Tohtoročné veľtrhy z hľadiska televíznej techniky v podstate potvrdili trend celého minulého roka.
Všetci veľkí hráči (teda okrem jedného) začnú postupne ponúkať televízie s OLED panelom. Na rozdiel od minulého roka, keď tieto televízie patrili do cenovo takmer nedostupného segmentu, sa tento rok predpokladá, že OLED viac nebude určený výlučne technickým nadšencom či bohatším vrstvám.
Kvôli väčšej produkcii panelov a konkurencii medzi výrobcami sa dá očakávať ich postupné zlacnenie. Nahradí teda OLED klasické LED panely, ako tomu bolo v prípade plazmy? A za ako dlho? Alebo si budú LED displeje držať svoje miesto napríklad v lacnejšom segmente?
Výhody OLED panelov oproti LED sú zrejmé: tmavšie čierna, lepší kontrast, kratšia doba odozvy a ultra tenký panel. Prvotné problémy s touto technológiou sa už podarilo úspešne obmedziť, a preto je hlavným limitujúcim faktorom vyššia nákupná cena. OLED je na výrobu náročná technológia.
Výrobcovia sa tiež LED panely snažia neustále vylepšovať. Možno očakávať nejaké unikátne zlepšenie , ako to bolo v minulosti s LED podsvietením alebo rôznymi druhmi filtrov? Alebo už tento druh displeja narazil na svoje limity? To nám zrejme ukáže až čas.
Ako teda vidíme budúcnosť OLED vo Philips TV? Už teraz je takmer isté, že predaje tohto druhu televízie porastú, aj kvôli tomu, že v minulom roku išlo o celkom okrajovú časť trhu. Výrobcovia budú ponúkať čoraz viac modelov s týmto panelom a zákazník tak bude mať na výber z rôznych značiek s rôznymi operačnými systémami, vylepšeniami obrazu a ako v prípade televízie Philips 55POS901F aj s Ambilight.
Aj preto Philips TV pre rok 2017 predstavil ako vlajkovú loď ďalší OLED televízor. OLED bude predovšetkým kvôli vyššej cene patriť aj v niekoľkých nasledujúcich rokoch z hľadiska predajov k okrajovému segmentu, ale dá sa očakávať postupné zvyšovanie podielu na trhu.
LED displeje len tak nezmiznú, budú si stále držať svoje miesto v strednej a nižšej triede, kam sa posunú LED modely, ktoré svojimi technológiami predtým patrili do prémiových radov. Pre výrobcov, či už bude predávať OLED alebo LED, to bude znamenať tvrdý konkurenčný boj, z ktorého však vyjde ako víťaz zákazník, ktorý bude mať širší výber a vo finále získa kvalitnejší obraz za priaznivejšiu cenu.
Autor: Martin Benko, produktový špecialista Philips TV pre strednú a východnú Európu