Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Napriek obmedzeniam, ktoré spôsobili opatrenia voči COVID-19, jarná príprava auta sa nedá odsunúť. Čo zvládnete sami a čo zverte radšej odborníkovi?

Hoci opatrenia proti koronavírusu COVID-19 priniesli aj mnohé obmedzenia, motoristi sa jarnej príprave auta nevyhnú, ak nechcú riskovať svoju bezpečnosť, ako aj bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky.

„Napríklad pri jazde na zimných pneumatikách pri vyšších teplotách sa pneumatika nielen opotrebúva, ale na teplom povrchu má aj dlhšiu brzdnú dráhu, čím sa znižuje bezpečnosť jazdy. Pneumatiky sú totiž mäkšie a vozidlo tak  môže na vozovke „plávať“,“ upozorňuje Vladimír Guštafik, Team Manager Operations Services Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a operatívneho lízingu. Mnohé z úkonov jarnej údržby zvládnete sami, s niektorými sa radšej objednajte do servisu.

Vopred si zistite, ktoré servisy či pneuservisy fungujú v plnom režime, aby ste sa na jarnú prevádzku pripravili včas. „V prípade operatívneho lízingu je situácia jednoduchšia čo do objednávania, aj dostupnosti pneuservisov a servisov ako zmluvných partnerov,“ podotýka.

Pneumatiky – na milimetroch záleží

Prezutie pneumatík patrí k základným úkonom jarnej údržby. Prezuť za letné pneumatiky odborníci odporúčajú, ak sa vonkajšia teplota pohybuje nad 8 stupňov Celzia a jazdné vlastnosti vozovky to dovolia. „Vysoké teploty môžu v závislosti od počtu najazdených kilometrov spôsobiť nadmerné opotrebenie pneumatík. Ak však aktuálne jazdíte s vozidlom výrazne menej ako štandardne, nie je potrebné podliehať panike, pokiaľ bude vozidlo nejaký čas jazdiť na zimných pneumatikách aj počas teplých dní. Vplyv na životnosť pneumatík to bude mať minimálnu. Je totiž potrebné si uvedomiť aktuálnu situáciu na Slovensku, počas ktorej nie všetky pneuservisy sú kapacitne či technicky schopné fungovať plnohodnotne a realizovať sezónnu výmenu pneumatík. Ak však jazdíte viac, je treba na prezutie myslieť v predstihu a kontaktovať pneuservis čo najskôr,“ podotýka Vladimír Guštafik. Ak máte pneumatiky uskladnené doma, skontrolovať by ste si v prvom rade mali hĺbku dezénu, či sú vôbec z bezpečnostného hľadiska vhodné na používanie. „Hĺbka dezénu by mala byť v prípade letnej pneumatiky minimálne 1,6 mm (zákonný limit), odporúča sa však aj väčšia. V prípade vozidiel na operatívny lízing odporúčame aspoň 2 milimetre,“ podotýka Vladimír Guštafik. Výkon a bezpečnosť pneumatík sa totiž výrazne znižuje pri hĺbke dezénu pod 2 milimetre. „V prípade operatívneho lízingu pre klientov, ktorí majú uskladnené pneumatiky u našich zmluvných partnerov, hĺbku dezénu pravidelne kontrolujeme. Pokiaľ nespĺňajú odporúčania, automaticky klientom na prezutie objednávame novú sadu pneumatík,“ spresňuje. Ak si pneumatiky uskladňujete sami, kontrolujte ich dezén v najhlbšom mieste, kvôli nerovnomernému opotrebeniu. Vyváženie pneumatiky je lepšie nechať urobiť v servise. „Pneuservis vyváži pneumatiky a aj zmeria ich tlak, či nie sú prehustené alebo podhustené, čo je pre bezpečnosť dôležité,“ vysvetľuje.

Geometria – predchádzajte poškodeniam

Zlá geometria auta sa môže podpísať nielen pod rýchlejšie opotrebenie pneumatík, ale aj poškodenie podvozkových častí a dokonca dopravnú nehodu. „V rámci jarnej údržby treba prekontrolovať nastavenie geometrie. Výtlky na ceste mohli zaťažiť nápravu auta. Nastavenie geometrie však nechajte na servis,“ hovorí Vladimír Guštafik. Geometriu si nechajte skontrolovať aj vtedy, ak meníte tlmiče. Pri autách na operatívny lízing vás na prípadné problémy s geometriou upozorní priamo pneuservis pri prezutí pneumatík. „V prípade potreby navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ dodáva.

Podvozok – pozor na hrdzu

Jarná očista vozidla by nemala skončiť len rýchlym opláchnutím. „Pozornosť treba zamerať najmä na dôkladné umytie podvozku od posypovej soli a iných zanesených nečistôt. Predídete tak rýchlejšiemu hrdzaveniu vozidla,“ upozorňuje Vladimír Guštafik. Ak už hrdzu voľným okom na podvozku vidíte, je lepšie požiadať v servise o jej ošetrenie. Rovnako je vhodné skontrolovať stav ochranných manžiet podvozkových častí, ako kĺbových hriadeľov a čapov. Pri zanedbaní prevencie môže dôjsť k poškodeniu a netesnosti ochranných manžiet a následnému poškodeniu krytých častí. Ak ste zistili aj poškodenie antikoróznej ochrany karosérie, tú vám ošetria v autorizovanom servise vhodnou opravárenskou technológiou. Na jar je dôležité vyčistiť karosériu šetrne, aby sa prípadný zabudnutý kamienok nedostal do čistiacej kefy a nepoškriabal lak. Pred strojovou autoumyvárňou preto uprednostnite šetrnejší kúpeľ, napríklad dôkladné ručné umývanie prúdom vody, ktoré z podvozku a neprístupných miest a škár vymyje aj kamienky, no nepoškriabu lak. Prípadne kúpeľ parou. Nezabudnite ani na očistu interiéru auta. Vyčistiť a vytepovať treba hlavne koberčeky pod nohami a batožinový priestor, kde mohol zostať po prenášaní lyží či korčúľ cez zimu zápach z vlhka a hrozí aj vznik plesní.

Brzdy – zapezpečenie je nebezpečné

Nánosy špiny a soli na cestách môže mať negatívne vplyv aj na brzdový systém. Spolu s brzdným prachom sa vedia silno zapiecť na komponentoch brzdového systému a spôsobiť nadmernú koróziu brzdových komponentov. Pocítiť to môžete vibráciami a chvením, alebo aj pískaním, čo už je neklamný signál kritického opotrebenia. „Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou,“ hovorí odborník. Stav brzdového systému preveríte testom v servise. „Mnohé vozidlá disponujú signalizáciou opotrebenia bŕzd, ktoré upozornia vodiča na potrebu návštevy servisu,“ dodáva.

Klimatizácia – zničte baktérie

Ak ste klimatizáciu na ohrev v zime nepoužívali, s najväčšou pravdepodobnosťou je zanesená prachom, a často býva aj živnou pôdou pre plesne a baktérie, ktoré sa zachytia na klimatizačných filtroch. „Pokiaľ už začnete cítiť zápach z klimatizácie, je potrebné ju vydezinfikovať. A to najmä odparovač a vzduchové potrubia,“ spresňuje Vladimír Guštafik. Na trhu sú síce dostupné rôzne produkty či spreje na dezinfekciu, hĺbkové čistenie však zverte odborníkom v servise. „Pred letom si skontrolujte aj kompletnosť povinnej výbavy a lekárničky. V prípade neporušenej lekárničky sa už neprihliada na dátum  exspirácie, a teda ju môžete mať vo vozidle aj po vypršaní jej platnosti, no to platí iba na neporušené lekárničky,“ pripomína Vladimír Guštafik. Teda tie, ktoré sú vizuálne v poriadku a ich obsah nie je znečistený ani inak znehodnotený. V opačnom prípade si po jej expirácii treba zadovážiť novú.

Stierače a svetlá – pozor na funkčnosť

Kontrola stieračov a funkčnosti svetiel by mala byť pravidelnou záležitosťou, no po zime to platí dvojnásobne. Ak nečistoty a soľ oslabili funkčnosť stieračov a gumičky na stieracích lištách zanechávajú na okne šmuhy, prípadne nadskakujú po skle, vymeňte ich. Odskakujúce kamienky od áut mohli v zime spôsobiť aj praskliny na svetlách. Preto skontrolujte okrem ich funkčnosti aj stav a v prípade poškodenia navštívte servis.

Kvapaliny – skontrolujte všetky

V rámci jarnej údržby prekontrolujte aj kvapaliny, najmä brzdovú, v chladiči a v ostrekovačoch. Únik brzdovej kvapaliny či oleja sa významne podpisujú pod oslabenie funkčnosti vozidla. Skontrolujte preto aj tesnosť olejovej vane motora a prevodovky. Pokiaľ ide o kvapalinu do ostrekovačov, stačí  postupne dopĺňať jarnú zmes. „Jej výhodou je, že oveľa lepšie čistí sklo od hmyzu a iných letných nečistôt,“ hovorí Vladimír Guštafik. Určite nedávajte do ostrekovačov vodu s prostriedkami na čistenie, napríklad riadu, ktoré okno len napenia, no neočistia.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.