Chcete vedieť, ktoré sú najekonomickejšie značky automobilov so spaľovacími motormi podľa americkej spotrebiteľskej organizácie Consumer Reports? Tu je jej rebríček.
Najviac modelov v TOP 10 pochádza z automobilky Toyota a Prius sa už tradične umiestnil na prvom mieste.
Nízka spotreba paliva je pri výbere auta dôležitým faktorom. Skúsenosti učia, že aj keď v čase kúpy auta nie sú ceny ropy príliš vysoké, kedykoľvek môžu rapídne vzrásť. V čase čoraz viac znečisteného životného prostredia v mestách majú obrovský význam aj nízke emisie splodín. Pritom je potrebné brať do úvahy nielen emisie CO₂, ale aj emisie toxických tuhých častíc a oxidov dusíka. V tomto ohľade benzínové motory vyhrávajú nad dieselovými a najlepšie parametre majú hybridy.
Consumer Reports (CR) pravidelne realizuje viac ako 50 rozličných testov automobilov na americkom trhu a patrí k nim aj test spotreby paliva. Ten sa odlišuje od oficiálnych štandardov merania, aké platia napríklad v Európe, Južnej Amerike alebo v Japonsku, preto údaje udávané CR nie sú zhodné s informáciami producentov áut v cenníkoch. Spotrebiteľská organizácia používa jednotku zaužívanú v USA a tou je mpg (miles per galon), ktorú udávame v prepočte na km/l. Testy uskutočňuje v rovnakom pomere v mestách u na diaľniciach.
Na tomto základe odborníci z organizácie zostavili hodnotenie najekonomickejších vozidiel so spaľovacími motormi – konvenčnými aj hybridnými. Tu je 10 najlepších modelov.
Toyota Prius
V teste získal nový Prius výsledok 22,1 km/l (52 mpg), značne lepší ako tretia generácia modelu (18,7 km/l, 44 mpg). Aktuálny Prius je dobre ovládateľný, rýchlo reaguje na pokyny vodiča a poskytuje komfortnú jazdu. Pioniersky model, ktorým sa začali dejiny sériovo vyrábaných hybridov, bol od začiatku známy svojou výkonnosťou, nízkymi emisiami a nízkymi prevádzkovými nákladmi. Vozidlo prejde výlučne s elektromotorom s mestskou rýchlosťou vzdialenosť 2 km, ale vďaka tomu, že akumulátor je priebežne dobíjaný energiou získavanou z brzdenia, automobil sa pohybuje v mestských podmienkach bez využitia spaľovacieho motora 50 – 70% času jazdy. Pohon s výkonom 122 kW s benzínovým motorom objemu 1.8 litra spolupracuje s prevodovkou e-CVT od Toyoty, ktorá umožňuje využívať elektromotory striedavo ako zdroje pohonu a generátory na získavanie kinetickej energie počas brzdenia alebo optimálne riadiť prácu všetkých motorov. Pohon v spojení s bezstupňovou prevodovkou pracuje plynulo a potichu.
Hyundai Ioniq
Hybridný Hyundai Ioniq je prvým bezprostredným konkurentom modelu Prius, ktorý nasleduje tvary a typ karosérie hybridnej Toyoty. Výsledok kórejského liftbacku segmentu D v testoch Consumer Reports je tiež 52 mpg. Celkový výkon vozidla 139 kW generuje 4-valcový motor 1.6, ktorý spolupracuje s elektromotorom. Hyundai umožňuje jazdu výlučne s elektromotorom. 6-stupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami umožňuje športovú a súčasne efektívnu jazdu.
Toyota Prius Plug In Hybrid
Prius Plug-in Hybrid, na americkom trhu známy ako Prius Prime, je dvojčaťom Priusu 4. generácie, ktorého dojazd v elektrickom režime bol zvýšený vďaka možnosti nabíjania zo zásuvky. Okrem verzie plug-in sa vozidlo nelíši od štandardného modelu Prius s výnimkou vzhľadu a usporiadania interiéru, avšak ťažšia batéria má za následok mierne zvýšenú spotrebu paliva v hybridnom režime. Po prepnutí do elektrického režimu sa auto stáva značne úspornejšie.
Consumer Reports vyhodnotil výkonnosť tohto modelu pri jazde v hybridnom režime na 50 mpg, čiže 21,26 km/l. V režime EV auto vôbec nespotrebuje benzín – týmto spôsobom môže prekonať trasu do 50 km s maximálnou rýchlosťou 135 km/h. Avšak benzínový motor sa zapne pri nižšej rýchlosti, ak je teplota ovzdušia nízka, alebo ak vodič prudko stlačí plynový pedál. Ako udáva CR, nabíjanie zo zásuvky 240 V trvá približne 2 hodiny.
Kia Niro
Päťmiestna Kia Niro dosiahla výsledok 18,28 km/l (43 mpg). Kórejský hybridný crossover využíva 4-valcový benzínový motor 1.6, ktorý spolupracuje s elektromotorom (32 kW). Systém pracuje cez spojku a 6-stupňovú dvojspojovú prevodovku, opäť oddelenú spojkou. Lítiovo-iónová batéria je umiestnená pod zadným sedadlom. Už onedlho príde na trh aj plug-in verzia tohto modelu.
Chevrolet Malibu
Chevrolet Malibu Hybrid, dostupný v USA, patrí do rovnakého segmentu D ako Prius a Ioniq. V testoch dosiahol spotrebu 17,4 km/l (41 mpg). Spotrebiteľská organizácia ho chváli za pohodlnú kabínu, komfortnú jazdu a novú verziu multimediálneho systému.
Toyota Prius +
Model známy v Európe ako Prius+ (v USA Prius V) je zväčšenou verziou predchádzajúcej, čiže 3. generácie. Tento automobil dosiahol rovnaké výsledky ako Malibu – 17,4 km/l (41 mpg). Je to veľmi dobrá spotreba vzhľadom na extra hmotnosť a o niečo menej efektívne tvary ako má Prius liftback a pohon predošlej generácie, ktorý bol predstavený na trhu v roku 2009. Vozidlo sa ovláda pohodlne a stabilne, i keď akcelerácia je pomalšia.
Lexus CT 200h
Kompaktný hatchback značky Lexus prejde podľa testov CR 17 km/l (40 mpg). Pracuje v ňom hybridný pohon s benzínovým motorom objemu 1.8 litra s výkonom 99 kW, spolupracujúci s elektromotorom s výkonom 81 kW a prevodovkou E-CVT s plynule meniteľným prevodom. Spotrebiteľská organizácia vyzdvihuje vysokú spoľahlivosť tohto modelu, ktorý sa z hľadiska bezporuchovosti umiestnil v rebríčku na druhom mieste hneď po modeli Prius.
Ford Fusion
Testovaná americká verzia modelu Ford Fusion Energy prešla 16,6 km/l paliva (39 mpg). Podľa názoru odborníkov amerického spotrebiteľského portálu sa auto príjemne šoféruje, takmer rovnako dobre ako európske športové sedany. Hybridný plug-in modelu Ford poháňa 2-litrový 4-valcový spaľovací motor spolupracujúci s elektromotorom.
Hyundai Sonata
Sedan strednej veľkosti s hybridným pohonom prejde priemerne 16,6 km na jednom litri (39 mpg) paliva. Sonata je dostupná v USA aj ako hybrid plug-in. Consumer Reports vyzdvihuje tento model ako auto, ktoré sa pohodlne ovláda, dobre reaguje na pokyny vodiča a ponúka veľa priestoru na zadných sedadlách. Spoľahlivosť modelu bola ohodnotená na viac ako 50 bodov z možných 100.
Toyota Prius C
Tento model nie je dostupný na európskom trhu. Najpodobnejším z hľadiska segmentu, aj keď konštrukčne odlišný, je v Európe Toyota Yaris. Menší a lacnejší hybrid z rodiny Prius má podľa názoru Consumer Reports o čosi nižšiu kvalitu ako skutočný Prius. Testy ukázali úroveň paliva na úrovni 15,7 km/l (37 mpg). Model Prius C je poháňaný 1,5-litrovým motorom VVT-i, ktorý spolupracuje s elektromotorom a planétovou prevodovkou.