Zľavy v obchodoch počas tzv. Black Friday (23.11), ale následne aj soboty a nedele po ňom nalákali do obchodov výrazne viac ľudí ako je bežný priemer. Potvrdzujú to aj štatistiky ČSOB o platbách kartou v kamenných obchodoch a v eshopoch.

Počty aj objemy platieb kartou sa postupne zvyšovali už od utorka 20. novembra, čo súviselo s tým, že niektorí obchodníci, hlavne internetoví, pripravili zľavy už počas celého týždňa, nie iba na piatok a víkend.  V samotný „Black Friday“ bol počet platieb kartou o pätinu vyšší ako dlhodobý priemer a celková suma, ktorú klienti v tento deň minuli v obchodoch, bola o vyše tretinu vyššia (36%) ako bežný piatkový priemer. Klienti platili kartou nielen častejšie, ale v priemere aj vyššie sumy, a to o 12%, vysvetľuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Kartou platili klienti v priemere asi 30 eur.  Nákupná horúčka pokračovala aj v sobotu a v nedeľu a počas týchto dní minuli klienti v obchodoch o 33% viac ako bežne počas roka.

Zdroj: Analytický tím ČSOB

Tak ako býva zvykom počas roka, aj počas „Black Friday víkendu“, klienti platili kartami najčastejšie v potravinách a na čerpacích staniciach. „No významne stúpol podiel platieb v obchodoch s módou, v sobotu 24. novembra sa dokonca dostala na druhú priečku top prevádzok. Významne viac klienti míňali aj v internetových obchodoch s elektronikou,“ dodáva Jamborová.

Poradie TOP prevádzok počas tzv. „Black Friday“ víkendu

23.11.2018 (piatok)24.11.2018 (sobota)25.11.2018 (nedeľa)
Potraviny, supermarketyPotraviny, supermarketyPotraviny, supermarkety
Čerpacie staniceMódaČerpacie stanice
MódaČerpacie staniceMóda
Elektronika a výpočtová technikaElektronika a výpočtová technikaInternetový obchod
Internetový obchodNábytok a vybavenieElektronika a výpočtová technika
Nábytok a vybavenieInternetový obchodNábytok a vybavenie
Potreby pre domácnosť a záhraduPotreby pre domácnosť a záhraduPotreby pre domácnosť a záhradu
Ostatné službyŠportové a outdoorové oblečenie a vybavenieŠportové a outdoorové oblečenie a vybavenie
Športové a outdoorové oblečenie a vybavenieObuvObuv
ReštaurácieReštaurácieUbytovanie

Nákupné správanie ovplyvnil aj štátny sviatok

Zaujímavé je však aj porovnanie s víkendom pred Black Friday (16.-18.11). V porovnaní s dlhodobým priemerom roka bolo totiž nákupné správanie klientov ovplyvnené tým, že v sobotu 17.novembra bola veľká časť obchodov pre štátny sviatok zatvorená  „Hoci Black Friday z pohľadu počtu aj objemu platieb dominoval, piatok pred štátnym sviatkom, 16. novembra, boli počty aj objemy platieb taktiež výrazne nadpriemerné. Počet transakcií kartou bol o necelých 30 % vyšší a celkový objem, ktorý klienti uhradili, bol tiež vyšší o 28%,“ uzavrela Jamborová.

 

 

 

Značky: