Chvenie volantu, únik brzdovej kvapaliny, ale aj prenikavé pískanie bŕzd. Kedy zvýšiť ostražitosť a skontrolovať brzdy? Poradíme vám.
Bláznivé jarné počasie prináša na cesty aj mokrú, šmykľavú vozovku. Okrem správnych pneumatík by ste mali mať v perfektnom stave aj brzdy. Čo si všímať? Radia odborníci Würth Slovensko:
Prehriatie brzdových platničiek
Dôležitou súčasťou každého brzdového systému sú brzdové platničky. Tieto prichádzajú do styku s brzdovým kotúčom a vytvárajú tak treciu silu potrebnú na spomalenie alebo zastavenie. Zanedbanie starostlivosti o brzdové strmene a ich pohyblivé časti môže spôsobovať napríklad prehrievanie, horúce škvrny a častý vznik súmerných drážok po celom obvode kotúča. Jemné ryhovanie kotúča je pomerne bežnou záležitosťou, no nepredstavuje to dôvod k výmene. Účinnou ochranou je premazanie vodiacich drážok brzdových platničiek, napríklad medenou pastou CU800 s teplotnou odolnosťou do +1200°C. Okrem premazania tým zabezpečíte aj účinnú ochranu proti korózii, upozorňujú odborníci Würth Slovensko. Spoločnosť je významným dodávateľom pre priemysel vrátane automobilového.
Chvenie volantu
Všetky brzdové kotúče môžu z času na čas trpieť problémom vibrácií. Tie sú spôsobené prehriatím kotúča a následným prudkým ochladením, napríklad vodou z mláky či pôsobením snehu. Prejaví sa to zvlnením kotúča a trasením volantu pri brzdení. Brzdový kotúč je vyrábaný špeciálne pre konkrétny model auta a po opätovnom opracovaní už nemusí pracovať správne. Problém sa dá odstrániť výmenou kotúčov.
Ak osádzate nové kotúče sami, je nesmierne dôležité očistiť všetky dosadacie plochy, ako aj plochu náboja obrusovačom nábojov kolies, aby bol brzdový kotúč v jednej rovine so samotným nábojom. Je taktiež dôležité skontrolovať hádzanie kotúča po jeho osadení. „Odstrániť olejovité a mastné zvyšky, prach z brzdového obloženia, z častí kotúčových, bubnových bŕzd a brzdových kotúčov je najlepšie sprejovým čističom bŕzd, ale bez obsahu acetónu. Nepoškodíte tým žiadne gumené hadičky, O-krúžky, lakované povrchy, plasty a podobne,“ radia odborníci Würth.
Únik brzdovej kvapaliny
Funkčnosť brzdového systému vozidla je potrebné preveriť aj na jar. Predovšetkým ide o prípadný únik brzdovej kvapaliny, stav brzdových trubičiek, kotúčov a doštičiek. Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou bez vedľajších účinkov. Dôležité je skontrolovať stav brzdovej kvapaliny t. j. odmerať obsah vody v brzdovej kvapaline. Ak bod varu nezodpovedá norme a je nižší, môže v kvapaline dôjsť k tvorbe bublín a tiež voda obsiahnutá v brzdovej kvapaline spôsobuje koróziu v brzdovom systéme, ktorá ovplyvňuje účinnosť bŕzd. Na trhu sú už k dispozícii kompaktné testery brzdovej kvapaliny, ktoré vizuálne pomocou rozsvietených farebných LED diód veľmi rýchlo odmerajú obsah vody v brzdovej kvapaline vo všetkých brzdových kvapalinách (teda DOT3/DOT4 a DOT5.1).
Pískanie bŕzd
To, že s brzdami nie je niečo v poriadku, napovie už zvuk pri brzdení. Príčiny pískania bŕzd môžu byť rôzne. V lepšom prípade je dôvodom znečistenie brzdových komponentov. V takom prípade navštívte servis, kde vám jednotlivé časti brzdovej sústavy vyčistia. Závažnejším dôvodom pískania bŕzd však môže byť ich nadmerné opotrebovanie. Buď ide o prenikavé pískanie pri výraznom spomaľovaní, prípadne veľmi počuteľné šúchanie.
Pískanie sa v tomto prípade objavuje z dôvodu zadretia brzdových platničiek a brzdového strmeňa alebo z dôvodu ich nadmerného opotrebenia. Pri takýchto zvukoch tiež neváhajte s návštevou servisu a prehliadkou jednotlivých komponentov brzdovej sústavy. Predchádzať vzniku pískavých zvukov sa dá aj premazaním ochrannou pastou bŕzd HT s protikoróznym účinkom, ktorá odoláva teplote do 1400ºC. Účinne tak zabráni pripaľovaniu častíc na brzdových systémoch.