Otázka čitateľa: Koncom roku 2018 mi prišiel obťažujúci e-mail od úplne neznámeho človeka. Nikdy som s ním nebol v žiadnom kontakte, nikdy som sa s ním nestretol. Pokladal som to za omyl, tak som len slušne a zdvorilo odpovedal, aby mi e-maily už neposielal, že mi daná záležitosť nič nehovorí. To ho naštartovalo a obratom ma označil za diabla. Jeho urážlivé a osočujúce maily nabrali na intenzite. Ani moja ďalšia prosba, aby prestal, nezabrala. Frekvencia jeho e-mailov sa čoraz viac stupňovala. Úprimne som ho žiadal, aby prestal. Pýtal som sa ho, prečo to robí a prečo mi nedá pokoj. Na tieto prosby nikdy nereagoval a s obťažovaním pokračoval aj naďalej.
Keď som ho už naozaj dôrazne požiadal, aby s kyberšikanou prestal, nazval ma boľševickou sviňou. Hoci som sa nikdy v nijakej politickej strane a hnutí neangažoval. Okrem zjavných urážok voči mojej osobe som si všimol, že posiela texty s fašistickým podtónom, resp. s fašistickým pozdravom „Na stráž!“, prezidentom Tisom, fašistickým Slovenskom a pod. Ďalej som si všimol, že niektoré jeho zasielané texty jeho e-mailový poskytovateľ Yahoo.com iniciatívne vymazal.
Som obyčajný advokát, ktorého si azda iba náhodne vybral za predmet svojich sústavných útokov a odvtedy mi nedá pokoja. Dôvody a príčiny dodnes netuším, ale jeho dotieravé a neodbytné útoky ma vyrušujú a znepokojujú. Už som mu skúšal aj niekoľkokrát vulgárne a oplzlo vynadať. Nič však nepomáha. Sú to už 3 roky, čo sústavne trpím jeho útoky. Nepoznám jeho fyzickú adresu, neviem či meno ktoré uvádza je naozaj jeho. Neviem ako situáciu riešiť. Požiadal som niekoľko IT technikov, aby mi pomohli schránku nastaviť na automatické odmietanie jeho e-mailov s tým, že „poštová schránka je preplnená“, alebo „adresát neznámy“, nevedia to však urobiť. Iba nastavenie na spam, kôš, a to je všetko. Neviem ako osloviť jeho e-mailové poskytovateľa Yahoo.com, alebo môjho Gmail.com, aby natrvalo zablokoval odosielanie jeho obťažujúcich e-mailov. Viete mi poradiť čo urobiť?
Naša odpoveď: Vaša frustrácia je pochopiteľná a plne s vami súcítime. Ide vskutku o nešťastnú situáciu. Žiaľ, treba povedať, že ste na ňu zareagovali prakticky úplne najhoršie, ako sa len dá. Je potrebné si uvedomiť, že pre ľudí tohto typu je každá vaša reakcia palivom, ktorá ich ženie k ďalším iniciatívam.
Práve to že ste zúfalý, práve to že ich prosíte aby prestali, to je to, po čom prahnú. Každý vaša nadávka a rozčúlenie je pre nich signálom, že ich e-maily majú na vás reálny efekt. Lačno tak posielajú ďalšie, v snahe pásť sa a ukájať sa na vašej bezmocnej reakcii.
Je to pre nich znak toho, že ich e-maily čítate. Že sú súčasťou vášho života. Cítia sa tak dôležito a vplyvne, že pomocou nich majú možnosť vás zasiahnuť. To, že vás dotyčný človek zle identifikoval a považuje vás za svojho ideologického nepriateľa je v základe irelevantné. Vzhľadom na jeho duševný stav neexistuje možnosť, že by ste ho presvedčili o omyle.
Ak by ste s ním komunikáciu ukončili hneď po jednom či dvoch pokusoch, zrejme by už bol od neho pokoj. Vzhľadom na to, že s ním aktívne komunikujete už tri roky, spravili ste z neho svojho súpútnika.
Ak v tom budete pokračovať aj naďalej, môže to pretrvať až do konca vašich životov. Veď prečo by mal dotyčný prestať? Je to človek, ktorý vám chce uškodiť. Chce sa vám „pomstiť“. Chce aby ste sa cítili zle. A vy ho stále opakovane uisťujete a presvedčujete, že sa mu to darí.
TECHNICKÉ A OSOBNÉ RIEŠENIE S (NE)PRIJÍMANÍM E-MAILOV:
V prvom rade vám odporúčame, aby ste dnešok považovali za finálnu hranicu celej situácie. Už mu nikdy a naozaj nikdy neodpovedajte. A pozor! V žiadnom prípadne mu neoznamujte, že mu už neplánujete nikdy odpovedať. Skrátka len prestaňte.
Očividne je pre vás frustrujúce, že jeho e-maily máte stále na očiach a vidíte ich medzi svojou ostatnou komunikáciou. Nuž ale podľa vlastných slov ste aj zavrhli možnosť, aby tieto e-maily automaticky putovali rovno do koša. Chcete aby sa dané e-maily vracali odosielateľovi a aby sa vyslovene dozvedel, že ich vaša schránka zablokovala alebo odmietla. Týmito postojmi však idete sami proti sebe.
Tak ako vaše odpovede, tak aj hlasné odmietnutie prijatia e-mailov dotyčného vyprovokujú len k ďalšej a ďalšej akcii. Pokúsi sa vás kontaktovať s iným e-mailom, alebo inou metódou. Pokúsi sa preraziť váš odpor.
Musíte si naozaj uvedomiť, že tým najnepríjemnejším a najotravnejším stavom pre tieto indivídua je vaše ticho. Že ich snaha nevyvolá žiadnu viditeľnú akciu. Že im nikto nevenuje žiadnu pozornosť a sú celkom bezvýznamný. Že hovoria do steny.
Každý jeho e-mail, ktorý vás nerozhodí a ktorý budete ignorovať bez prečítania, je vašou výhrou. On ich musí písať. On im musí venovať čas. Vás vaša ľahostajnosť nestojí nič.
Základným technickým riešením v týchto situáciách je, že dané maily odfiltrujete zo svojho každodenného pohľadu. Ako sa hovorí, zíde z očí, zíde z mysle. V rámci Gmailu máte v základe dve možnosti.
Prvou možnosťou je, že v rámci Gmailu otvoríte ktorýkoľvek obťažujúci e-mail. Na riadku, v ktorom vidíte meno a adresu dotyčného kliknite v pravej časti obrazovky na ikonu troch zvislých bodiek a z vysunutého zoznamu kliknite na možnosť „Blokovať používateľa“.
Od tejto chvíle už jeho správy neuvidíte medzi svojou klasickou poštou. Všetky e-maily, ktoré z danej adresy prídu, sa budú objavovať len v priečinku spamu. Tam zostanú 30 dní, po ktorých dôjde k ich automatickému zamazaniu.
Druhou a lepšou možnosťou je vytvorenie filtra, ktorý e-maily z danej adresy bude umiestňovať do skrytého umiestenia, slúžiaceho ako nádoba na odpad. Kliknite v rámci Gmailu na ikonu ozubeného kolieska v pravom hornom rohu a vyberte možnosť „Zobraziť všetky nastavenia“. V hornej časti vyberte sekciu „Filtre a blokované adresy“ a kliknite na možnosť „Vytvoriť nový filter“. Do sekcie „Od koho“ napíšte e-mailovú adresu obťažovateľa, ostatné možnosti ponechajte prázdne a kliknite vedľa modrého tlačidla na šedú možnosť „Vytvoriť filter“.
V ňom síce máte možnosť nastaviť, aby všetky odfiltrované e-maily boli zmazávané, ale oveľa vhodnejším riešením je, aby ste dané e-maily nejaký čas archivovali z bezpečnostných dôvodov. Zaškrtnite teda políčko „Preskočiť doručenú poštu – archivovať“ a zároveň zaškrtnite aj možnosť „Použiť filter aj na zodpovedajúce konverzácie“, aby sa pravidlá aplikovali aj na už prijaté e-maily.
Uvidíte, že všetky e-maily od dotyčného vo vašej schránke okamžite zmiznú a ani tie nové už v doručenej pošte neuvidíte. Budú skrátka úplne oddelené od vašej ostatnej komunikácie a nikdy vám neprídu pod ruky ani pod oči. Nájdete ich tak, že v oblasti sekcií Gmailu kliknete na „Kategórie“ a následne na „Automatické“.
V základe ani nebudete tušiť, že vo vašej schránke daný filter je a odchytáva škodlivé e-maily. Kedykoľvek, napríklad raz za rok, si budete môcť priečinok filtra z vlastnej vôle otvoriť a skontrolovať napríklad to, s akou frekvenciou e-maily chodia, vidieť či pomaly ustávajú, alebo sa naopak zabaviť na pokračujúcej zúfalosti dotyčného, ktorý hovorí do vetra.
DOPLŇUJÚCE RIEŠENIE Z HĽADISKA POLÍCIE A POSKYTOVATEĽA SLUŽBY:
Ak by ste si v niektorých e-mailoch všimli náznaky skutočného vyhrážania a mali strach o svoju bezpečnosť, bolo by vhodné zájsť preventívne na políciu. Neviete síce či je meno dotyčného reálne, ale každopádne nejaké máte.
Keďže celá situácia trvá už tri roky a dotyčný je očividne Slovák, ktorý sa zameriava priamo na vás, nahlásenie tohto obťažovania môže byť k osohu. Tu ako človek z oblasti práva a súdnictva máte pravdaže omnoho lepšie znalosti ako my.
Samozrejme, že polícia nijako e-maily nezastaví, ale nahlásenie daných prejavov je vhodné pre prípad, ak by sa v budúcnosti nejako situácia vyeskalovala a dotyčný by sa vám fyzicky odhalil. Predchádzajúce e-maily by totiž poslúžili ako dôkazný materiál.
Čo sa týka nahlásenia obťažujúceho chovania poskytovateľovi e-mailovej služby, konkrétne firme Yahoo, kde má dotyčný zriadený e-mail, tak to je pravdaže možné a nejde o nič komplikované.
Navštívte sekciu pomocníka služby na adrese https://my.help.yahoo.com/kb/SLN26401.html, kde sa jasne uvádza, že ak sa nejaký Yahoo e-mail používa na „odosielanie spamu, vydávanie sa za cudziu osobu, obťažovanie, alebo iné porušovanie podmienok služby“, máte ho firme okamžite nahlásiť, kliknutím na daný odkaz pre formulár.
V ňom zadáte danú adresu e-mailu a stručný popis situácie, čo je vo vašom prípade tri roky pretrvávajúce vyhrážanie a obťažovanie od neznámej osoby. Je pravdaže nutné počítať s tým, že ide o americkú službu a je nutné komunikovať v angličtine, pričom jazyková bariéra (e-maily sú písané v slovenčine) môže firme brániť v správnom identifikovaní problému.
Zvážte, či to vôbec stojí za vašu snahu, pretože ak sa všetko podarí a Yahoo e-mailovú schránku dotyčného naozaj zmaže, vytvorenie novej u iného poskytovateľa je triviálna vec a jedna minúta „práce“, takže situácia sa takýmto spôsobom zrejme nevyrieši.
Najvhodnejším riešením je naozaj ignorovanie a ticho, a odstránenie daných e-mailov mimo svojej pozornosti a pohľadu.