Pandémia ukázala, ako sú robotické a kybernetické systémy v priestore Priemyslu 4.0 dôležité. Myslí si to František Duchoň, profesor FEI STU v Bratislave.

Inžinier robotiky a kybernetiky podľa neho dnes nemá núdzu o prácu a dobrý plat. O programovanie zábavnou formou sa už nejaký čas snažia pedagógovia, firmy, ale aj univerzity. Prilákať mladých ľudí do sveta robotiky môžu i súťaže. Počas road2FEI 2022 mali študenti stredných škôl možnosť zostrojiť si vlastný autonómny robot.

Aj tento rok sa konala zaujímavá robotická súťaž pre stredoškolákov, ktorí sa mohli pod vedením svojich pedagógov zapojiť do druhého ročníka road2FEI. Tento rok bola road2FEI 2022 iná, keďže v roku 2021 sa žiaci nemohli stretnúť fyzicky a súťažilo sa len vo virtuálnom svete. Na konci apríla sa stretli jednotlivé súťažné tímy počas finále na pôde Fakulty elektroniky a informatiky STU (FEI STU) v Bratislave, a tak si spolu päť tímov mohlo navzájom zmerať svoje sily.

Práve robotika má zmysel naprieč rôznymi sektormi – v priemysle, stavebníctve, zdravotníctve, poľnohospodárstve, ale aj v domácnosti či v súvislosti s ochranou zdravia v dôsledku pandémie COVID-19. Dnes môžete roboty vidieť v laboratóriách, letecké snímky zas zabezpečujú drony, ale sú i mnohé ďalšie príklady z praxe. Táto oblasť môže vtiahnuť mladých ľudí, ktorým však treba v prvom rade ukázať, čo všetko technológie ponúkajú a zároveň dokážu.

Ako sa tento ročník posunul v porovnaní s virtuálnym minulý rok? Pandémia preverila skutočné zručnosti študentov. „Bolo naozaj skvelé vidieť sa s účastníkmi a učiteľmi naživo. Čo sa mne na tom páčilo, že sme mali možnosť vidieť skutočné emócie a spätnú väzbu od súťažiacich. Počítačový monitor vám v tejto oblasti toho moc neposkytne. Pandémia mala vplyv hlavne na skutočné zručnosti. Aj naša súťaž je orientovaná na zručnosť práce so skutočným robotom. Keď sme to realizovali len v simulátore, tak žiaci sa naučili základné veci, ale reálny robot niektoré tímy vrátil naspäť na zem. Verím, že tieto zručnosti budú schopní dobehnúť, pretože predsa len ten skutočný svet je ešte mierne odlišný od toho virtuálneho,“ reaguje na začiatok František Duchoň z FEI STU v Bratislave, ktorý si zobral súťažiacich študentov pod patronát.

Virtuálne prevedenie nie je zlé, ale naživo majú študenti predsa len lepšie možnosti. „Tentoraz nepobehovali virtuálne roboty po obrazovke, ale skutočné konštrukcie a skutočne skonštruované roboty so skutočnými motormi, batériami, riadiacim systémom, snímačmi a pobehovali po skutočnej dráhe,“ rozpráva detaily súťaže nadšenec robotiky a technológii Martin Foltin, zo spoločnosti Humusoft, ktorá je výhradným zastúpením The MathWorks – hlavného sponzora súťaže. Foltin sa už dlhodobo venuje vzdelávaniu aj ako vysokoškolský pedagóg, má niekoľkoročné skúsenosti s výučbou v programe MATLAB a tiež spoluorganizuje množstvo podujatí pre študentov.

Oproti minulému roku pribudli podľa Foltina ešte dve prekážky, respektíve dve komplikácie na trati. „Minulý rok to bolo jednoduché – roboty išli len po čiare, ktorú mali sledovať. Tento rok boli dve prekážky – jedna prekážka spočívala v tom, že čiara bola prerušená a keď stratil robot čiaru, musel ísť pár centimetrov bez nej a chytiť jej pokračovanie. Druhá spočívala v tzv. machuli – čiara je akoby rozliata machuľa, je tam veľký čierny „kruh“ a nejakým spôsobom musí prekonať túto machuľu a chytiť čiaru, ktorá pokračuje z machule preč,“ vysvetľuje Foltin.

A ako hodnotí František Duchoň druhý ročník? „Osobne ho hodnotím veľmi pozitívne. Stretli sme sa vo veľmi príjemnom prostredí – v študentskom HUB-e na pôde našej fakulty. Už to prostredie, ktoré je vytvorené za účelom realizácie zaujímavých nápadov našich študentov, bolo pre účastníkov súťaže inšpirujúce. Automaticky bola navodená priateľská a uvoľnená atmosféra a veríme, že vznikli aj nové priateľstvá medzi žiakmi jednotlivých škôl,“ opisuje ďalej Duchoň.

Zdravé súťaženie má zmysel

Takéto akcie môžu podnietiť samotných učiteľov k interakcii medzi sebou. „Čo môžem potvrdiť, tak aj učitelia veľmi intenzívne debatovali medzi sebou. Preto som rád, že takéto skutočné stretnutie pomáha budovať komunitu a zároveň posilňovať úroveň robotiky na Slovensku. Veď najviac sa posúvame zdravou súťažou, bez ohľadu na výsledok. A pre nás je skvelým výsledkom, že tímy, ktoré sa prišli len pozrieť, sľúbili, že do ďalších ročníkov si dajú už naozaj záležať a takisto sa pridali ďalšie tímy z už súťažiacich škôl. Nakoniec aj tie zaujímavé finančné ceny musia byť pre študentov stredných škôl lákadlom. Celkovo vďaka sponzoringu spoločnosti Mathworks rozdáme 1 200 eur,“ približuje ďalej profesor Duchoň.

Pre stredoškolákov boli lákadlom nielen peniaze. „Študenti si pozreli priestory Národného centra robotiky, náš výskum, ktorý realizujeme so spoločnosťami na Slovensku a v medzinárodnom meradle. Myslím si, že na jeden deň zážitkov až-až,“ hodnotí Duchoň.

Jedna škola – dve ceny

Škola zo Zlatých Moraviec si odniesla až dve ceny. „Víťazný tím je skvelo vedený pánom učiteľom Chrobákom zo Zlatých Moraviec. Tento tím dominoval aj vo virtuálnom ročníku a je vidieť, že na robote pracujú priebežne a so záujmom. O dominancii tejto školy svedčí aj fakt, že obsadili i druhé miesto. Najviac ma ale prekvapil tím zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej Karola Adlera v Bratislave. Tí rozšírili dokonca dizajn nášho robota a dorobili mu naozaj pekné dizajnové prvky,“ približuje súťažné tímy so svojou prácou Duchoň.

„Čo sa týka víťazného tímu, som veľmi rád, že z jednej školy sa podarilo umiestniť dvom tímom. Je to aj znak toho, že kvalitný vyučujúci dokáže žiakov vtiahnuť do sveta technológie, konkrétne do tajov robotiky. Verím, že takýchto vyučujúcich a najmä študentov bude pribúdať, veď technológie zohrávajú v dnešnom svete dôležitú úlohu vo všetkých sférach života,“ pokračuje v hodnotení aj Foltin.

Záujem o štúdium?

Robotika a kybernetika aktuálne hýbu svetom. „V študijnom programe Robotika a kybernetika sa na nezáujem študentov nemôžeme sťažovať. V minulom roku k nám nastúpilo vyše 130 prvákov, teraz je založených prihlášok opäť takmer 200, no nie všetci k nám aj nastúpia. Robotika a kybernetika sú naozaj atraktívne smery, pretože pracujeme s počítačom a riadime rôzne systémy,“ odpovedá na otázku, či je záujem mladých ľudí o štúdium technických smerov Duchoň.

Výroba závislá od ľudskej práce? Krízy preveria a ukážu…

Prečo je robotika dôležitá? Jej význam sme mohli vidieť práve počas prepuknutia koronavírusu. „Pre nás je naozaj zábavnejšie naprogramovať niečo, čo sa potom v reálnom svete pohybuje, niečo robí a vykonáva. Pandémia ukázala, ako sú robotické a kybernetické systémy v priestore Priemyslu 4.0 dôležité. Spoločnosti, ktoré tieto technológie používali, mali výhodu, pretože neboli až tak závislé od ľudskej pracovnej sily v samotnej výrobe. Mohli teda naďalej vyrábať, pretože inžinieri mohli pracovať aj z domu. Ak je výroba závislá od priamej ľudskej práce, v čase pandémie to môže spôsobiť naozaj veľa problémov. Preto aj v tomto kontexte inžinier robotiky a kybernetiky nemá núdzu o prácu a dobrý plat,“ hovorí na záver František Duchoň.

Do budúceho roka súťaže plánujú organizátori začať skôr, predpokladajú osobné stretnutia. „Radi by sme začali už v druhej polovici septembra. A takisto chceme, aby sa zapájalo čoraz viac škôl do ročníka road2FEI 2023 a otvárali tak mladým ľuďom nekonečné možnosti uplatnenia sa na trhu práce v budúcnosti,“ uzatvára tohtoročný ročník robotickej súťaže Martin Foltin.

Hlavným organizátorom podujatia je Fakulta elektrotechniky a informatiky STU (FEI STU) v Bratislave, ďalej sa na súťaži podieľala spoločnosť HUMUSOFT s.r.o.Ich hlavnou myšlienkou a snahou je pritiahnuť mladých ľudí do sveta technológii a robotiky, a preto spojili svoje sily, aby prilákali čo najviac mladých ľudí a nadšencov robotiky.

Viac informácií nájdete na stránke road2fei.sk.

Značky: