Automobilka Dongfeng, so svojou značkou Voyah, prináša na Slovensko autá s neuveriteľným dojazdom, a to vyše 1400 kilometrov.

Až takúto vzdialenosť dokáže prejsť prémiové SUV Voyah Free REV 318 s prelomovou technológiou. Ide primárne o elektrické vozidlo, ktoré kombinuje elektrický motor a batériu so spaľovacím motorom slúžiacim ako generátor. Čisto na elektrinu na jedno nabitie pritom prejde až 318 kilometrov.

V prípade modelu Voyah Free REV 318 pritom nejde o žiadne malé auto, ktoré by sa vďaka svojim malým rozmerom mohlo pýšiť veľkým dojazdom. Práve naopak, toto pohodlné a priestorovo veľkorysé SUV má na dĺžku viac ako 4,9 metra a napriek svojej impozantnej konštrukcii udivuje obrovským dojazdom. Pokojne by tak v lete mohlo bez zbytočného zastavovania sa prejsť aj do približne tisíc kilometrov vzdialeného chorvátskeho Dubrovníka.  

Ako je to možné?

Ide o zaujímavú technológiu, ktorá zjednodušene vyzerá asi takto: primárny pohon vozidla zabezpečuje elektromotor, spaľovací motor (malý benzínový motor) je prítomný, ale nepoháňa priamo kolesá; motor slúži výhradne na výrobu elektrickej energie, keď sa vybije hlavná batéria, alebo ak je potrebné dobiť batériu počas jazdy.

Vozidlo teda jazdí neustále na elektrický pohon, ale dojazd je výrazne predĺžený vďaka tomu, že si počas jazdy vie generovať vlastnú elektrickú energiu.

Takto to funguje v praxi

Ak je batéria plne nabitá, vozidlo ide na čistú elektrinu. Keď batéria klesne pod určitú hranicu, spaľovací motor sa automaticky zapne, roztočí generátor a dobíja batériu, aby auto mohlo ďalej pokračovať v jazde. Spaľovací motor môže v niektorých režimoch udržiavať batériu v optimálnom rozsahu nabitia alebo sa môže zapnúť iba v núdzových prípadoch.

Dokonalá kombinácia technológií 

Auto disponuje NMC (nikel-magán-kobalt) batériou s kapacitou 43 kWh, ktorá poháňa v tomto prípade 2WD verziu elektromotora s výkonom 200 kW na zadnej náprave. Vďaka predlžovaču dojazdu v podobe spaľovacieho motora s objemom 1,5l, výkonom 110 kW a nádržou s objemom 56 l sa kombinovaný dojazd podľa CLTC dostáva až na úroveň 1458 km.

Vozidlo pritom dokáže fungovať vo viacerých režimoch, ako sú napríklad čisto elektrický, hybridný režim, kde dobíjanie batérie spaľovacím motorom reguluje riadiaca jednotka podľa aktuálnych podmienok, až po športový režim. Taktiež si je možné nastaviť hodnotu kapacity batérie, ktorú bude automobil udržiavať v prípade potreby neskoršej jazdy na čisto elektrický pohon.

Najväčší elektrický dojazd pri hybridnom vozidle

REV 318 je teda primárne poháňané elektrickým motorom, ktorý zabezpečuje tichú, efektívnu jazdu a nulové lokálne emisie pri čisto elektrickom režime. Batéria je vysokokapacitná a nabíja sa prostredníctvom externého zdroja elektrickej energie, čo môže byť domáca nabíjačka, verejná nabíjacia stanica alebo pracovný nabíjací bod.  

Prakticky táto technológia prekonáva všetky očakávania a prináša túto techniku budúcnosti priamo aj na slovenské cesty. Vozidlo je schopné dosiahnuť čisto elektrický dojazd až do 318 kilometrov! Aj vďaka tomuto neuveriteľnému čisto elektrickému dojazdu sa stávajú obavy z častého nabíjania a obmedzeného dojazdu prakticky minulosťou.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.