metalické akcenty kontrastujú s koženými prvkami vo farbe kakaových bôbov a koženými poťahmi sedadiel z perforovanej kože. Dôležitým doplnkom je osvetlenie kabíny, ktorého konfigurácia závisí od zvoleného režimu jazdy. Dodatočný efekt poskytujú aj miniatúrne LED svetlá, ukryté za perforovanými drevenými obkladmi dverí.

Lexus LF-1 Limitless bol vybavený navigačným systémom, ktorý rozširuje tradičné riešenia o dimenziu času.  Plní úlohu asistenta cestujúcich, ktorý dokáže predvídať potreby vodiča i posádky na základe doterajšieho priebehu jazdy, dopravy a stavu vozoviek na zvolenej trase, podľa toho navrhovať zastávky na doplnenie paliva, odpočinok či občerstvenie a dokonca rezervovať ubytovanie v hoteli. Navigačné informácie sa zobrazujú na monitore na prístrojovej doske, aj na zadných obrazovkách. Navyše ich možno bezdrôtovo preniesť do smartfónov alebo tabletov cestujúcich.

Komfort jazdy  modelom LF-1 Limitless zvyšujú aj vyspelé technológie na podporu vodiča. Napríklad  režim „Chauffeur“ umožňuje jazdu bez zásahov vodiča vďaka elektronicky ovládanému riadeniu, brzdeniu, zrýchľovaniu, osvetleniu a signalizácii. Pre pohodlie vodiča sú všetky ovládacie prvky a zobrazenia režimov umiestnené priamo na volante, aby sa tak mohol plne sústrediť na vozovku pred sebou. Zaujímavosťou sú dva displeje ukazujúce obraz z kamier nahrádzajúcich bočné zrkadlá. Koncept Lexus LF 1 Limitless môžu poháňať palivové články, hybridný pohon, plug-in hybridný pohon, zážihový motor alebo len elektromotor.

Podľa niektorých správ má Lexus v úmysle tvrdšie bojovať na trhu so športovými SUV. Model LF-1 Limitless by mohol byť dobrým východiskom.

Lexus LF-FC – vodíkový krížnik ciest

Unikátny, elegantný dizajn je silnou stránkou ďalšieho konceptu japonského výrobcu – modelu Lexus LC-LF z roku 2015.  Sedan s dĺžkou 5,3 m a šírkou  2 m má športový charakter, ktorý zdôrazňuje klesajúca línia strechy. Dynamický look zdôrazňujú aj športové 21-palcové zliatinové disky kolies s ráfikmi vyrobenými z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami.

Dizajnéri rozdelili interiér na dve časti – hornú a dolnú zónu. Horná zóna má vodičovi umožniť sústrediť sa na cestu vo vysoko funkčnom kokpite, ktorého predné sedadlá akoby sa vznášali. Zadné sedadlá boli navrhnuté pre ľudí, ktorí sú radi spolucestujúcimi. Pocit luxusu umocňuje anilínová koža na sedadlách, dverách a prístrojovej doske.

Bezdotykové technológie konceptu LF-FC možno ovládať jednoduchými gestami rúk, bez nutnosti dotýkať sa ovládacieho panela či iných prvkov. Malý holografický obraz na stredovej konzole ukazuje, či systém dokáže interpretovať gestá na ovládanie audiosystému a klimatizácie. Koncept je tiež vybavený zautomatizovanými technológiami na podporu vodiča a zvýšenie bezpečnosti. Podľa spoločnosti Lexus model zaručuje cestujúcim bezpečné a hospodárne cestovanie v duchu vízie, ktorou je svet bez dopravných nehôd.

Srdcom futuristickej limuzíny je vysokovýkonný vodíkový palivový článok. Systém poháňa zadnú nápravu a prenáša energiu na dva elektrické motory vpredu. Inovatívny pohonný systém LF-FC umožňuje precíznu kontrolu rozloženia krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá, čo zlepšuje dynamiku a stabilitu vozidla na ceste. Dôležité je aj usporiadanie pohonného systému – palivové články sú v zadnej časti vozidla, ovládač regulácie výkonu vpredu a vodíková nádrž má tvar písmena T, čo podporuje optimálne rozloženie hmotnosti.

Lexus plánuje uviesť na trh automobil na vodíkové články. Model LF-FC je dokonalým príkladom toho, ako by mohlo takéto auto v budúcnosti vyzerať.

Lexus LF-SA – drobec do mesta

Luxusné SUV a výkonné limuzíny nie sú pre značku Lexus ničím novým. Vytvorením konceptu LF-SA vykročili dizajnéri japonskej značky na zatiaľ neprebádaný terén. Drobec je totiž víziou luxusného, agilného a malého mestského auta. Netypický koncept pre štyri osoby má dĺžku necelých 3,5 m a šírku 1,7 m. Predstavili ho na autosalóne v Ženeve v roku 2015

Hoci pre Lexus je to nezvyčajný model, má charakteristický vzhľad. Nechýbajú výrazné línie karosérie, mohutná vretenová mriežka, či ostro načrtnuté svetlá. Mestský  Lexus LF-SA priťahuje pozornosť aj siluetou pripomínajúcou kupé, mohutnými kolesami a výraznými oblúkmi zadných kolies. Výstavný model má špeciálny strieborný lak, ktorý má evokovať využitie vozidla v kozmickom priestore.  Porovnanie s malou kozmickou loďou preto celkom obstojí.

V kabíne s usporiadaním 2+2 je pohodlie vodiča prioritou. Sedadlo vodiča je pevné, volant a pedále sa dajú nastaviť. Sedadlo predného spolujazdca je posuvné kvôli jednoduchšiemu prístupu k zadným sedadlám. Dizajn interiéru pracuje s priestorom a materiálmi s cieľom vytvoriť v kabíne dve jasne rozlíšiteľné a vzájomne sa prekrývajúce zóny pre vodiča a cestujúcich v tvare elipsy.  Súčasťou palubného systému je holografický displej začlenený do ostro rezaného prístrojového panelu vedľa širokouhlého priehľadového displeja HUD a touchpadu v stredovom paneli.

Lexus zatiaľ nemá žiadne konkrétne plány na uvedenie malého mestského automobilu. LF-SA by však rozhodne bol zaujímavou základňou pre malý osobný elektromobil. Je známe, že japonská značka v poslednom čase intenzívne investuje do akumulátorových elektrických vozidiel (BEV).

 

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.