Keď sa kohokoľvek technicky zdatnejšieho spýtate na najväčšiu inováciu v uplynulom období, odpoveďou bude zrejme umelá inteligencia, označovaná aj skratkou AI, ktorá sa s vami dokáže celkom dobre porozprávať.
Okrem toho sa dá ale využívať aj pri zlepšovaní používateľskej skúsenosti na webových stránkach a tento trend neignorujú ani tvorcovia webových stránok. Chatboty a AI prinášajú množstvo výhod, ale aj úskalí.
V čom spočíva prínos chatbota na webovej stránke?
Ak vás zaujímajú moderné webstránky a so záujmom sledujete vývoj v tomto segmente, pojem chatbot pre vás nebude novinkou. Pre úplnosť sa však oplatí uviesť, že chatbot je softvér navrhnutý na zvládanie základnej úlohy, teda komunikácie s inými ľuďmi. Táto komunikácia je najčastejšie písomná, no môže prebiehať aj hlasovo, ak je napríklad chatbot súčasťou hlasového asistenta. Chatbot je teda svojím spôsobom virtuálny pomocník pripravený reagovať na najčastejšie sa vyskytujúce otázky. Na webe má význam najmä z dôvodu, že uľahčuje orientáciu návštevníka, dokáže rýchlo zareagovať a eliminuje pokladanie opakujúcich sa otázok.
Chatboty boli v minulosti pomerne jednoduché, dokázali odpovedať na súbor vopred definovaných otázok a rovnako sa dokázali držať len vopred definovaných odpovedí. Ak dostal chatbot otázku, na ktorú nepoznal odpoveď, odkázal vás na „živého človeka“, napríklad na recepciu BA clinic, kde vám ochotne zodpovedajú všetky relevantné otázky. Pokročilejšie modely využívajúce AI už dokážu pracovať nielen s vopred definovanými odpoveďami, ale aj generovať vlastné, prípadne sa učiť podľa predchádzajúcich reakcií publika.
V čom spočívajú úskalia týchto riešení?
Na základe toho, čo sme vyššie spomenuli by sa mohlo zdať, že chatbot jednoducho nemôže na žiadnej stránke chýbať. Netreba ale zabúdať ani na nevýhody, pričom jednu sme už tiež naznačili. Jednoduchý chatbot bude vždy len veľmi obmedzeným pomocníkom, ktorý si bude vyžadovať pravidelné aktualizácie a hrozí, že pre návštevníkov vášho webu nebude príliš užitočný.
Ďalším problémom chatbotov, a to aj tých, ktoré využívajú AI, je určitá miera nepredvídateľnosti. Neviete skrátka 100 % ako bude chatbot odpovedať a často sa dokonca stáva, že na rovnakú otázku, odpovie chatbot rôznymi spôsobmi. Nedostatky spočívajú aj v tom, ako rýchlo sa dokáže takýto chatbot „učiť“ prípadne či dokáže skutočne pracovať s aktuálnymi informáciami. Niektoré modely sú totiž informačne obmedzené len do určitého dátumu.
Napriek spomenutým nevýhodám je zrejmé, že chatbot s AI sú obrovskými pomocníkmi s mimoriadnym potenciálom. Zmysel majú najmä vtedy, ak ich dokážete správne implementovať a prispôsobiť vašim potrebám.