Alex Janušek je CEO slovenskej spoločnosti Domotron.

Tá stojí za prvým plug & play systémom domácej automatizácie a čoskoro predstaví svoj nový produkt, s ktorým chce spôsobiť revolúciu na trhu domácej automatizácie. Rozprávali sme sa s ním o minulosti Domotronu, o plánoch do blízkej budúcnosti, ale aj o aktuálnych trendoch v inteligentnej domácnosti.

TI: Začnime krátkou rekapituláciou vašej histórie. Ste slovenská firma a venujete sa inteligentnej domácnosti. Čím je vaše riešenie unikátne a aká je vaša doterajšia história?

AJ: Domotron ako firma vznikla pred siedmimi rokmi, ale reálne sme s domácou automatizáciou začali ešte o niečo skôr. Pred vznikom firmy sme sa 4 roky venovali domácej automatizácii ako integrátor rôznych veľkých riešení, či už amerických alebo európskych.

Domáca automatizácia je na trhu už pomerne dlho, od 80-tych rokov minulého storočia, takže v skutočnosti to nie je žiadna novinka. Pre drvivú väčšinu populácie však išlo vždy o tabu a to z niekoľkých dôvodov. Ten prvý a najdôležitejší je, že je to prohibitívne drahá technológia. Domácu automatizáciu na mieru si môžu dovoliť iba jednotky percent novostavieb a cieľová skupina je veľmi úzka.

Preto sme v Domotrone stále rozmýšľali nad tým, ako priniesť obrovské benefity tejto technológie väčšiemu množstvu ľudí. V bývaní je to snáď posledný neinovovaný segment za posledné desiatky rokov – z titulu elektroinštalácie a fungovania domácich technológií ako celku. V snahe priniesť túto technológiu väčšiemu množstvu ľudí sme však narazili na to, že nemôže byť programovaná na mieru.

Vpravo: Alex Janušek, CEO spoločnosti Domotron

TI: Koľko domácností ste vybavili inteligentnou domácnosťou na mieru?

AJ: Ako integrátor cudzích riešení to bolo 20 až 30 zákazníkov, ktorým sme dodali domácu automatizáciu. Potom sme sa rozhodli, že chceme robiť vlastný systém, ktorý bude štandardizovaný a pôjde o produktový prístup, nie projektový. A vtedy začal vznikať príbeh Domotronu.

Produkt pre novostavby je zatiaľ jediný, ktorý nás vždy živil a posúval. V tejto chvíli máme 300 zákazníkov z hľadiska rodinných domov, 10 developerských projektov a raz toľko zákazníkov máme rozpracovaných. Ide o dlhý proces, pretože keď zákazník stavia dom, my už teraz vieme, že mu o rok – o rok a pol dodáme systém.

TI: Uvedomili ste si teda, že vaše riešenie pre novostavby má obmedzenia a chcete s tým niečo robiť, aby mohlo inteligentnú domácnosť využívať viacero domácností, je to tak?

AJ: Je to tak a je to druhé veľké uvedomenie v histórii Domotronu. Prvé, na ktorom vznikla celá firma, bolo o tom, že potrebujeme štandardizovaný produkt. Vtedy sme uvažovali o produkte pre novostavby, lebo tak sa to robí a muselo to byť káblové riešenie. Stále však pretrvávala motivácia zasiahnuť domácou automatizáciou čo najviac ľudí, pretože táto technológia má obrovské benefity.

Druhé uvedomenie prišlo pred dvoma rokmi, keď sme na jar 2017 získali seedovú investíciu a začali sme sa pokúšať intenzívne rozbehnúť biznis. Počas jedného roka sme vyrástli z 8 ľudí na 25, splnili sme základné KPI, ktorým bolo dosiahnuť ročný objem objednávok minimálne 1 milión eur, pričom dovtedy sme mali ročné tržby vo výške 200-tisíc eur.

Okamžite sme však začali narážať na limity trhu novostavieb a vtedy sme si uvedomili, že to, čo robíme, je super, ale až 90% zákazníkov, ktorí by chceli mať náš systém, ho nemôže mať, lebo už nebude kvôli tomu prerábať svoj dom. Začali sme teda uvažovať o produkte pre existujúce stavby.

Pozrite si video, ako funguje inteligentná domácnosť Domotron

TI: V minulosti ste oznámili riešenie, ktoré malo umožniť bezdrôtovú komunikáciu medzi komponentami. Bol to jeden z impulzov, kedy sa začala rysovať myšlienka prísť s riešením pre existujúce domácnosti?

AJ: Presne tak. Prvý nápad, ako spraviť Domotron pre existujúce stavby, bol jednoduchý – veď stačí vytvoriť klon systému bez káblikov, len s anténkami. Myšlienka bola, že zákazníkovi dodáme všetky komponenty a tie nebudú komunikovať drôtovo alebo bezdrôtovo. Rozhodovali sme sa, či použijeme existujúci štandard alebo nejaký vlastný a spolupracovali sme na tom so spoločnosťou TECO, čo je český výrobca prvkov pre priemyselnú automatizáciu. Sú 40 rokov na trhu, s veľkým vývojovým centrom aj výrobou a my sme ich strategický partner pre domácu automatizáciu.

Mysleli sme si, že by to mohlo takto fungovať, avšak vystavať spoľahlivý systém na vlastnej bezdrôtovej proprietárnej frekvencii – na tomto svete to nedokázalo veľa firiem. A svojim spôsobom je to zbytočné, pretože niektoré riešenia, ktoré sú dostupné na trhu, fungujú dobre.

TI: Riešenie teda vidíte v použití existujúcich štandardov a zariadení…

AJ: Téma smarthome rezonuje vo svete posledných 5 rokov a existuje veľký počet smart zariadení, ktoré plnia svoju funkciu. Majú striktné obmedzenia a vedia napríklad riadiť len jednu technológiu, avšak v prípade takého termostatu Nest nebude asi nikto špekulovať, či je dobrý alebo zlý. Kúrenie a chladenie vie ovládať veľmi dobre, ale už nevie ponúknuť spoluprácu s ostatnými technológiami. Týchto zariadení je na trhu z pohľadu všetkých technológií obrovské množstvo.

Ísť cestou vlastného komplexného produktu na bezdrôtovom štandarde, ktorý je určený pre existujúce stavby, je trochu zbytočná robota. Nebudete asi prinášať veľký benefit zákazníkom, keď budete vyrábať ďalšie bezdrôtové relátka, ďalšie bezdrôtové prvky na ovládanie žalúzií, kotlov, alebo vetrania. To všetko na trhu už existuje.

Len samotného Nestu sa predalo 11 alebo 12 miliónov kusov, potom je tu Philips s ich svetlami Hue, Netatmo s termohlavicami a IKEA, ktorá do toho strašne investuje a spravila inteligentnú roletu, žiarovky a reproduktor… tieto zariadenia nám môžu veľmi dobre poslúžiť ako ruky systému a stačí, keď mu dáme len tú inteligenciu. Myslíme si, že vieme najlepšie ovládať domáce technológie, aby vedeli fungovať autonómne a používateľ ich nemusel každodenne riadiť. V tom je naše najväčšie know-how a je za tým tona automatizácie, ktorú vieme presunúť do subtílnejšieho kabátu a to len v podobe riadiaceho prvku a potrebnej senzoriky.

Preto sme si povedali, že prinesieme produktové riešenie – nejakú krabičku, ktorú si človek vie kúpiť v e-shope, spustiť si to a s pomocou ďalších kompatibilných zariadení dostať ten pravý Domotron ku sebe domov.

Inteligentná domácnosť Domotron

TI: Čím bude špecifické vaše nové riešenie v porovnaní s konkurenciou

AJ: Bude to prvé zariadenie, ktoré sa bude vedieť pomenovať ako AI (artifical intelligence) driven smarthome. Znamená to, že nejaká forma umelej inteligencie bude za vás ovládať zariadenia, ktoré máte v dome a to takým spôsobom, aby ste vy nestratili kontrolu a pritom systém robil presne to, čo by ste očakávali. Postupne budeme pridávať ďalšie a ďalšie veci. Tá najväčšia pridaná hodnota však bude spočívať v tom, že dokážeme automatizovať rutiny a skrotiť zariadenia, ktoré sú v domácnosti a priniesť do toho umelú inteligenciu, ktorá to bude celé ovládať.

TI: Keď niekto počuje umelá inteligencia, tak si možno predstaví Terminátora, ako nás tu vyhubí. Čo bude znamenať umelá inteligencia v Domotrone?

AJ: Je to o automatizovaní situácií, ktoré v domácnosti nastávajú za určitých podmienok a kedy sa má niečo diať s technológiami. Keď ráno vstávame, ideme preč z domu, prichádzame z roboty, večer pozeráme televízor, ideme spať, na dovolenku, máme garden party… viem vymenovať 5 až 20 veľmi podobných situácií v každej domácnosti, ktoré sa vyskytujú pravidelne.

Človek sa v týchto situáciách správa veľmi individuálne a chcel by mať nastavený celý dom alebo byt okolo seba. My vďaka svojmu know-how a tomu, že sa budeme vedieť učiť od používateľa, ako si to predstavuje, budeme postupne prinášať viac a viac scenárov a rutín, ktoré sa budú diať automaticky. Popritom budeme so zákazníkom komunikovať, aby mal systém pod kontrolou a všetko sa dialo automaticky, ako on chce.

Keď bude napríklad vstávať, otvoria sa mu žalúzie, spustí sa hudba, bude mať vyhriaty alebo vychladený dom na určitú teplotu a k tomu bude bežať ďalších 10 vecí, ktoré by sa mali diať v danej situácii. Takýchto situácií sú počas dňa desiatky, ktoré sa môžu autonómne diať a to nielen na základe časových scenárov, ale veľmi inteligentne.

Pozrite si video, ako funguje inteligentná domácnosť Domotron

TI: Napadlo mi jedno prirovnanie – Apple vyrába hardvér aj softvér iPhonu a všetko je skvelo zoptimalizované. Nebojíte sa toho, či bude vaše riešenie spoľahlivo spolupracovať so všetkými zariadeniami rôznych výrobcov?

AJ: Toto je výzva a rátame s ňou. Myslím si, že naša cesta je tým správnym riešením. Centrálu si budeme vyvíjať sami a bude to náš produkt, aj ten hardvér. A chceme pokope držať aj používateľské rozhranie a všetky ostatné časti. Budeme mať vlastnú aplikáciu, logicky, a chceme mať aj vlastný iný spôsob prijímania vstupov od zákazníka. To sú rôzne nástenné tlačidlá, do ktorých vieme schovať aj kopec senzoriky.

V rámci inteligentnej domácnosti potrebujete kopec senzorov, to sú oči a uši systému. Potrebujete ruky, to sú gadgety a iné zariadenia a potrebný je tiež mozog, to je centrála s nejakým softvérom a cloudovou službou nad tým. Preto sme si povedali, že najštíhlejší produkt od Domotronu bude centrála a nástenné tlačidlá, ktoré sme predstavili už skôr v ich káblovej verzii. Tlačidlá majú dotykovú funkciu, sú voľne nastaviteľné a v mnohých ohľadoch môžu nahradiť aplikáciu, ktorú vás nebaví neustále otvárať, pretože je pohodlnejšie ovládať dom zo steny.

To je minimálny hardvér, ktorý si budeme vyrábať sami. Všetok ostatný hardvér, ktorý bude kompatibilný, si budeme vyberať. Budeme však veľmi dobre selektovať zariadenia, ktoré použijeme a ktoré budú nevyhnutné pre funkciu nášho ekosystému. Počet kompatibilných zariadení sa bude postupne rozširovať a celú komunikáciu na úvod postavíme na štandarde ZigBee 3. Ten je už vysoko štandardizovaný a využívajú ho veľkí hráči, konkrétne Philips, IKEA.

TI: Chcete s týmto novým riešením preraziť najskôr na Slovensku alebo rovno expandovať do sveta?

AJ: Chceme ísť jednoznačne do sveta. Je to sedliacky výpočet, ktorý sme si uvedomili – ak chcete robiť v istom segmente najlepší produkt na svete, absolútne nie je možné, aby ste ho robili len pre lokálny trh, lebo sa to nezaplatí. Nemôžete zaplatiť najlepších vývojárov, produktových manažérov a potom to predávať na trhu, kde je 5, resp. 15 miliónov obyvateľov, ak beriem do úvahy Česko a Slovensko.

Počítame s tým, že na Slovensku budeme mať status domácej firmy, takže nám poslúži ako prvý trh, laboratórium a budeme tu mať so zákazníkmi lepší a nadštandardnejší vzťah. Ale reálne je biznisová stratégia upriamená na globálny trh. Produkt budeme spúšťať cez Indiegogo, plán je spustiť ho 1. novembra tohto roka. Predobjednávky by mali bežať 4 mesiace a vo februári by sme chceli mať produkt už v štandardnej výrobe a s klasickým dodávaním. Toto načasovanie je úzko spojené aj s niektorými eventami, ktoré nás čakajú.

Aplikácia Domotron

TI: Čo si sľubujete od kampane na Indiegogo?

AJ: S Indiegogo sme v komunikácii už od minuloročného Web Summitu. Nášmu produktu veria, vedia mu dať aj podporu, čo je pre nás dôležité. Očakávame, že počas obdobia predobjednávok budeme vedieť predať jednotky tisíc produktov, pričom na nastavenie cieľa a jeho čiastočné plnenie sú naviazané rôzne aktivity a podpora od Indiegogo.

Indiegogo funguje aj ako crowdfunding, avšak túto platformu nevnímame ako ďalšieho investora. My máme dobrého svojho investora a s ďalšími sme v intenzívnom rokovaní. Vo chvíli, keď sa ukáže úspech Indiegogo kampane, sú viacerí investori pripravení s ďalšími investíciami.

Očakávame aj medializáciu, keď budú o Domotrone písať veľké svetové médiá. Ale tú čakáme aj od veľkých eventov, ktoré sú v danom období. Úmyselne budeme spúšťať kampaň 1. novembra, lebo začiatkom novembra sa zúčastníme na Web Summite a to tretíkrát po sebe. V roku 2017 sme tam boli ako ALPHA startup, v roku 2018 ako BETA a teraz budeme GROWTH. To sa podarí iba zopár technologickým firmám na svete a nás vybrali. Sito je tam na úrovni 1 ku 100, takže aj od toho očakávame veľký mediálny balík. A potom nás čaká ešte jedna, dve podobné konferencie v Škandinávii.

TI: Ako bude Domotron fungovať v budúcnosti? Nahradí nový produkt vaše riešenie pre novostavby?

AJ: Na novostavby ako také nezanevierame. Domotron kúpil českú firmu Haidy a teraz má na palube takmer 50 zamestnancov. Z tejto skupiny sa väčšina ľudí venuje riešeniu pre novostavby a naďalej sa mu budú venovať v rámci československého trhu.

Tento trh má teda pre nás stále veľký zmysel a to aj z hľadiska výskumu a vývoja, inšpirácie novými technológiami, kontaktu s prémiovými zákazníkmi, ktorí majú ako prví potreby, ktoré potom môžeme prinášať masám. Máme od toho naďalej vysoké očakávania.

Zistili sme však, že ak chceme robiť veľkú vec, nechať za sebou nejakú stopu a obsluhovať desiatky až stovky tisíc zákazníkov ročne, tak musíme ísť aj druhou cestou.

Za TOUCHIT sa rozprával Roman Kadlec

Prečítajte si aj:

Slovenský Domotron kúpil českú konkurenčnú spoločnosť Haidy a stal sa tak najväčším hráčom medzi dodávateľmi inteligentných domácností na oboch trhoch