V Bratislave štartuje najväčší slovenský autosalón a už teraz je zrejmé, že ceny vozidiel v pomere k platu ešte nikdy neboli také dostupné ako teraz.
Čo je však pozitívnejšie, index bonity väčšiny firiem z autosektora na Slovensku je stabilný až rastúci. „Neevidujeme žiadne zhoršenie platobnej disciplíny,“ hodnotí pri tejto príležitosti vývoj v sektore Juraj Janči, country manažér spoločnosti Coface Slovensko. Nadnárodná spoločnosť Coface patrí ku globálnym lídrom v manažovaní kreditného rizika firiem.
Automobilový priemysel na Slovensku momentálne zažíva boom. „Nasvedčujú tomu aj medziročné nárasty produkcie automobilov a dopravných prostriedkov o takmer 14 %. Zabehnutá produkcia troch etablovaných výrobcov a avizovaný príchod ďalšieho výrobcu potvrdzuje úspešnosť lokalizácie produkcie na Slovensku a dáva pozitívny predpoklad jeho vývoja aj do budúcnosti,“ konštatuje Juraj Janči.
Tempo rastu podľa neho neohrozil ani škandál diesel gate a ani zbrzdenie rastu Číny či kríza v Rusku. „Predaje vozidiel podporujú minimálne úrokové sadzby a keď porovnáme pomer platu a cien automobilov, zisťujeme, že ešte nikdy neboli také dostupné ako teraz,“ zdôrazňuje. Rovnako aj cena ropy a pohonných hmôt sú najnižšie za posledných 10 rokov, čo sa síce má zmeniť plánovaním zmrazením produkcie ropy, ale dohoda je ešte v štádiu rokovaní.
Platobná morálka? Stabilná
Vzhľadom na vývoj podnikateľského prostredia v automobilovom priemysle na Slovensku hodnotí Coface vývoj platobnej morálky ako stabilný až pozitívny aj v prípade dodávateľov pre automobilový priemysel. „Momentálne je index bonity väčšiny firiem z automotive v škále stabilnej až rastúcej. Neevidujeme žiadne zhoršenie platobnej disciplíny,“ podotýka Juraj Janči.
Pozitívny vývoj
Pre tento rok predpokladá Juraj Janči pozitívny vývoj v sektore. „Nepredpokladáme žiadny negatívny faktor, ktorý by ovplyvnil vývoj produkcie na území Slovenska,“ konštatuje. Naopak príchod ďalšej automobilky a dokonca plánované umiestnenie európskeho závodu výrobcu elektromobilov Tesla by malo ešte podporiť ďalší rozvoj sektora. „Jediným rizikom, ktoré vidíme už teraz, je nedostatok kvalifikovaného personálu, ktorý by tam pracoval,“ prízvukuje.