V priemere v ňom havaruje aspoň jedno úplne nové Volvo denne. A významne prispieva k tomu, že spoločnosť Volvo Cars má v oblasti automobilovej bezpečnosti dodnes vedúce postavenie.
Laboratórium nárazových skúšok Bezpečnostného strediska spoločnosti Volvo Cars oslavuje tento rok svoje 20. výročie. V roku 2000, keď ho otváral švédsky kráľ, bolo jedným najvyspelejších laboratórií pre nárazové skúšky automobilov na svete a v mnohých smeroch je ním dodnes.
Do dnešného dňa pomáha technikom spoločnosti Volvo Cars posúvať hranice v oblasti bezpečnosti a brať si ponaučenie zo skutočných dopravných nehôd. Cieľom švédskeho výrobcu automobilov je totiž budúcnosť, v ktorej už nikto nepríde o život ani neutrpí vážne zranenie v novom vozidle značky Volvo.
„Záväzok v oblasti bezpečnosti neznamená absolvovať skúšku alebo dostať hodnotenie v oblasti bezpečnosti,“ vysvetľuje Thomas Broberg, jeden z popredných bezpečnostných technikov spoločnosti Volvo Cars a zároveň jej dvadsaťročný veterán. „Náš záväzok v oblasti bezpečnosti spočíva v tom, že sa snažíme zistiť, ako a prečo dochádza k dopravným nehodám a zraneniam, a následne vyvíjame technológie, ktoré tomu zabránia. Veríme, že naša priekopnícka práca bude inšpirovať aj ostatných, aby nasledovali našu ambíciu znižovať počet obetí dopravných nehôd v celosvetovom meradle.“
Laboratórium nárazových skúšok Bezpečnostného strediska spoločnosti Volvo Cars je multifunkčné zariadenie, ktoré umožňuje bezpečnostným technikom spoločnosti opakovane vytvárať nespočetné množstvo dopravných situácií a nehôd a vykonávať skúšky, ktoré presahujú rámec regulačných požiadaviek.
Súčasťou laboratória sú dve testovacie dráhy s dĺžkou 108 a 154 metrov. Kratšia z nich je pohyblivá a dá sa umiestniť v uhle od 0 do 90 stupňov, čo umožňuje vykonávať nárazové skúšky pri rôznych uhloch a rýchlostiach alebo simulovať nárazy dvoch pohybujúcich sa vozidiel. Vozidlá tu môžu havarovať pri rýchlosti až 120 km/h.
Vonku je priestor na vykonávanie skúšok, ako sú zrážky s prevrátením vozidla alebo situácie, keď vozidlo zíde z cesty, pri ktorých sa automobily vo vysokej rýchlosti púšťajú do priekopy. Tu spoločnosť Volvo Cars ponúka príležitosť aj záchranným službám zdokonaľovať sa v zachraňovaní ľudských životov, ako to urobila aj začiatkom tohto roka, keď pustila nové autá Volvo z výšky 30 metrov, aby simulovala ťažké poškodenie, k akému dochádza pri extrémnych zrážkach.
V hlavnej hale sa nachádza obrovská nárazová bariéra, ktorá sa používa na testovanie rôznych čelných, zadných a bočných nárazov. Napriek neuveriteľnej hmotnosti 850 ton sa s ňou dá v prípade potreby pohybovať za pomoci vzduchových vankúšov.
Okrem toho sú tu asi dve desiatky ďalších pevných aj pohyblivých bariér, ktoré sa používajú pri nárazových skúškach. Jednou z nich je aj špeciálna konštrukcia na simuláciu zrážok s losmi.
Počas zrážok sú figuríny, bariéry a testovaný automobil vybavené snímačmi, ktoré umožňujú technikom spoločnosti Volvo Cars podrobne zaznamenávať celý reťazec udalostí. Nárazovú skúšku zároveň natáčajú desiatky kamier s veľmi vysokým rozlíšením z každého predstaviteľného uhla.
Než dôjde k samotnej fyzickej nárazovej skúške, príslušný model vozidla má absolvované už tisíce nárazových skúšok simulovaných počítačom. Všetky údaje získané z týchto skúšok následne využívajú technici značky Volvo na vývoj bezpečnejších automobilov.
Keďže spoločnosť sa posúva smerom k elektrickej budúcnosti, jej Bezpečnostné stredisko bolo v ostatných rokoch vybavené a špeciálne pripravené aj na bezpečné vykonávanie nárazových skúšok elektrických vozidiel.
„Bez ohľadu na to, aký je scenár nehody, tu v Bezpečnostnom stredisku spoločnosti Volvo Cars ho dokážeme opakovane vytvoriť a podrobne analyzovať,“ hovorí Thomas Broberg. „Pre mňa je veľmi inšpirujúce, keď si uvedomím, že každou hodinou, ktorú vkladáme do skúšok a ich analyzovania, sa stále viac približujeme k nášmu cieľu – že v novom aute značky Volvo sa už nikdy nikto vážne nezraní ani nepríde o život.“