Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Základné body výročnej tlačovej konferencie firmy Bosh: Rýchly test na Covid-19 Vivalytic, výroba rúšok a dezinfekčných prostriedkov, recesia spôsobená koronavírusovou krízou, uhlíková neutralita, poradenstvo pre minimalizáciu generovania CO2.

Po zastavení výroby na takmer 100 pobočkách spoločnosti Bosch po celom svete sa spoločnosť systematicky pripravuje na postupné zvyšovanie výroby. „Chceme zaistiť spoľahlivé dodávky, ktoré uspokoja dopyt našich zákazníkov v dobe obnovenia ekonomiky“ prehlásil Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH, na výročnej tlačovej konferencii Bosch v centrále v Štuttgarte.

„Naším cieľom je synchronizácia zvyšovania výroby a bezpečných dodávateľských reťazcov, najmä v automobilovej výrobe. Dosiahli sme to už v Číne, kde našich približne 40 miestnych závodov znova vyrába a dodávateľské reťazce sú stabilné. V našich ostatných regiónoch pracujeme na tom istom“.  Na dosiahnutie úspechu zvyšovania výroby Denner uviedol, že spoločnosť zavádza opatrenia na zabezpečenie toho, aby boli spolupracovníci primerane chránení pred koronavírusovou infekciou. Firma Bosch sa tiež zaviazala zaujať koordinovaný a spoločný prístup so zákazníkmi, dodávateľmi, orgánmi a zástupcami zamestnancov.

Konkrétna pomoc pri globálnej pandémii

Bosch chceme prispievať odbornými znalosťami k úsiliu o zvládnutie pandémie, napríklad prostredníctvom novo vyvinutého rýchleho testu Covid-19 a analyzátora Vivalytic. Dopyt po ňom je obrovský. Bosch robí všetko, čo je v silách tejto firmy, aby sa výrazne zvýšila produkciu a do konca tohto roka sa päťnásobne zvýši kapacita oproti pôvodným plánom.

Spoločnosť Bosch má v úmysle vykonať v roku 2020 viac ako milión rýchlych testov a v budúcom roku ich zvýšiť na tri milióny. Okrem existujúcich laboratórnych testov sa má prístroj Vivalytic analyzovať najprv v nemocniciach a lekárskych kanceláriách, kde sa bude používať predovšetkým na ochranu zdravotníckeho personálu. Tu je rýchla dostupnosť výsledkov testov za menej ako dve a pol hodiny naozaj nevyhnutná.

Rýchly test sa už dodáva európskym zákazníkom s označením „iba na výskumné použitie“. Bosch očakáva, že do konca mája bude mať na výrobku označenie CE. Ešte rýchlejší test, ktorý dokáže spoľahlivo odhaliť prípady Covid-19 za menej ako 45 minút, je už v záverečných fázach vývoja.

Bosch tiež začal vyrábať rúška na tvár. Už teraz trinásť závodov spoločnosti Bosch v deviatich krajinách – od talianskeho Bari cez Bursa v Turecku až po Anderson v Spojených štátoch vyrába takéto rúška na naplnenie lokálnych požiadaviek. Okrem toho spoločnosť v súčasnosti zriaďuje dve plne automatické výrobné linky vo svojom sídle v Stuttgarte-Feuerbachu a ďalšie linky budú nasledovať.

Spoločnosť Bosch tiež bezplatne sprístupnila výrobné dizajny iným spoločnostiam a Bosch bude schopný vyrábať viac ako 500 000 rúšok za deň. Tieto rúška sú určené aj na ochranu zamestnancov spoločnosti Bosch v závodoch po celom svete. Cieľom je sprístupniť ich aj tretím stranám. Okrem toho spoločnosť Bosch každý týždeň vyrába 5 000 litrov dezinfekčného prostriedku v Nemecku a USA pre svojich zamestnancov v amerických a európskych závodoch.

Globálny hospodársky rozvoj v roku 2020: recesia negatívne ovplyvňujúca výhľad

Vzhľadom na pandémiu koronavírusov spoločnosť Bosch očakáva v súčasnom obchodnom roku pre globálnu ekonomiku značné výzvy: „Pripravujeme sa na globálnu recesiu, ktorá bude mať výrazný vplyv aj na našu vlastnú výkonnosť v roku 2020,“ uviedol Prof. Stefan Asenkerschbaumer, finančný riaditeľ a podpredseda správnej rady Bosch. Na základe doteraz známych vplyvov spoločnosť Bosch v súčasnosti očakáva pokles automobilovej výroby o najmenej 20 % v roku 2020. V prvom štvrťroku tohto roku tržby skupiny Bosch klesli o 7,3 percenta, čo znamená, že medziročne sú už podstatne nižšie. Predaj klesol o 17 % v marci 2020.

V súčasnosti sa pozornosť sústreďuje na rozsiahle opatrenia na zníženie nákladov a zabezpečenie likvidity. Patrí sem skrátenie pracovného času a zníženie výroby, ktoré už existuje na mnohých miestach po celom svete, zníženie platov pre špecialistov a manažérov ako aj predĺženie časových rámcov pre plánované investície. Okrem toho už spoločnosť Bosch spustila komplexný program na zlepšenie svojej konkurencieschopnosti začiatkom roku 2020.

Opatrenia v oblasti klímy

Napriek problémom súčasnej situácie si Bosch udržiava dlhodobý strategický smer: dodávateľ technológií a služieb pokračuje v systematickom dosahovaní ambicióznych cieľov v oblasti klímy a vyvíja činnosti, ktoré sú potrebné na podporu rozširovania trvalo udržateľnej mobility.

Približne pred rokom spoločnosť Bosch oznámila, že bude prvým globálne pôsobiacim priemyselným podnikom, ktorý by sa do konca roku 2020 mohol stal klimaticky neutrálnym. A to na všetkých 400 miestach po celom svete. „Tento cieľ sa nám podarí dosiahnuť,“ uviedol Denner.

Koncom roka 2019 Bosch dosiahol uhlíkovú neutralitu pre všetky lokality v Nemecku; k dnešnému dňu je Bosch na 70 % cesty k dosiahnutiu tohto cieľa na celom svete. Aby sa z uhlíkovej neutrality stala realita, spoločnosť Bosch investuje do energetickej účinnosti, zvyšuje podiel obnoviteľných zdrojov na dodávke energie, nakupuje viac zelenej energie a kompenzuje nevyhnutné emisie uhlíka.

Uhlíkovo neutrálna ekonomika: založená nová poradenská spoločnosť

Spoločnosť Bosch v prípade klímy uplatňuje dva nové prístupy, aby zabezpečila, že jej vlastné úsilie bude mať na hospodárstvo multiplikačný efekt. Očakáva sa, že do roku 2030 sa pridružené emisie znížia o 15 percent alebo o viac ako 50 miliónov ton ročne. Za týmto účelom sa spoločnosť Bosch dohodla na cieli s iniciatívou Sci-ence-Based Targets, vďaka ktorej sa Bosch stal prvým dodávateľom v automobilovom priemysle, ktorý splnil merateľný cieľ. Okrem toho Bosch plánuje zhromaždiť vedomosti takmer 1000 odborníkov a skúsenosti z viac ako 1000 projektov energetickej účinnosti v novej poradenskej spoločnosti s názvom Bosch Climate Solutions.

Rastový trh pre Európu: vstup do vodíkového hospodárstva

„Zmena klímy je pre prežitie ľudstva rozhodujúca. Stojí to peniaze, ale nerobiť nič, to bude stáť ešte viac“ povedal Denner. Podľa Dennera je dôležitá široká technologická ofenzíva, ktorá nielen stanovuje cestu k trvalo udržateľnej mobilite z elektrickej batérie, ale zohľadňuje aj účinné spaľovacie motory a najmä obnoviteľné syntetické palivá a palivové články. Generálny riaditeľ spoločnosti Bosch vyzval na odvážny prechod do vodíkovej ekonomiky a výroby obnoviteľných syntetických palív úplne po novom. Podľa jeho názoru je to jediný spôsob, ako sa Európa môže do roku 2050 stať klimaticky neutrálnou.

Pripravené na vodík: mobilné a stacionárne palivové články

Opatrenia v oblasti klímy urýchľujú štrukturálne zmeny v mnohých odvetviach. „Vodík sa stáva čoraz dôležitejším v automobilovom priemysle aj v stavebnej technike. Bosch je na to veľmi dobre pripravený, “povedal Denner. Bosch a jeho partner Powercell už pracujú na komercializácii mobilných palivových článkov pre použitie vo vozidlách. Ich uvedenie na trh je naplánované na rok 2022. Týmto spôsobom chce spoločnosť Bosch úspešne pôsobiť na ďalšom rastúcom trhu: Už v roku 2030 mohol byť jeden z ôsmich novo zaregistrovaných ťažkých nákladných vozidiel poháňaný palivovým článkom. Bosch spolupracuje s partnerom Ceres Power na stacionárnych palivových článkoch. Tieto môžu zásobovať elektrinou budovy a počítačové centrá. Bosch predpokladá, že trh s elektrárňami na palivové články bude mať do roku 2030 hodnotu viac ako 20 miliárd EUR.

Technológia pohonných hmôt a kúrenia: elektrifikácia produktového portfólia

„S postupujúcimi klimatickými opatreniami sa elektrické riešenia v blízkej budúcnosti obmedzia na doplnenie spaľovacích riešení, ktoré doteraz dominovali,“ uviedol Denner. Preto spoločnosť Bosch sleduje technologicky neutrálnu hnaciu sústavu. Podľa prieskumu trhu Bosch dva z každých troch novo zaregistrovaných vozidiel v roku 2030 budú stále jazdiť na naftu alebo benzín, s hybridnou alebo bez hybridnou časťou. Preto spoločnosť aj naďalej investuje do vysoko účinných spaľovacích motorov. Vďaka novej technológii výfukového systému Bosch boli emisie NOx naftových motorov takmer úplne eliminované.

Bosch tiež systematicky mení benzínový motor: Úpravy motorov a účinné čistenie výfukových plynov môžu teraz znížiť emisie tuhých znečisťujúcich látok na úroveň zhruba o 70 % nižšiu, než je štandardná norma Euro 6d. Okrem toho sa spoločnosť Bosch zaviazala k obnoviteľným palivám, pretože pri znižovaní emisií CO2 sa budú musieť podieľať aj staršie vozidlá. Obnoviteľné syntetické palivá môžu spôsobiť, že spaľovací proces bude neutrálny z hľadiska uhlíka.

Okrem toho sa chce spoločnosť Bosch stať lídrom na trhu v oblasti elektromobility. Za týmto účelom bude spoločnosť investovať zhruba 100 miliónov eur do výroby elektrických pohonných systémov vo svojich závodoch v Eisenachu a Hildesheime. Elektrifikácia tiež vstupuje do technológie vykurovania, napríklad pri modernizácii vykurovacieho systému. „Predpovedáme desaťročie elektrifikácie v kotolni,“ uviedol Denner. V tejto súvislosti spoločnosť Bosch investuje ďalších 100 miliónov EUR do svojho podnikania v oblasti tepelných čerpadiel a má v úmysle rozšíriť svoje vývojové práce a zdvojnásobiť svoj podiel na trhu.

Obchodný rok 2019: stabilný v slabom trhovom prostredí

„Na pozadí ďalšieho oslabenia svetovej ekonomiky a 5,5-percentného poklesu automobilovej výroby sa skupina Bosch v roku 2019 udržala dobre,“ uviedol Asenkerschbaumer. Vďaka rôznym úspešným produktom dosiahli tržby 77,7 miliárd eur, čo je iba 0,9 percenta pod úrovňou predchádzajúceho roka; po zohľadnení efektov výmenných kurzov klesli o 2,1 percenta. Skupina Bosch generovala zisk z operácií pred úrokmi a zdanením vo výške 3,3 miliardy EUR. To znamená, že dosiahla EBIT maržu z operácií 4,2 percenta. S výnimkou mimoriadnych pozitívnych účinkov vyplývajúcich najmä z odpredaja obchodu s baliacimi strojmi bola marža 3,5 %. „Okrem vysokých počiatočných investícií boli faktory ovplyvňujúce výsledok najmä slabý stav trhov ako Čína a India, ďalšie zníženie dopytu po dieselových automobiloch a vysoké náklady na reštrukturalizáciu, najmä v segmente mobility,“ Povedal CFO Asenkerschbaumer.

Obchodný rok 2019: rozvoj podľa podnikateľského sektora

Napriek poklesu globálnej automobilovej výroby dosiahla divízia Mobility Solutions obrat 46,8 miliárd eur. Tržby boli medziročne nižšie o 1,6 percenta alebo o 3,1 percenta po očistení o vplyv výmenných kurzov. To znamená, že sektor Bosch s najvyšším predajom prekonal objemy globálnej výroby. Prevádzková marža EBIT predstavovala 1,9 percenta tržieb. Podnikanie v sektore spotrebného tovaru sa v priebehu roka zrýchlilo. Tržby dosiahli 17,8 miliárd eur, čo predstavuje pokles o 0,3 percenta alebo 0,8 percenta po očistení o vplyv výmenných kurzov. EBIT marža z operácií je medziročne nižšia o 7,3 percenta z obratu. Odvetvie priemyselnej technológie pocítilo účinky klesajúceho trhu so strojmi, stále však zvyšovalo svoje tržby o 0,7 percenta na 7,5 miliárd eur; po očistení o vplyv výmenných kurzov to bol mierny pokles o 0,4 percenta.

Obchodný rok 2019: rozvoj podľa regiónov

Obchodná výkonnosť spoločnosti Bosch sa v roku 2019 v jednotlivých regiónoch líšila. V Európe bol obrat 40,8 miliárd eur, čo je o 1,4 percenta menej ako v predchádzajúcom roku, alebo o 1,2 percenta upravený o zmeny výmenných kurzov. V Severnej Amerike sa tržby zvýšili o 5,9 percenta (iba 0,6 percenta po očistení o vplyv výmenných kurzov) na 13 miliárd eur. V Južnej Amerike sa tržby zvýšili o 0,1 percenta na 1,4 miliardy eur, ale po očistení o vplyv výmenných kurzov o 6 percent. Podnikanie v Ázii (vrátane Afriky) odzrkadľovalo kolaps automobilovej výroby v Indii a Číne: tržby klesli o 3,7 percenta na 22,5 miliárd eur, čo je pokles o 5,4 percenta.

Počet zamestnancov: jeden z piatich spolupracovníkov pracuje vo výskume a vývoji

K 31. decembru 2019 zamestnávala skupina Bosch na celom svete 398 150 spolupracovníkov vo viac ako 440 dcérskych a regionálnych spoločnostiach v 60 krajinách. Hlavným dôvodom medziročného zníženia počtu zamestnancov o 2,9% je predaj divízie Packaging Technology. Celkovo pracuje na výskume a vývoji v spoločnosti Bosch približne 72 600 odborníkov, čo je takmer o 4 000 viac ako v predchádzajúcom roku. V roku 2019 sa počet vývojárov softvéru v spoločnosti zvýšil o viac ako 10 percent na zhruba 30 000.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.