Napriek očakávaniam sa, žiaľ, aj v roku 2021 opakuje pandemická situácia z minulého roka. Veľké IT výstavy/konferencie sú aj teraz buď čisto online alebo nie sú vôbec. Až na pár výnimiek.

V máji napr. organizátori najväčšej európskej výstavy zameranej na spotrebnú elektroniku IFA v Berlíne ohlásili, že tento rok nebude vôbec nič a údajne sa tešia na nás v roku 2022. Nuž, na IFA v Berlíne som v roku 2020 bol v skupinke veľmi prísne vybraných novinárov a pamätám si veľmi dobre ako generálny riaditeľ výstavy svätosväte sľuboval, že v roku 2021 bude všetko v plnej paráde. S davmi ľudí ako v minulosti a v plnom rozsahu. Nuž, tento rok to vyzerá tak, že po IFA nebude ani slychu. Minulý rok v Berlíne bolo doslova pár vystavujúcich firiem, dokonca sme videli holografický prenos prezidenta LG z kórejského Soulu do Berlína v reálnom čase, ale organizátori si to zrejme teraz dobre spočítali a prišli na to, že prerobia. Teda ani nič online, len čakanie na ďalší rok. To ma celkom prekvapilo.

Niečo podobné zažila aj výstava ISE, ktoré je viac orientovaná na profesionálnych tvorcov video a audio obsahu. Tá sa síce fyzicky premiestnila z Amsterdamu do slnečnejšej Barcelony a v skutočnosti je aj naživo v tunajšom výstavisku, ale skutočná podstata je len online. A všetko je v oveľa menšom rozsahu, ako to bývalo v dobe najväčšieho rozkvetu tejto výstavy.

O niečo lepšie boli na tom akcie mamutích IT firiem ako je Google, Apple či Microsoft. Tu nikdy nebola súčasťou akcií široká verejnosť, je to skôr o odborníkoch, u ktorých je online komunikácia v súčasnosti základný chlebík a novodobá forma virtuálnej účasti ako aj prezentácie noviniek týmto firmám až tak neublížila. Stále to však nie je ten osobný kontakt, ktorý je kľúčový vo vzťahoch a neskôr sa pozitívne prenáša aj do biznisu. Ale dá sa to, aj keď tieto akcie až taký veľký záujem špecialistov tento rok zase nevyvolali.

Hovorí sa o tom, že prvá akcia, ktorá by mohla všetko zlomiť a byť naozaj naživo so 100-tisícovou návštevnosťou bude CES 2022 v Las Vegas. Konať by sa mala v januári budúceho roka a vzhľadom na stav zaočkovanosti v USA to môže byť celkom reálne. Teda minimálne s domácou americkou verejnosťou. CES mimochodom aj minulý rok ukázal, že dokáže robiť online výstavy. Ich virtuálna forma z januára 2021 s celkom bohatou účasťou vystavovateľov bolo zatiaľ to najlepšie, čo sa v oblasti IT prezentovalo online počas koronakrízy.

Problém pre organizátorov takýchto IT výstav je však v tom, že firmy samotné zvládli prechod na virtuálnu prezentáciu oveľa lepšie ako veľké výstavy a už si idú svojou vlastnou cestou. Nechcú čakať s novými produktami, pokým sa uskutoční nejaká virtuálna výstava. Uvádzajú ich presne vtedy, kedy to vyhovuje práve im. A to bude pre IT výstavy problém aj v postpandemickom období. Bude zaujímavé sledovať, kto z nich to prežije, resp. či vôbec niekto.

My novinári sme sa museli tiež kompletne zmeniť. Nie sú žiadne zahraničné cesty, všetko je online a je toho strašne veľa. Dnes je to tak, že k bežnej tlačovej správe existuje nejaký online prenos, na ktorý sa musíte zaregistrovať a potom naň nezabudnúť. Ideálne je viesť si špeciálny denník, čo je kedy. Navyše, na rozdiel od minulosti sa konkurenti medzi sebou vôbec nedohadujú, čo bude kedy, aby sa to z novinárskeho hľadiska dalo fyzicky stíhať. Často sú takéto online akcie dve i viac v rovnakom čase. Ak sa dostanete do tejto situácie, zistíte, že sa dá byť na dvoch akciách naraz. Musia však byť pri jednom zariadení na rôznych platformách (Zoom, Teams a pod.). Ak sú na rovnakých, potom musíte mať jednu akciu na notebooku a druhú na smartfóne. Aj to sa dá, obe zariadenia pripojíte vlastnými slúchadlami a idete. Máte dve uši a dve oči, takže technicky sa to dá a dokonca to dokáže spracovať aj jeden mozog. Ale je to namáhavé.

Ako som sa už vyjadril v minulosti, toto je veľmi ďaleko od poctivej novinárskej práce. Firmy vám pri online prenosoch ukážu len to, čo oni sami chcú. Produkt alebo službu si v dobe jej prezentácie nemáte ako osobne vyskúšať. Prinášať teda nejaké hlboké objektívne hodnotenia nie je možné. Dá sa to pokryť spravodajsky, ale na skutočnú recenziu si musíte počkať až do príchodu konkrétneho produktu. Pravda je, že nám zo zahraničia teraz chodí oveľa viac produktov ako v minulosti. Je za tým aj naša účasť v rámci expertnej skupiny EISA, ale aj osobné kontakty s firmami. Hlavná časť fyzických návštev v našej redakcii sú tak kuriéri. A ešte televízne a rozhlasové štáby.

Na záver ešte spomeniem kongres ITAPA, ktorý sa organizuje v Bratislave. Na jeseň 2020 sa naozaj uskutočnila jeho hybridná forma a fakt tu boli ľudia naživo, dokonca bola aj čaša vína. A bolo to v dobe, kedy sme už šli do skutočného lockdownu. Museli sme tak pred vstupom prejsť PCR či AG testami, čo v tej dobe vôbec nebolo také bežné, ako je to dnes. Tento rok to na začiatku júna vyzerá opäť na hybridnú formu a my samozrejme pôjdeme naživo. Človek by ani nepovedal, na čo sa môže tešiť…

Verím, že sa situácia zlepší, toto predsa musí mať svoj koniec. Ako všetko. Do doby spred pandémie sa už určite nevrátime, ale bežný spôsob života s kultúrnymi akciami a snáď aj nejakými výstavami by už určite potešil nielen mňa.

Tento článok vyšiel ako úvodník v tlačenom vydaní časopisu TOUCHIT 5-6/2021.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.