Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Ericsson nedávno zverejnila svoju tretiu štúdiu zo série Futurist Report s názvom The Future of Artificial Intelligence in Consumer Experience.

Spolu so spoločnosťami AT&T Foundry a RocketSpace sa tentoraz zamerala na budúcnosť umelej inteligencie (AI). Iniciátori štúdie oslovili 50 vizionárov z veľkého biznisu, startupovej scény aj akademického prostredia. Výsledkom ich práce je päť predpovedí, akým spôsobom AI zmení podnikanie a každodenný život z pohľadu spotrebiteľa.

Pod pojmom umelá inteligencia autori rozumejú schopnosť prekračujúcu strojové učenie (machine learning), teda aktívne vyhľadávanie informácií, chápanie symbolických vzťahov či logické uvažovanie.

Podľa zistení štúdie v súčasnosti len v Severnej Amerike pracuje na vývoji AI približne 1500 spoločností, od malých startupov po veľké korporácie ako Microsoft, IBM, Google či Amazon. Zatiaľ čo aplikácie a služby AI v roku 2016 na celom svete zarobili spolu 643,7 miliónov USD, odhady pre rok 2025 sa pohybujú medzi 36,5 a 100 miliardami USD. Investície do technológií AI sa len v priebehu tohto roka majú medziročne až strojnásobiť.

Hlavné zistenia štúdie

  1. Ľudia budú mať viac možností byť ľuďmi

AI predikujúca správanie ľudí bude preberať stále viac rutinných každodenných činností od nakupovania po riadenie automobilu, takže ľudia budú mať viac času na komplexnejšie a kreatívne činnosti.

Príklad: Sústrediť sa na to podstatné

Aplikácia Flow Machines vyvinutá spoločnosťou Sony automatizuje proces komponovania hudby tým, že umožňuje produkovať skladby podľa preddefinovaných parametrov. AI nenahradí tvorivý vklad hudobníka, ale zjednodušením niektorých krokov produkcie mu naopak poskytne viac priestoru na rozvinutie jeho vízie.

  1. Kvalitnejšie dáta budú dostupné všade

Kľúčovým predpokladom rozvinutia potenciálu AI je kvalita dát, z ktorých systémy čerpajú. Firmy a ďalšie inštitúcie si už začínajú uvedomovať, že vzájomné zdieľanie užívateľských či spotrebiteľských dát im umožní vylepšiť ich služby. Ak je cieľom prediktívnej analýzy spotrebiteľského správania predať službu či výrobok ešte predtým, ako si zákazník uvedomí, že ho potrebuje, nemôžu sa vstupné dáta dané AI obmedzovať iba na údaje od konkrétneho obchodníka.

Spoločnosť, biznis aj politika teda budú musieť intenzívnejšie diskutovať o otázkach ochrany súkromia, prístupu k dátam a bezpečného nakladania s nimi. Zároveň bude potrebné už počas vývoja konkrétnych aplikácií zohľadniť interoperabilitu a čo najväčšiu centralizáciu dát aj komunikačných štruktúr.

Príklad: Niečo za niečo

Spoločnosť Data Does Good naznačuje, akým spôsobom je možné vyriešiť konflikt medzi disponibilitou a ochranou osobných údajov v prospech všetkých strán. Jednotlivcom dáva možnosť údaje o svojom spotrebiteľskom správaní predávať inzerentom, pričom časť peňazí je venovaná neziskovému projektu podľa výberu užívateľa.

  1. Vždy najlepšie pripojenie

Spotrebitelia budú bežne vstupovať do rozšírenej a virtuálnej reality či používať technológie haptickej interakcie s prístrojmi. To však so sebou prináša zvýšené nároky na telekomunikačnú infraštruktúru, k optimalizácii ktorej významne prispeje umelá inteligencia. AI bude predchádzať kolapsom siete predikcií jej vyťaženia a proaktívne hľadať využiteľné rezervy.

Príklad: Nič ich nezaskočí

Americký telekomunikačný operátor AT&T už používa nástroje AI na zvládanie špičiek v reálnom čase. Cieľom projektu je predpovedať vyťaženie siete a pripravovať sa naň vopred.

  1. Od jedného kliknutia k žiadnemu

Podľa odborníkov už o päť rokov prebehne 85 % maloobchodného styku bez počiatočného vstupu spotrebiteľa. Široké nasadenie AI prinesie nielen nevídané pochopenie spotrebiteľského správania, ale od základov zmení vzťah medzi predajcom a nakupujúcim. Namiesto reklamy s nami budú značky prirodzene interagovať a ich ponuka bude v bezprecedentnej miere personalizovaná. Bez preháňania je možné povedať, že AI bude vedieť lepšie ako sám spotrebiteľ, čo v ktorú chvíľu potrebuje.

Príklad: Objednalo sa to samo

Amazon si nechal patentovať metodiku predikcie objednávok, ktorá umožňuje rozvážať tovar bez toho, aby si ho spotrebiteľ musel vôbec objednať. Amazon sa tak nesnaží len zefektívniť rozvoz, ale aj zvýšiť celkový počet objednávok.

  1. Etický rozmer AI

Aby konkrétna AI dobre rozumela všetkým častiam spoločnosti, musí mať k dispozícii objektívne dáta. Tie však bývajú skreslené pohľadom a metodikou ich spracovateľov, či vo všeobecnejšej rovine celospoločenskými predsudkami a generalizáciami. AI musí byť v tomto zmysle „nad vecou“, napríklad nepredpokladať, že vaša štvorročná dcéra musí mať automaticky rada ružovú.

Príklad: Neslušná inteligencia

V marci spustili vývojári Twitteru chatbot menom Tay, aby ho vyskúšali v kontakte so skutočnými užívateľmi. Množstvo vtipkárov však Taya kŕmilo rasizmom a mizogýniou tak dlho, až ho museli jeho tvorcovia vypnúť. Jeho nástupcovi Zo.ai už radšej naprogramovali ostražitosť v diskusiách o politike.

Umelá inteligencia už čoskoro premení naše životy aj biznis, v mnohých ohľadoch od základov. Uplatnenie tejto technológie však okrem iného závisí od spôsobu, akým budeme nakladať so spotrebiteľskými, a teda osobnými údajmi. Firmy, politika a celá spoločnosť musia zaistiť, aby z technológie profitovali pokiaľ možno všetci.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.