Redakčnú garáž (občas) neobchádzajú ani menej vybavené modely malých mestských SUV, ktoré sú na Slovensku veľmi populárne. Aj keď je pravdou, že na niektorých častiach výbavy sa šetriť neoplatí. Ale poďme pekne postupne.
Citroën už roky prináša do automobilového sveta rôzne modely s atypickým alebo skôr špecifickým dizajnom, ktorý neprehliadnete. Inak tomu nie je ani v tomto prípade. Nový Citroën C3 AirCross je po vizuálnej stránke úplne iný, ako zostatok vozidiel iných značiek. Najprv sa mi tento model nepozdával, ale neskôr sme sa skamarátili a pozeral som sa naňho trošku inak. Je to taký milí Quasimodo :).
Keď sa naňho pozriem s odstupom času, tak to auto vyzerá celkom dobre, a to najmä kvôli viditeľnej odlišnosti. Dizajn je v tomto prípade naozaj ťažko hodnotiť, nakoľko nie každý strpí výstredné a netypické tvary, ktorými tento model vyniká. C3 Aircross vychádza z klasickej C3, akurát je mierne nafúknutý a zvýšený. To je cítiť ihneď po usadení sa do kabíny, ktorá ponúka oproti klasickej C3 viac vzdušnosti a priestoru pre všetkých pasažierov, ako aj pre batožinu.
Výrazným prvkom exteriéru sú aj svetlá. Celá svetelná technika má atypický tvar, ako aj uloženie v karosérii, čo je prvok, ktorý bije do očí. Mne sa to páči, ale počas testu som sa stretával aj s výrazne odlišnými názormi J. Mám v tom jasno, presne ako v prípade Hyundai Kona (recenziu nájdete > TU), to auto je odlišné a nie len mňa to priťahuje. Späť k svetlám, celá svetelná technika sa spolieha na klasické halogénové žiarovky, iba horizontálne uložené denné svietenie, ktoré je efektne prepojené so znakom Citroën, využíva LED technológiu. Vo výsledku to vyzerá veľmi dobre. Zaujímavú „3D“ grafiku majú aj koncové svetlá. K samotnej svietivosti nemám extra výhrady, „lampy“ sú nastavené dobre (plus možnosť manuálneho nastavenia výšky) a v noci sa určite nestratíte. Prítomné je aj prisvetlovanie zákrut a hmlové svetlomety.
„Citroën dáva tomuto modelu označenie malé SUV, s čím osobne vôbec nesúhlasím. Rovnako som to kritizoval počas testu SEATu Arona (recenziu nájdete > TU). Nanajvýš je to crossover, ale určite nie SUV, to by musel disponovať pohonom oboch náprav.“
Po nahliadnutí do interiéru sa budete buď mračiť alebo smiať, resp. tešiť. Je jednoduchý, celkom pekne spracovaný a prevládajú tu tvrdé plasty v kombinácii s látkou. Kožený je iba volant, ktorý akoby pochádzal z iného auta, pôsobí viac elegantne. Tvrdé plasty cítiť a občas aj počuť, čo by nemuselo byť už ani v tejto kategórii pravidlom. Konkurencia má v tomto smere navrch. Pri pohľade na palubnú dosku padnú do oka zaujímavé výduchy ventilácie, 7“ dotykový LCD displej a niekoľko menších odkladacích priestorov. Tie sú síce dobre zakomponované, ale väčšinou nepoužiteľné. Sú malé a nedáte sem ani priemerný smartfón. Ten sa vojde iba do držiakov na dva nápoje. Výhodou sú však rozmerné odkladacie priestory vo výplniach dverí. Tie sú plastové, ale opierka ruky je potiahnutá látkou s mäkčením.
Rozmerné sedadlá majú hranatejší tvar a sú nezvyčajne pohodlné. Nazval by som ich skôr kreslami. Pri prejazde zákrutami, aj menšími, vás nepodržia ani náhodou. Vpredu sa sedí dobre, skoro ako pred televízorom :). Pozícia vodiča nie je ničím výnimočná, ale všetky ovládacie prvky sú na dosah ruky, čo je podstatné. Je to jednoduchý posed, ktorý je určený skôr na krátke trasy. Mám ale jednu výhradu! V tejto výbave chýbala lakťová opierka, ktorá je súčasťou sedadla. Určite si ju objednajte! Tento prvok je úplne bežný a ak si nemám kde oprieť ruku, tak som nesvoj a nie je to vôbec pohodlné. A to najmä vtedy, ak vyrazíte na dlhú cestu, ktorú som absolvoval. Počas presunov v meste sa na to dá zvyknúť, ale na dlhšie trasy iba s opierkou!
Posuňme sa o jeden rad ďalej. Zadní pasažieri sa na pohodlie príliš nesťažovali aj keď som započul, že už sedeli aj na lepšej „lavici“. Pochopiteľné, ale treba brať do úvahy cenovú kategóriu. Sedenie je príjemne mäkké a pohodlné, čo je pre francúzske autá typické. Takmer rovná lavica má tú výhodu, že aj keď na nej sedia traja pasažieri, tak každý má rovnocenné sedadlo. Občas býva sedenie v strede za trest, tu nie. Stredné postavy majú dostatok priestoru nad hlavou, ako aj pre kolená. Väčšie, nad 180 cm, už nie. Na krajných pozíciách sú prítomné aj ISO fix kotviace body.
„Testovaný model bol v bežnej striebornej farbe, ale ak chcete byť kreatívni, tak k dispozícii je až 85 farebných kombinácií. Inú farbu môže mať základ karosérie, strecha a rôzne doplnky. Celok dopĺňa výrazné oplastovanie spodnej časti vozidla, čo mu dodáva nie len na „SUV“ výzore, ale je to hlavne praktické a odolné voči bežným škrabancom a odreninám.“
Zadné operadlá sú delené v pomere 60:40 a po ich sklopení vznikne celkom slušná plocha na prenášanie väčších predmetov, prípadne občasné spanie. Kapacita batožinového priestoru je v základe – 410 l, po sklopení zadných operadiel získate až – 1255 l. Pri pohľade na interiér je poznať danú kategóriu, ale priestoru je tu dostatok, takže aj 4-členná rodina sa do C3 Aircross naprace bez väčších problémov.
Motor, prevodovka a podvozok
Testovaný model poháňal 1,6-litrový naftový 4-valec s výkonom 73 kW (99 ps) a max. krútiacim momentom 254 Nm. Motor je spriahnutý s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Radenie, ako aj správanie sa prevodovky v súčinnosti s týmto motorom je bezproblémové, akurát v určitých situáciách by som prial 6 prevodový stupeň. Táto motorizácia je slabučká, ale na bežné jazdenie a presúvanie sa z bodu A do bodu B je plne dostačujúca. Ideálna pre niekoho, kto nemá potrebu ani záujem o rýchle reakcie motora a energickú jazdu.
Je to skôr letargická jazda, ktorá má svoje výhody. Výkonom vás neohúri, ale spotrebou určite. Počas celého testu som mal spotrebu v rozmedzí od 5 do 5,5 l/100km. A to som sa vôbec nesnažil! Na vyššiu spotrebu som sa nedostal ani na diaľnici, čo ma prekvapilo. Tento motor nemá veľa výkonu, ale na oplátku vás poteší perfektnou spotrebou. A to stojí za úvahu, najmä pri aktuálnych cenách pohonných hmôt.
Podvozok je naladený komfortne, čiže „plávanie“ a náklony v zákrutách sú úplne bežné. To však nevadí, toto auto nie je prispôsobené na dynamickú jazdu. Jazda s Aircrossom je pohodová a podvozok sa snaží filtrovať väčšinu nerovností. To sa mu zväčša darí, ale občas nejaké nepríjemné zvuky započujete a to najmä od zadnej nápravy. Nie je to však žiadny výrazný nedostatok, ktorý by vás obmedzoval.
Odhlučnenie kabíny je dobré, ale ak sa dostanete nad hranicu 120 km/h, tak to je citeľne poznať. Za prvé je to odpor vzduchu a za druhé zvuk motora, ktorý vo vyšších otáčkach počuť. Ak by tu bola 6-stupňová prevodka, tak by sa hluk od motora vo vyšších rýchlostiach podstatne znížil. V bežnej prevádzke je relatívne tichý a takmer o ňom neviete. Auto malo obuté 16“ plechové disky (195/60/R16) s puklicami, ktoré pôsobili ako hliníkové disky. Z diaľky by ste nespozorovali, že ide o puklice. Každopádne to bola moja premiéra, testovacie auto s puklicami som ešte nemal :).
„Predná náprava: Nezávislé zavesenie kolies – pseudo MacPherson s trojuholníkovými ramenami, vinuté pružiny, hydraulické teleskopické tlmiče, stabilizátor. Zadná náprava: deformovateľná traverza, vinuté pružiny, hydraulické teleskopické tlmiče, stabilizátor.“
Komfortná/technologická výbava a asistenčné systémy
Hneď na začiatok musím uviesť, že Citroën C3 Aircross je k dispozícii v rôznych stupňoch výbavy, a tiež sú k dispozícii rôzne zaujímavé technológie. To však nie je prípad testovaného modelu, ktorý je, ako by som to nazval, holý. Je tu iba pár prvkov, ktoré síce pomôžu, ale nie je to žiaden zázrak. Základom je automatická klimatizácia, parkovací asistent s PDC senzormi v zadnej časti, základný tempomat s ovládaním pod volantom, pasívne sledovanie jazdných pruhov s akustickým upozornením, rozpoznávanie rýchlostných obmedzení (značiek), sledovanie pozornosti vodiča a detekcia poklesu tlaku v pneumatikách. Ku klimatizácii musím dodať, že aj keď sa ovláda pomocou dotykového displeja, tak to funguje prekvapivo dobre.
Všetky funkcie a nastavenia sa ovládajú cez 7“ dotykový LCD displej v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje združený prístrojový panel pred vodičom. Ten zobrazuje všetky základné informácie o vozidle. Celý systém je zrozumiteľný a jednoducho ovládateľný, za čo si zaslúži pochvalu. Nie je tu síce žiadna extra výbava, ale potešil ma aspoň fakt, že to, čo tu je, funguje bezproblémovo. Ešte dodám, že pomocou prvkov na volante sa ovláda združený prístrojový panel a z časti multimédiá, resp. audio. Samozrejmosťou je Bluetooth konektivita, USB-A port a dve 12V zásuvky na nabíjanie rôznych zariadení.
Aplikácia MY Citroën
Technológií je málo, ale aplikácia MY Citroën nechýba. Dostupná je pre iOS a Android zariadenia zdarma a ponúka zaujímavú funkcionalitu. Základom je registrácia pomocou VIN čísla vozidla a mailu. Následne máte k dispozícii informácie o poslednej polohe vozidla (poloha sa čerpá zo smartfónu), o priemernej spotrebe, aktuálnom stave palivovej nádrže a o všetkých jazdách, ktoré ste absolvovali, pričom si ich môžete rozdeliť do kategórií, napr. súkromné/pracovné. Aplikácia zaznamenáva každú jazdu zvlášť, pričom dokáže vypočítať aj náklady. Ak si v nastaveniach zadáte aktuálnu cenu za liter paliva, tak budete vedieť, koľko peňazí vás ktorá cesta stála. Samozrejmosťou je aj možnosť vyhľadania najbližšieho servisného strediska. Ak si potrpíte na detailné informácie o vašom vozidle a o každej jazde, tak túto aplikáciu odporúčam vyskúšať.
Základná technická špecifikácia – Citroën C3 Aircross
- Motor: 1560 cm3 / 4-valec
- Prevodovka: 5-stupňová manuálna
- Výkon: 73 kW (99 ps) / 254 Nm
- Poháňaná náprava: predná
- Rozmery: dĺžka 4154 mm / šírka – 1756 mm / výška – 1637 mm / rázvor – 2604 mm
- Pohotovostná hmotnosť: 1220 kg
- Objem batožinového priestoru: 410 / 1255 litrov
- Objem nádrže: 45 L
- rýchlosť: 165 km/h
- Zrýchlenie: 0-100 km/h – 14 sekúnd
Hodnotenie TOUCHIT
Citroën C3 Aircross je špecifickým autom pre ľudí, ktorí prahnú po nevšednom dizajne a pohodlnom vození za prijateľné peniaze. K dispozícii je viacero zaujímavých motorizácií, ktoré majú jedno spoločné – nízku spotrebu. Ak siahnete po lepšie vybavenom modely, čo odporúčam, tak môžete mať k dispozícii zaujímavé technológie, ako napr. podporu aplikácií Apple CarPlay/Android Auto, podložku s bezdrôtovým Qi nabíjaním, dobre fungujúcu integrovanú navigáciu a pre začínajúcich dobrodruhov je za príplatok k dispozícii systém Grip Control, ktorý vám pomôže v zdolávaní terénnych nerovností. Testovaný model bol v relatívne základnej výbave, ale bola to príjemná zmena a návrat do reality, veď do Citroena som presadal z BMW i8 Roadster (recenziu nájdete > TU).
Fotogaléria Citroën C3 Aircross