Magadan je ruské mesto na pobreží Ochotského mora. Najvýchodnejšie miesto Ruska, kam už vedie len aká-taká cesta. Ale dá sa tam teda dostať aj na motorke. Je to ďalej ako Japonské ostrovy a časové pásmo ešte o hodinu viac ako austrálske mesto Sydney (+9 hodín nášho času). Znie to ako skvelý plán, riadne šmrncnutý bláznovstvom a možno aj snom. Často sme dostávali otázku prečo práve tam? Odpoveď je jednoduchá – ideme na koniec sveta.

Príprava takéhoto veľkého tripu zabrala skoro dva roky. Optimálne plánovanie trasy je veľmi dôležité. Veď nechceme celé Rusko len tak „prefrčať“. Chceme aj niečo spoznať a vidieť. Informácie, kde prenocovať, ako husto sú umiestnené benzínové pumpy sú asi najdôležitejšie. No i samotné plánovanie koľko kilometrov treba denne prejsť a kedy vlastne prídeme do cieľa je tiež veľmi dôležitá informácia (hlavne pre naše manželky :-). Na túto úlohu sa podujal Milan.

Ďalší dvaja nášho štvor-členného tímu Jozef a Martin riešili technické veci okolo motoriek a ja som sa si zobral na starosti všetku elektroniku a IT techniku.

Mobilný telefón

Zobrali sme si na otestovanie vtedy najnovšie vlajkové lode Sony Xperia XZ2 a XZ2 Compact v Dual SIM vyhotoveniach. Výber na ne padol kvôli ich odolnosti IP65/68, výdrži na batériu a, samozrejme, pre ich fotoaparát.

Wi-Fi router

Využívať dátový roaming v Rusku by nebolo lacnou záležitosťou. V pláne máme teda zakúpiť si miestnu ruskú SIM kartu s mobilným internetom a internet tak zdieľať cez malý prenosný Wi-Fi router, ktorý sme si na motovýlet zapožičali. Prípadne využijeme mobilné telefóny, keďže sme vybrali tieto verzie od Sony.

Notebook

Moje požiadavky na notebook boli veľmi jednoduché. Veľkosť 12 palcov, vysoká výdrž batérie, procesor minimálne Intel Core i3, SSD disk a, samozrejme, poriadna odolnosť voči otrasom. Notebook má svoje miesto v bočnej taške na motorke, takže si určite niečo zažije. Plánujeme ho na úpravu fotografií, videa, písanie blogov a pre mňa ako správnemu workoholickému ITčkárovi umožní byť stále online a cez VPNky sa prihlásiť kdekoľvek tak, ako keby som bol doma. Moja voľba padla ihneď na Lenovo ThinPad x270. Dostali sme teda z Lenova tento notebook v konfigurácii s Core i5 procesorom 7-generácie, 8 GB RAM, 128 GB SSD diskom a doplnkovou batériou s výdržou až 20 hodín.

Externé harddisky – samozrejme od ADATA

Od začiatku sme fotky a videá z kamier a fotoaparátov nahrávali do notebooku a zálohovali ich aj na dva externé pevné disky typu HDD. Ak by sa niečo stalo, mali sme všetko poistené. Jeden HDD bol u jedného človeka a dva HDD so zálohou u jeho kolegu na motorke. Takže, ak by nám náhodou aj ukradli tašku, stále máme zálohu. Ak by nás “vyrabovali” všetkých, to už máme problém 🙂 S internetovým pripojením je to na takto ďalekej ceste obtiažne, takže zálohovať stovky gigabajtov do cloudu tak trocha neprichádza do úvahy. Videli sme veľa rôznych cestopisov, kde cestovatelia buď prišli o batožinu alebo proste im zariadenie ukradli či ho rozbili. Preto sme zálohovaniu kládli obzvlášť veľký význam.

A keďže náš notebook mal kapacitu 128 GB, tak sme pre náš trip vybrali až 3 ks 1 TB diskov. Výber padol na ADATA a ich odolné disky radu HD70.

Fotoaparát, kamera

Výber fotoaparátu padol na model od Sony RX100 m5. Kompaktný malý fotoaparát s odolným puzdrom a skvelými parametrami bude slúžiť nie len na fotky, ale aj na nahrávanie videa. Aj keď tento model dokáže nahrávanie videa až v 4K kvalite, my sme si zvolili režim fullHD. To kvôli objemu výsledných dát.

Akčná kamera

Tá ma hlavne slúžiť na nahrávanie obrazu počas jazdy v každom počasí. Náš výber bol pre Sony Action Cam FDR-X3000 s príslušenstvom v podobne vode odolného obalu, rôznych redukcií a úchytov na prilbu a kostru motorky. Vynikajúcou pomôckou pri nahrávaní je Lifeview. Ide o diaľkové ovládanie kamery s displejom, ktoré nám za jazdy pomáhalo kontrolovať správnosť namierenia pohľadu, uhlu záberu a súčasne nás informovalo o stave bateriek v kamere.

Pamäťové karty

Rozhodli sme sa pre microSD karty kapacity 128 GB s rýchlosťou zápisu 100 Mb/s od Sony a 200 GB značky Kingstone so zápisom s rýchlosťou 80Mb/s. Do fotoaparátu Sony RX100 m5 to bolo cez SD redukciu, ktorá bola ku karte pribalená.

Navigácia

Navigáciu sme používali od osvedčenej značky Garmin. Keďže mapy sú štandardne len pre Európu, museli sme si cez internet zakúpiť v sume cca 55 eur ruské mapy z miestnej stránky firmy Garmin.

Komunikácia

Vedieť komunikovať počas jazdy na motorke je veľmi dôležité. Preto aj výber komunikátorov do našich prilieb hlavne kvôli kompatibilite padol na jednu značku. Zvolili sme Interphone Tour a to kvôli udávanej veľkej výdrži na batériu.

Napájanie, powerbanky

Keďže v pláne je aj kempovanie, mať stále nabité všetky zariadenia je nevyhnutnosť. Naša voľba padla na značku Sony. Do nášho výberu sme dostali powerbanky kapacity 8 700 mAh, 15 000 mAh a 20 000 mAh. Nezanedbali sme ani výber samotného nabíjania cez bežnú elektrickú sieť 230 V. Vybrali sme sieťový adaptér Sony CO-AD2M4. Výkonnú rýchlo nabíjačku s štyrmi USB portami a výstupným prúdom 6,0 A. Je známe, že na hoteloch je často problém s dostupnosťou dostatočného množstva elektrických zásuviek a týmto sme si ušetrili balenie nespratnej predlžovačky alebo rozdvojky. Nehovoriac o jej spratnosti do tankvaku a prípadnej nutnosti dobitia kdekoľvek po ceste, na pumpe alebo v reštaurácií.

Ostatné príslušenstvo

Keďže naše motocykle majú vo výbave CL adaptér, nesmela nám chýbať ani Sony CL nabíjačka CP-CADM2 s dvoma USB portami pre potreby dobíjania sa za jazdy s výstupným prúdom 4,8 A. Rôzne USB káble s koncovkami USBmicro a USB-C konektorom sme mali v dostatočnom množstve taktiež. Pre istotu sme ich mali každý po dva kusy.

Aké boli naše praktické skúsenosti na motovýlete, čo sa nám dobre osvedčilo a čo menej? Čo by sme pred výberom spravili inak? Dozviete sa v nasledovnej časti seriálu. Pre tých, čo chcú viac už teraz, je tu špecializovaná stránka.

Patrik Cvengoš

Komentáre sú uzavreté