Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Dopravná nehoda, silnému nárazu a najhoršiemu scenáru sa zabránilo – tak jednoducho je možné opísať výhody airbagu.

Riadiaca jednotka airbagov hrá kľúčovú úlohu pri jeho vystrelení. Ide o riadiace centrum pre život zachraňujúci airbag. Pred 40 rokmi uviedla spoločnosť Bosch spoločne so spoločnosťou Daimler-Benz AG do sériovej výroby prvú elektronickú riadiacu jednotku airbagov na svete – vytvorila tak dôležitý technologický krok pre ochranu cestujúcich. „Bosch je priekopníkom v oblasti elektroniky a bezpečnosti vozidiel,“ hovorí člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger. „Elektronická riadiaca jednotka airbagov predstavuje to, čo si vybavíme pod mottom – „Stvorené pre život.“ Od zahájenia sériovej výroby v decembri 1980 spoločnosť Bosch vyrobila viac ako 250 miliónov týchto riadiacich jednotiek a od tej doby ich neustále vyvíja. Podľa hodnotenia uskutočneného v rámci prieskumu nehôd pomohli riadiace jednotky airbagov spoločnosti Bosch od uvedenia na trh zachrániť približne 90 000 životov po celom svete, a to predovšetkým vďaka predným, bočným a hlavovým airbagom. Vďaka tomu sú dôležitým stavebným kameňom Vision Zero: žiadne úmrtia ani vážne zranenia v cestnej premávke.

„Bosch je priekopníkom v oblasti elektroniky a bezpečnosti vozidiel. Elektronická riadiaca jednotka airbagov predstavuje to, čo si vybavíme pod mottom – „Stvorené pre život.““
člen vedenia spoločnosti Bosch Harald Kröger

Správne rozhodnutie behom milisekúnd

Moderná riadiaca jednotka airbagu využíva interné a externé senzory zrýchlenia, otáčania a tlaku pre zaznamenanie typu a závažnosti dopravné nehody. Podľa situácie aktivuje airbag a predpínač bezpečnostných pásov. Behom desiatich milisekúnd – desaťkrát rýchlejšie než žmurknutie oka – spúšťací algoritmus pomocou údajov zo senzora rozpozná, či ide iba o prudké brzdenie, náraz na parkovisku, rýchle prejdený obrubník, silný náraz alebo hroziace prevrátenie. Ak je situácia nebezpečná, systém iniciuje generátor pyrotechnického plynu. Airbag sa úplne nafúkne behom 30 milisekúnd a môže tak chrániť cestujúcich.

V dnešných vozidlách je inštalovaných až deväť airbagov, ktoré je možné aktivovať individuálne v závislosti na závažnosti dopravnej nehody. Po havárii je tiež vyslaný signál pre prerušenie dodávky paliva alebo pre odpojenie napätia vysokonapäťového akumulátora v prípade elektromobilov. Informácie o nehode sú preposlané aj ďalším systémom vozidla – napríklad systému eCall, ktorý po aktivácii airbagu automaticky odošle tiesňové volanie.

Vývojári spoločnosti Bosch spolupracovali s výrobcami vozidiel na prvej elektronickej riadiacej jednotke airbagov od roku 1977 a testovali ju vo viac ako 6 000 nárazových testoch a v 60 modeloch vozidiel. Na výrobu riadiacej jednotky airbagov pre sériovú výrobu, je dnes potrebných viac ako 1,8 miliónov simulácií nárazu. Prvý systém airbagov, ktorý sa začal sériovo vyrábať v decembri 1980 a ktorý potom prišiel na trh vo vozidle Mercedes-Benz triedy S, bol tvorený z troch komponentov: meniča napätia, rezervy energie a riadiacej jednotky s celkom 170 komponentmi. Tie ovládali iba airbag a predpínač bezpečnostných pásov pre vodiča a voliteľne i pre spolujazdca. Riadiace jednotky airbagov dnešnej dvanástej generácie majú iba polovičný počet komponentov a môžu ovládať až 48 zádržných systémov, ako sú rôzne airbagy od predných cez bočné po kolenné airbagy alebo predpínače bezpečnostných pásov.

Riadiace jednotky airbagov a automatická jazda

Okrem toho je možné informácie získané z rastúceho počtu senzorov vozidla v budúcnosti využiť na zaistenie ešte dokonalejšej interakcie medzi airbagmi, predpínačmi bezpečnostných pásov a ďalšími funkciami vozidla. Potom to vyzerá asi takto: Systém bleskovo deteguje blížiacu sa nehodu a pred vlastným nárazom automaticky uvedie cestujúceho do polohy pre zníženie pravdepodobnosti úrazu. Airbag a bezpečnostný pás sú ovládané tak, aby poskytovali najlepšiu možnú ochranu každému jednotlivému cestujúcemu.

Tieto možnosti sa stávajú relevantnými okrem iného u čoraz viac automatizovanej jazdy, ktorá na vyšších úrovniach umožňuje úplne nové koncepty interiéru a väčšiu voľnosť pohybu aj pre vodiča: Otočenie sedadla, natočenie sa k cestujúcim alebo uvelebenie sa v sedadle. Čím flexibilnejšia bude v budúcnosti poloha sedadiel vo vozidle, tým dôležitejšie je presné ovládanie airbagov a predpínačov bezpečnostných pásov. S tým súvisia vyššie požiadavky na riadiace jednotky airbagov, na ktorých spoločnosť Bosch pracuje už dnes. Ani po 40 rokoch nám stále nedochádza dych.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.