Bosch na výročnej tlačovej konferencii predstavil svoje plány do budúcna. Tento rok bude náročný, ale je nevyhnutné veľa investovať do transformácie procesov.

Kľúčové body

Bosch výrazne investuje do vedy a kombinuje Internet vecí (IoT) s umelou inteligenciou (AI). Mimoriadne dôležitá pre Bosch je elektromobilita ako odpoveď na prebiehajúce ekologické zmeny.

Investícia Bosch do elektromobility

„Bosch zvládol prvý rok koronavírusovej pandémie celkom dobre,“ prehlásil Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH. Hnacou silou je elektromobilita, pričom firma pod jeho vedením v tejto oblasti vynakladá obrovské počiatočné investície. Len za tento rok vynaloží ešte ďalších 700 miliónov eur. Počiatočné investície firmy do elektromobility tak doteraz predstavujú celkom päť miliárd eur. Zároveň však rastie obrat Boschu v oblasti komponentov elektrického hnacieho ústrojenstva dvakrát rýchlejšie ako celý trh.

Bosch ako AIoT firma

Bosch chce využiť konkurenčnú výhodu, ktorú získava vďaka svojim skúsenostiam v kombinovaní konektivity Internetu vecí a Umelej inteligencie a stane sa tak vedúcou silou v podnikaní AIoT. Produkty podporujúce umelú inteligenciu budú v ďalších rokoch generovať obrat v rádoch niekoľkých miliárd eur.

Zdvojnásobí sa záujem o spotrebiče pre domácnosť so schopnosťou prepojenia sa. Bosch chce využiť AI na vyhodnotenie údajov o tom, ako zákazníci produkty reálne používajú a čo požadujú. Práve na základe spätnej väzby tak firma dokáže pripraviť aktualizáciu softvéru pre zariadenia. Takto sa k zákazníkom dostanú nové funkcie a služby, o ktoré je reálny záujem. Napríklad v oblasti bezpečnostných kamier sa otvárajú nové možnosti ako analýza nasnímaného videa založená na neuronových sieťach. To všetko prirodzene so zachovaním osobných údajov osôb v obraze. Bosch integruje detektory, ktoré sa dajú pripojiť k už nainštalovaným zariadeniam – napr. do kamier alebo AI boxov. Prvou praktickou aplikáciou je dopravný detektor, ktorý bude schopný rozpoznať a aj lokalizovať vozidlá v rušných dopravných situáciách a to aj za tých najhorších svetelných podmienok.

Elektrifikácia

Do boja proti postupujúcej zmene klímy nastupuje elektrifikácia a zelený vodík. Bosch verí, že elektrifikácia otvára nové príležitosti a to hneď v niekoľkých oblastiach podnikania. Hlavne v podobe pohonov v automobiloch, ale aj pri modernom vykurovaní budov. Hýbateľmi zmien sú klesajúce náklady na batériu a sprísnené emisné normy, navrhnuté tak, aby splňovali podmienky ochrany klímy. Pri vykurovaní ide o lepšie využitie tepelných čerpadiel a obnoviteľných zdrojov.

Pre Bosch je dôležitá elektrifikácia a hydrogén

Vodík

Trh so zeleným vodíkom bude mať v roku 2030 v EU hodnotu až 40 miliárd eur s ročnou mierou rastu až 65 %. Palivové články totiž premieňajú vodík na elektrinu a sú tak zdrojom pohybu. Bosch vyvíja v tejto súvislosti stacionárne aj mobilné riešenie palivových článkov. V rokoch 2021 až 2024 plánuje Bosch do palivových článkov investovať viac ako jednu miliardu eur. „Bosch je už na H2 pripravený,“ prehlásil na tlačovke sugestívne Denner.

Bosch tento rok uvedie vo svojich továrňach do prevádzky až 100 stacionárnych palivových článkov. Budú zásobovať elektrinou napr. dátové centrá, priemyslovú výrobu, ale aj obytné oblasti. Firma plánuje v roku 2024 uviesť do prevádzky mikroelektrárne s celkovou kapacitou 200 MW, čo je dosť napr. na prevádzkovanie veľkého európskeho mesta.

Bosch odhaduje, že trh s mobilnými komponentami palivových článkov bude mať do konca tohto desaťročia hodnotu okolo 18 miliárd eur a firma aj tu chce byť lídrom. Bosch nedávno vstúpil do spoločného podniku na výrobu pohonu založenom na palivových článkoch s čínskou firmou Qingling Motor Group. Testovacia flotila 70 nákladných vozidiel má byť už reálne na cestách do konca tohto roku.

Flotila nákladných áut s vodíkovým pohonom

 

Plány EU môžu vo výsledku ohroziť uhlíkovú neutralitu

Bosch ústami Dennera vyjadril spokojnosť s tým, že pokračuje diskusia o kontroverznej norme Euro 7. Pôvodný návrh totiž viedol v podstate ku koncu spaľovacích motorov v EU. Diskusia je teraz objektívnejšia a je skôr o konci fosílnych palív.

Elektromobilita a ekologické nabíjanie transformujú cestnú dopravu na uhlíkovo neutrálnu, podobne ako obnoviteľné palivá. Klimaticky neutrálna mobilita je v súčasnosti tak ambiciózny cieľ, ako bol let na Mesiac v 60. rokoch – a vtedy sa to podarilo. Denner kritizuje plány EU, ktoré v tejto oblasti stavajú rôzne technologické prístupy proti sebe namiesto toho, aby ich vzájomne kombinovali.

Investícia do mobilných palivových článkov

Redukcia CO2 v celom hodnotovom reťazci Bosch

Bosch presadzuje aj svoj vlastný cieľ v oblasti klímy. V súčasnosti je už certifikovaný klimaticky neutrálny stav skupiny Bosch s viac ako 400 pobočkami po celom svete. V ďalšom pláne je cieľom znížiť emisie uhlíku o 15 % v celom hodnotovom reťazci – teda od dodávateľov až po zákazníkov. Znamená to zníženie emisií oxidu uhličitého až o 67 miliónov ton.

Výhľad na rok 2021: Bude to výzva

Globálna ekonomika tento rok porastie o necelé 4 % po tom, ako v minulom roku poklesla o 3,8 %. Do toho vstupuje aj ďalšie úzke hrdlo v podobe krízy polovodičových komponentov ovplyvňujúce automobilový priemysel. Rovnako tak významné riziko stále predstavuje pandemická situácia v rôznych častiach sveta. V krátkom časovom horizonte tak nie je možné očakávať významné zlepšenia. Z dlhodobého hľadiska je to o transformácii na elektromobilitu, automatizované riadenie a budúcu architektúru elektroniky. To všetko však vyžaduje obrovské počiatočné investície.

Elektrické vykurovanie tepelným čerpadlom

Denner pripustil, že transformácia spoločnosti Bosch bude na jednu stranu aj na úkor pracovných miest, ale na druhú stranu otvorí pre zamestnancov nové príležitosti. Vo svojich hlavných závodoch preberá Bosch zručnosti z vývoja a výroby benzínových a naftových systémov a aplikuje ich na nové technológie, ako sú napr. palivové články. K 31. decembru 2020 zamestnávala skupina Bosch približne 395 000 zamestnancov po celom svete. To je o približne 3 100 ľudí menej ako v predchádzajúcom roku – pokles je o zhruba 1 %. V Nemecku zostal počet zamestnancov prakticky konštantný  – 131 800. Celosvetovo sa počet výskumníkov a inžinierov zvýšil zhruba o 600 na približne 73 200. Počet vývojárov softvéru taktiež vzrástol o viac ako 10 percent na zhruba 34 000.

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.