Zľavy v obchodoch počas tzv. Black Friday (23.11), ale následne aj soboty a nedele po ňom nalákali do obchodov výrazne viac ľudí ako je bežný priemer. Potvrdzujú to aj štatistiky ČSOB o platbách kartou v kamenných obchodoch a v eshopoch.
„Počty aj objemy platieb kartou sa postupne zvyšovali už od utorka 20. novembra, čo súviselo s tým, že niektorí obchodníci, hlavne internetoví, pripravili zľavy už počas celého týždňa, nie iba na piatok a víkend. V samotný „Black Friday“ bol počet platieb kartou o pätinu vyšší ako dlhodobý priemer a celková suma, ktorú klienti v tento deň minuli v obchodoch, bola o vyše tretinu vyššia (36%) ako bežný piatkový priemer. Klienti platili kartou nielen častejšie, ale v priemere aj vyššie sumy, a to o 12%,“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Kartou platili klienti v priemere asi 30 eur. Nákupná horúčka pokračovala aj v sobotu a v nedeľu a počas týchto dní minuli klienti v obchodoch o 33% viac ako bežne počas roka.
Zdroj: Analytický tím ČSOB
Tak ako býva zvykom počas roka, aj počas „Black Friday víkendu“, klienti platili kartami najčastejšie v potravinách a na čerpacích staniciach. „No významne stúpol podiel platieb v obchodoch s módou, v sobotu 24. novembra sa dokonca dostala na druhú priečku top prevádzok. Významne viac klienti míňali aj v internetových obchodoch s elektronikou,“ dodáva Jamborová.
Poradie TOP prevádzok počas tzv. „Black Friday“ víkendu
23.11.2018 (piatok) | 24.11.2018 (sobota) | 25.11.2018 (nedeľa) |
Potraviny, supermarkety | Potraviny, supermarkety | Potraviny, supermarkety |
Čerpacie stanice | Móda | Čerpacie stanice |
Móda | Čerpacie stanice | Móda |
Elektronika a výpočtová technika | Elektronika a výpočtová technika | Internetový obchod |
Internetový obchod | Nábytok a vybavenie | Elektronika a výpočtová technika |
Nábytok a vybavenie | Internetový obchod | Nábytok a vybavenie |
Potreby pre domácnosť a záhradu | Potreby pre domácnosť a záhradu | Potreby pre domácnosť a záhradu |
Ostatné služby | Športové a outdoorové oblečenie a vybavenie | Športové a outdoorové oblečenie a vybavenie |
Športové a outdoorové oblečenie a vybavenie | Obuv | Obuv |
Reštaurácie | Reštaurácie | Ubytovanie |
Nákupné správanie ovplyvnil aj štátny sviatok
Zaujímavé je však aj porovnanie s víkendom pred Black Friday (16.-18.11). V porovnaní s dlhodobým priemerom roka bolo totiž nákupné správanie klientov ovplyvnené tým, že v sobotu 17.novembra bola veľká časť obchodov pre štátny sviatok zatvorená „Hoci Black Friday z pohľadu počtu aj objemu platieb dominoval, piatok pred štátnym sviatkom, 16. novembra, boli počty aj objemy platieb taktiež výrazne nadpriemerné. Počet transakcií kartou bol o necelých 30 % vyšší a celkový objem, ktorý klienti uhradili, bol tiež vyšší o 28%,“ uzavrela Jamborová.