Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Poznáte to – jazda za súmraku a v tme veľmi unavuje oči, osobitne mimo mesta.   Koncentrácia vodiča sa postupne znižuje a nastupuje ospalosť.  Bolo by skvelé, keby sa auto za nás pozeralo na cestu a všimlo si aj prekážky – povedali si japonskí inžinieri. Pustili sa do práce a vytvorili balíky bezpečnostných systémov. Na jazdu vo dne i v noci.

Mohlo by sa zdať, že najmodernejším zariadením, ktoré zvyšuje bezpečnosť jazdy večer, je asistent nočného videnia. Zariadenie využíva infračervenú kameru a umožňuje vodičovi vidieť v temnote na ceste prekážky, chodcov ale aj neosvetlené autá.  Toto riešenie sa však objavilo už v roku 2002 v dvoch terénnych modeloch japonského koncernu –  Toyote Land Cruiser a Lexuse LX.  Obraz z infračervenej kamery sa premietal z HUD displeja na čelnom skle. Asistent nočného videnia je aktívny systém, ktorý osvetľuje cestu infračervenými  lúčmi vo vzdialenosti 200 m pred vozidlom. Svetlo odrazené od objektov vidno na displeji ako tepelný kontrast. Na rozdiel od pasívnych systémov používaných niektorými značkami, poskytuje toto zariadenie  vysokokvalitný obraz a jasné mapovanie objektov.

Asistent nočného videnia však má aj svoje obmedzenia. Najväčším z nich je človek sledujúci displej.  Preto ďalší rozvoj asistenčných systémov smeruje k radarovým zariadeniam a senzorom, ktoré pracujú nezávisle od vodiča, alebo ho varujú pred nebezpečenstvom a  pri absencii reakcie automaticky preberajú iniciatívu a riadenie vozidla.

Hrozí kolízia? Asistent nahradí vodiča

Od roku 2015 sa v automobiloch Toyota používajú  balíky Toyota Safety Sense (TSS), ktoré zabraňujú kolíziám, alebo zmierňujú ich následky. Systémom už bolo vybavených viac ako 10 miliónov vozidiel. V Japonsku prispel  Toyota Safety Sense v reálnych jazdných  podmienkach k zníženiu počtu kolízií o polovicu. Autá, ktoré navyše používajú aj systém automatického brzdenia počas manévrov Intelligent Clearance Sonar (ICS),  sa podieľali na kolíziách až o 90 percent zriedkavejšie.

V minulom roku japonská automobilka predstavila druhú generáciu balíka  Toyota Safety Sense s novým, precíznejším modulom, pozostávajúcim z kamery a radarového senzora. TSS2 sa postupne zavádza do všetkých modelov.  Tieto zariadenia umožňujú autám vidieť v noci a včas upozorniť vodiča, alebo  ho nahradiť v nebezpečných situáciách. Ako prvé dostali novú generáciu TSS2 modely RAV4 a Corolla.

Druhá generácia Toyota Safety Sense zahŕňa modernizovaný predkolízny systém (PCS), aktívny tempomat  (ACC), systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu (LDA), systém rozpoznávania dopravných značiek s viacerými funkciami  (RSA) a automatický systém prepínania svetiel (AHB). Novinkou je systém (LTA) na monitorovanie jazdných pruhov s aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu zásahmi do riadenia, ktorý má schopnosť rozoznávať okraj cesty aj v prípade, že nie je jasne označený vodorovným pruhom.

Modernizovaný predkolízny bezpečnostný systém (PCS)  viac znižuje rýchlosť počas automatického brzdenia. Takisto predchádza kolíziám s chodcami cez deň i po zotmení, ako aj s cyklistami za denného svetla.  Nový systém na sledovanie stopy Lane Tracing Assist (LTA), pomáha vodičovi udržiavať vozidlo uprostred jazdného pruhu aj na cestách bez vodorovného značenia tým, že aktívne zasahuje do riadenia. Jeho prevádzka je založená na spolupráci radaru a kamery s rozšíreným dosahom.  Nový modul umiestnený v hornej časti čelného skla je menší ako zariadenie predchádzajúcej generácie.

Druhú generáciu bezpečnostného systému Toyota Safety Sense postupne dostávajú vybrané modely Toyoty, počnúc  novou RAV4, Corollou a Suprou. Prvá generácia TSS patrí k štandardnej  výbave väčšiny modelov spoločnosti Toyota, napríklad Yaris, C-HR, Camry, Prius + a Priusa Plug-in Hybrid. Pri ostatných je k dispozícii v balíkoch a vyšších verziách vybavenia.

Toyota Safety Sense – znižuje riziko kolízie

Predkolízny bezpečnostný systém (PCS) pomocou kamery a laserového senzoru rozpoznáva prekážky (napr. nebezpečne sa približujúce vozidlo vpredu pri stabilnej rýchlosti jazdy) a upozorňuje vodiča akustickým signálom aj varovaním na TFT displeji. Ak vodič nereaguje, systém automaticky začne núdzovo brzdiť.  V prípade, že systém zaznamená riziko kolízie s chodcom – vo dne či v noci – automaticky zníži rýchlosť v rozsahu 10-80 km/h.

Adaptívny tempomat (ACC) udržiava bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu a reguluje rýchlosť jazdy podľa aktuálnych podmienok.  Funguje aj pri pomalej jazde do 30 km/h a  umožňuje udržať minimálnu prednastavenú rýchlosť aj v zápche. Pri rýchlostiach nad 70 km/h napomáha plynulému predbiehaniu vozidiel kontrola spojená so smerovým svetlom.  Tempomat navyše automaticky rozpoznáva dopravné značky a prispôsobuje rýchlosť obmedzeniam platným pre daný úsek.

Systém výstrahy pri zmene jazdného pruhu (LDA) pri rýchlostiach nad 50 km/h pomáha predchádzať nehodám a čelným zrážkam spôsobeným opustením jazdného pruhu. Ak sa vozidlo začína vychyľovať zo svojho jazdného pruhu bez toho, aby o zmene smeru informovalo smerovými svetlami, systém LDA upozorní vodiča zvukovým aj vizuálnym výstražným znamením a môže poskytnúť riadiaci vstup, ktorý vodičovi pomôže vrátiť sa na pôvodnú dráhu.

Aktualizovaný systém vyššej verzie dokáže rozpoznať aj okraj vozovky na rovných cestách bez značenia jazdných pruhov.

Vehicle Sway Warning rozpoznáva kolísanie automobilu, ku ktorému dochádza, ak vodič začína strácať pozornosť, alebo sa unaví.  V takom prípade ho upozorní zvukovým aj vizuálnym výstražným znamením s výzvou, aby prerušil jazdu a urobil si prestávku.

Lane Trace Assist (LTA) je asistent pre zachovanie stopy v jazdnom pruhu, ktorý pomáha vodičovi udržať vozidlo uprostred jazdného pruhu a tiež s ovládaním vozidla pomocou jemných vstupov. Pracuje aj v zákrutách, od minimálnej rýchlosti až po rýchlosť povolenú na diaľnici. Ak systém nemôže zaznamenať vodorovné značenie jazdných pruhov na vozovke, sleduje dráhu vozidla pred sebou, ktorú zaznamenáva kamera a mikrovlnný radar.

Automatic High Beam (AHB) sú automatické diaľkové svetlá, ktoré zabezpečujú vodičovi výbornú viditeľnosť pri jazde v noci.  Systém na základe detekcie svetlometov prodiidúcich vozidiel a koncových svetiel vozidiel idúcich vpredu automaticky prepína medzi diaľkovými a stretávacími svetlami tak, aby zabránil oslepeniu ostatných vodičov. Keď na ceste nie je žiadne auto, automaticky obnoví diaľkové svetlá.

Road Sign Assist (RSA) – asistent rozpoznávania dopravných značiek slúži na to, aby mal vodič stále k dispozícii aktuálne informácie aj v prípade, že počas jazdy prehliadol dopravné značenie. Na farebnej multifunkčnej informačnej obrazovke TFT sa mu zobrazujú údaje o stave systému a výstražné informácie. V prípade, že vodič prekročil povolené rýchlostné obmedzenie, systém ho upozorní vizuálnym aj zvukovým výstražným znamením.

Najnovšia verzia  systému  dokáže rozpoznať väčšie množstvo dopravných značiek – povolená rýchlosť, zákaz predbiehania, stav vozovky, prikázané zastavenie, zákaz vjazdu, začiatok/koniec diaľnice, mestská a obytná zóna a koniec dopravných obmedzení.

Lexus Safety System+ – k luxusu patrí bezpečnosť

Špičkový systém  ochrany pred kolíziami nechýba ani  vo vozidlách značky Lexus. Balík Lexus Safety System+  (LSS+) 2. generácie je obohatený o funkciu detekcie cyklistov a chodcov aj v noci. Systém funguje na princípe spolupráce radaru, kamey a senzorov.

Najnovšia verzia balíka LSS+ obsahuje aj systém Lexus CoDrive, ktorý umožňuje automatickú jazdu. Je to tzv. druhý stupeň autonómie, v ktorom bol adaptívny tempomat (Dynamic Radar Cruise Control) doplnený o funkciu asistenta pre sledovanie jazdnej dráhy (LTA, Lane Tracing Assist), uľahčujúcu jazdu v zápchach. Lexus CoDrive odbremeňuje vodiča a znižuje jeho únavu.

Bezpečnostný balík Lexus Safety System+ tvorí štandardnú výbavu pri väčšine nových modelov Lexusu v Európe. Zahŕňa aktívny tempomat (ACC), predkolízny bezpečnostný systém  (PCS) s detekciou chodcov, funkciu automatických diaľkových svetiel (AHB), asistenta pre udržanie v jazdnom pruhu (LKA), systém rozpoznávania dopravných značiek (RSA),  systém upozorňujúci na únavu vodiča  (Sway) a informačný displej TFT umiestnený na prístrojovej doske.

S plným potenciálom systému LSS+ sa môžeme zoznámiť pri vlajkovej limuzíne Lexus LS, dodatočne vybavenej aj systémom aktívneho vyhýbania sa prekážkam na ceste (AEB),  head-up projektorom (HUD) a asistentom udržania jazdného pruhu  a jazdnej dráhy (LTC).

Systém pomocou kamery monitoruje polohu vozidla vzhľadom k línii vyznačujúcej okraje jazdnej dráhy a pomocou elektronického posilňovača riadenia koriguje jazdnú dráhu tak, aby sa  pohybovalo vo svojom pruhu.  Po zapnutí smerovky bezpečným spôsobom automaticky zmení jazdný pruh, pričom zohľadní prítomnosť iných vozidiel a informuje vodiča o situácii pomocou displeja HUD.

Systém LSS+, ktorý je k dispozícii v modeli ES, dokáže zaznamenať prekážky v pohybe aj počas manévrovania a v prípade potreby automaticky zastaví vozidlo. Takisto sa správa na križovatke, ak sa v jazdnej dráhe nachádza iné auto, aj pri cúvaní, ak rozpozná pohyb chodcov alebo iného vozidla v priestore za vozidlom.

V prípade vlajkového  modelu LS, systém LSS+ nielen rozpoznáva prítomnosť chodcov pred vozidlom, ale aj naboku a rozpoznáva smer pohybu chodca. Ak systém  vyhodnotí, že stretu možno ťažko zabrániť len brzdením, automaticky spustí manéver vyhýbania.

Ak počas jazdy s aktívnym tempomatom a aktívnou funkciou udržiavania jazdného pruhu zostane vodič príliš dlho pasívny, systém aktivuje zvukové a vizuálne varovanie, postupne spomalí a nakoniec zastaví vozidlo, čo umožní v prípade kolapsu vodiča poskytnúť mu pomoc.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.