Aktuálna správa spoločnosti Kaspersky „Skutočná hodnota digitálneho súkromia: poznajú spotrebitelia svoju cenu?” odhalila, že až 38 % spotrebiteľov by sa vzdalo svojich účtov na sociálnych sieťach, ak by to znamenalo, že ich údaje zostanú súkromnými po zvyšok ich života.

Obavy z ochrany digitálneho súkromia spôsobili väčšiu nedôveru spotrebiteľov voči používaniu a distribúcii ich osobných údajov na internete. Správa ukazuje, ako a prečo sa osobné informácie spotrebiteľov stávajú pre nich neuveriteľne cenné.

Sociálne média, ako Facebook, Instagram alebo Twitter sa stali významnou súčasťou našich životov. Podľa aktuálnej správy Kaspersky ich používa až 82 % ľudí. Výmenou za niektoré údaje o svojich používateľoch poskytujú tieto platformy ľuďom možnosť vyjadriť sa, komunikovať so svojimi priateľmi a rodinou a zároveň sú zdrojom aktuálnych informácií, nápadov a trendov – a to všetko bez toho, aby opustili pohodlie svojho domova. Napriek týmto početným výhodám by sa však niektorí používatelia boli ochotní vzdať svojich účtov na sociálnych sieťach, ak by im to navždy vrátilo ich digitálne súkromie.

Jeden z desiatich používateľov (12 %), ktorý zdieľa svoje osobné údaje, aby si mohol napríklad urobiť zábavný kvíz, ktorý mu povie, na akú celebritu sa podobá či aké je jeho obľúbené jedlo, by tak už nemohol urobiť. Problém by vznikol aj pre 58 % ľudí, ktorí používajú svoje prihlásené účty na sociálnych sieťach na rýchlu a pohodlnú autorizáciu na rôznych webových stránkach.

Ešte prekvapivejšie vyznieva zistenie, že v čase, keď počet používateľov mobilných telefónov medziročne narastá o 2 %, by bol jeden z piatich (19 %) respondentov ochotný úplne sa rozlúčiť s mobilným telefónom, ak by mu to zaručilo, že jeho údaje zostanú súkromnými po zvyšok jeho života.

Sociálne médiá sú dnes v štádiu, keď kvalita používateľského zážitku závisí na veľkom množstve osobných informácií. Či už ide o financie, lokalitu, nákupné modely, preferencie stravovania alebo stav vzťahu. Preto niet divu, že sa v nás začína niekedy ozývať nostalgické volanie po na prvý pohľad navždy stratenom súkromí našich údajov.

Nanešťastie, ani obetovanie všetkých aktivít na sociálnych sieťach by na ochranu digitálneho súkromia nestačilo. Je to proces, nie jednorazová záležitosť.

„Pred niekoľkými rokmi zdieľali ľudia svoje osobné informácie s prevádzkovateľmi sociálnych sietí výmenou za rôzne benefity bez toho, aby vôbec pomysleli na potenciálne hrozby a ich dôsledky. S rastúcim počtom únikov údajov na celom svete pozorujeme medzi spotrebiteľmi nový trend. Sú čoraz opatrnejší ohľadom toho, aké údaje zdieľajú online a niektoré informácie si úzkostlivejšie strážia a neželajú si, aby boli verejne dostupné. Aj napriek tomu však väčšina ľudí stále nevie, ako chrániť svoje digitálne súkromie a bola by ochotná sa radšej sociálnych médií vzdať. Pravidelná aktualizácia hesiel a používanie bezpečnostných riešení pomáhajú zabezpečiť osobné informácie a mať ich pod kontrolou,” hovorí Marina Titova, vedúca marketingu spotrebiteľských produktov spoločnosti Kaspersky.

S cieľom zachovať bezpečnosť digitálneho súkromia odporúča spoločnosť Kaspersky niekoľko jednoduchých krokov:

  • Pravidelne kontrolujte nastavenia ochrany osobných údajov a vyberajte si silné heslá pre prihlásenie do svojich účtov.
  • Neotvárajte ani neuchovávajte neznáme súbory, môžu byť škodlivé.
  • Nenechajte sa oklamať podozrivými ľuďmi sľubujúcimi čokoľvek výmenou za vaše osobné údaje a nezdieľajte príliš veľa detailov o sebe.
  • Nepoužívajte to isté heslo pre viac ako jednu službu alebo webstránku.
  • Začnite používať spoľahlivé bezpečnostné riešenia vrátane takých, ktoré minimalizujú riziko narušenia súkromia, ako napr. Kaspersky Security CloudKaspersky Secure Connection a Kaspersky Password Manager.