Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Dodávky a malé a stredné nákladné automobily tvoria jadro mestskej zásobovacej dopravy. Tieto elektricky poháňané vozidlá jazdia lokálne bez emisií CO2, prispievajú k lepšej kvalite ovzdušia a znižujú hlukovú záťaž obyvateľov.

Spoločnosť Bosch teraz uvádza na trh novú pohonnú jednotku, ktorá sa skladá z elektromotora a integrovaného meniča pre tieto malé nákladné vozidlá. Menič riadi elektromotor a vytvára spojenie s vysokonapäťovou batériou. „Bosch dôsledne presadzuje elektromobilitu aj v úžitkových vozidlách. Nová pohonná jednotka ponúka v porovnaní so svojimi predchodcami ešte vyššiu hustotu výkonu a točivého momentu a je ešte kompaktnejšia a ľahšia,“ hovorí Dr. Markus Heyn, člen predstavenstva spoločnosti Bosch a predseda divízie Mobility Solutions. Motor a menič vážia spolu približne 80 kg.

Spoločnosť Bosch znížila elektrické straty o viac než 20 % vďaka novým výkonovým polovodičom, čo umožňuje dosiahnuť účinnosť meniča 97 % a zvýšiť tak dojazd vozidiel. Vďaka flexibilnej konštrukcii je možné modul pohonu ešte ľahšie integrovať do súčasných aj nových modelov vozidiel.

Ako prvý tento elektrický pohon používa zákazník Daimler Truck a je doplnený o tzv. DC/DC menič a centrálnu riadiacu jednotku Bosch pre hnacie ústrojenstvo. Maximálny výkon je 129 kilowattov, trvalý výkon 100 kilowattov. Krátkodobo môže trvalo budený synchrónny stroj vyvinúť točivý moment 430 newtonmetrov. Aj pri hmotnosti vozidla 8,5 tony je tak zaistený vynikajúci jazdný výkon v každej situácii – dokonca aj v kopcovitých mestách, ako je Tokio, Rím alebo San Francisco.

Ďalej vylepšený dobrý základ

Konštruktéri spoločnosti Bosch vychádzali pri návrhu elektromotora a meniča z technológie osobných automobilov. To výrazne urýchlilo vývoj a tiež znížilo náklady. Vodný chladiaci okruh bol zlúčený s okruhom batérie, čím sa znížila technická zložitosť a nároky na priestor. Chladiaci okruh na báze oleja nie je vôbec potrebný. Navyše kvôli vyšším otáčkam elektromotora stačí iba jednostupňový rýchlostný prevod. Menšie rozmery novej jednotky umožňujú, aby sa batéria skladala len z jednej časti. Nové mikrokontroléry ponúkajú omnoho väčší výpočtový výkon na spracovanie zložitých riadiacich algoritmov elektrického pohonu v rade milisekúnd. Za správanie elektrického pohonu je z veľkej časti zodpovedný softvér, ktorý je možné prispôsobiť. Pohonný modul schádza z montážnej linky v dolnosaskom Hildesheime, sídle spoločnosti Bosch pre elektrické pohony.

Široké portfólio produktov a vysoké investície

„Bosch do elektromobility investoval už viac ako päť miliárd eur,“ hovorí Heyn. Len od roku 2018 spoločnosť získala 170 sériových projektov. Očakáva sa, že v roku 2025 prekročí obrat hranicu päť miliárd eur. Bosch ponúka svojim zákazníkom komplexné portfólio. Ponuka siaha od jednotlivých senzorov, elektromotorov, výkonovej elektroniky alebo riadiacich jednotiek až po integrované riešenia, ako je eAxle a predintegrované moduly. Tu napríklad Advanced Driving Module, kombinácia pohonu, riadenia a bŕzd, ponúka zjednodušené rozhranie a lepšiu komunikáciu medzi jednotlivými komponentmi. To zaisťuje optimálnu súčinnosť v elektromobile, napríklad s ohľadom na stabilizáciu vozidla alebo rekuperáciu, a výrazne skracuje čas vývoja, kým je vozidlo pripravené na sériovú výrobu. To umožní zavedeným výrobcom aj novým subjektom dostať elektromobily na cesty rýchlejšie než doposiaľ.

Značky: