Google pokračuje vo svojej iniciatíve v oblasti väčšieho súkromia a zavádza kontrolu cookies tretích strán.

Na prvý pohľad to môže znieť paradoxne, pretože reklamy a analytický trh nielen Googlu, ale aj ostatných spoločností, stojí práve na špehovaní používateľov. Zvykne sa používať aj jemnejšie slovíčko sledovanie, no v zásade ide o to, že cookies dokážu poskytovať informácie rôznym webovým stránkam. Ak sa totiž pohybujete po internete, vaša aktivita býva prostredníctvom stránok ukladaná do týchto súborov. Následne z nich rôzne stránky dokážu čerpať a ide typicky o analytické spoločnosti, ktoré následne zobrazujú adekvátnu reklamu.

Toto chce Google zastaviť a od 4. januára začnú testovať funkciu na ochranu používateľov, ktorá obmedzuje sledovanie medzi webovými stránkami. Prvky tretích strán nebudú pre stránky dostupné tak, ako to bolo doteraz. Dá sa hovoriť, že internet a reklamný biznis takto funguje už desaťročia. Po novom sa to má zmeniť a používatelia by mali mať svoje dáta viac pod kontrolou.

Chrome zavedie túto funkciu pre 1 % používateľov na v rámci celého sveta, čo Google považuje za kľúčový míľnik v jeho iniciatíve Privacy Sandbox. V druhej polovici roka 2024 budú mať túto funkciu aktivovanú všetci používatelia v predvolenom nastavení. Na to sa budú musieť pripraviť aj webové stránky.

Cookies tretích strán umožňujú aj prihlasovanie do rôznych online služieb. Stránka, ktorá s novými nastaveniami ochrany nebude fungovať korektne, bude mať možnosť využívať cookies tretích strán tak ako doteraz. Používateľ bude musieť aktivovať jeden prepínač, čím sa funkcia na 90 dní v rámci danej stránky pozastaví. Následne sa ochrana proti tomuto typu sledovaniu automaticky po 90 dňoch obnoví.

Na zmeny budú musieť zareagovať aj reklamné spoločnosti a analytické firmy, pre ktoré boli cookies tretích strán dojná krava. Bezpečnosť používateľov a ochrana ich osobných dát, alebo lepšie povedané návykov na internete, sa môže týmto krokom zlepšiť. Zároveň ale predpokladáme, že spoločnosti nájdu spôsob, ako získavať pre nich potrebné dáta aj naďalej. Tie totiž monetizujú tieto dáta a to tvorí to nemalú, ak nie jedinú časť ich príjmov.

Zdroj: Google

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.