Každý deň pribudne na internet takmer 200 nových domén s koncovkou .sk. O veľkú časť z nich sa stará spoločnosť Websupport, ktorá si práve pripomína 20 rokov založenia.
Dostupnosť rýchleho internetu, ale hlavne nástup smartfónov spôsobili, že sa internet „zaľudnil“. Dnes už žiadna oblasť života nedokáže fungovať bez stopy na internete. Zvlášť to platí pre podnikanie. Websupport, ktorý poskytuje služby pri registrácii internetových domén, webhostingu a webových službách, začínal v roku 2002 s prvým serverom s kapacitou 40 gigabajtov. Dnes sa stará o dáta, ktoré sa počítajú v petabajtoch, čo sú tisícky terabajtov.
Na Slovensku je zaregistrovaných takmer 450 000 domén, z nich je pod správou Websupportu približne tretina. Ako vyzerá starostlivosť o slovenský internet? „Registrácia domény je pomerne jednoduchý krok. Náročné, je udržiavať celý systém bezpečný a spoľahlivý. Znie to ako samozrejmá úloha, ale denne na tejto misii pracujú desiatky našich kolegov a automatických systémov,“ približuje Tomáš Klempai, riaditeľ slovenskej pobočky Websupport.
„Špecifickou a veľmi aktuálnou témou je bezpečnosť. Covid a tiež vojna na Ukrajine výrazne zvýšili počet kybernetických útokov. Stupňujú sa predovšetkým tzv. DDoS útoky, ktoré zahltia a ochromia vybrané internetové stránky. Bezpečnosť je pre nás aktuálne hlavnou výzvou. Z našich analýz vyplýva, že iba štvrtina všetkých návštev webstránok prichádza od reálnych užívateľov. Zvyšných 75 % sú návštevy botov alebo iných automatických systémov. Toto všetko sú nové fenomény, ktoré pred 20 rokmi neboli také rozšírené,“ hovorí Tomáš Klempai.
Čo znamená starať sa o tretinu internetu?
Neustále vyvíjať systém. Systém Websupportu tvorí aktuálne 35 miliónov riadkov zdrojového kód a každé dve hodiny sa systém upraví alebo rozšíri.
Vedieť sa chrániť. Denne systémy a špecialisti vo Websupporte identifikujú a odfiltrujú 14 miliónov podozrivých spojení, väčšina pochádza z krajín Ázie a Južnej Ameriky.
Byť pripravený na veľa. Systémy Websupportu obslúžia každý deň viac ako 460 miliónov spojení na webové stránky. Na zálohu dát z webov, databáz a emailov je aktuálne vyčlenená kapacita viac ako 1 petabajt, teda 1 000 terabajtov, čo je ekvivalent 2 000 bežných laptopov.
Mať kvalitný zákaznícky servis. Ročne vyrieši zákaznícke centrum Websupportu 60 000 emailov, 50 000 chatov a 30 000 telefonátov. Zákaznícka podpora sa musí vysporiadať aj s kurióznymi požiadavkami ako pomoc s domácimi úlohami z matematiky, cez objednávku pizze alebo volanie záchrannej služby.
Ako žije slovenský internet:
- Až 61 % zákazníkov Websupportu tvorí firemná klientela, stránky firiem, webshopy, porovnávače cien a ďalšie rôznorodé online služby. Časť internetu, ktorú spravuje Websupport, „horí“ počas zliav a výpredajov. Black Friday napríklad prináša až 400 % zvýšenie návštevnosti. Počas vianočných sviatkov je návštevnosť na úrovni 60 % bežného dňa.
- Najviac návštev sa v systémoch Websupportu odohrá v pondelok a stredu medzi 10:45 a 13:30.
- Slováci sú lokál patrioti a zakladajú si hlavne stránky s koncovkou .sk, na druhom mieste sú adresy s koncovkou .com a treťou obľúbenou koncovkou je .eu.
- Aktuálne najdrahšou doménou v systéme Websupportu je prémiová doména s koncovkou .online, ktorá má hodnotu viac ako 6 000 eur.
- Jedna z najdlhších registrovaných adries v 20 ročnej histórii Websupportu mala 45 znakov a zaregistroval si ju pre svoju ambulanciu slovenský lekár, v názve domény nezabudol uviesť aj svoj lekársky titul.
- Najkratšie adresy mávajú zvyčajne 2 znaky.
- V roku 2012 vypustil tím Websupportu sondu Julo 2, ktorá umožňovala registrovať domény zo stratosféry.