Druhý ročník národnej kyberbezpečnostnej súťaže CyberGame evidoval spolu 2 334 registrovaných účastníkov na slovenskej aj anglickej platforme. Odborným garantom súťaže je Národný bezpečnostný úrad.
Na slovenskej platforme bolo 1 788 registrovaných, z toho 832 aktívnych hráčov, čo znamená v oboch kategóriách výrazný nárast. Hrali študenti, zamestnanci verejnej správy aj súkromného sektora, niekoľko desiatok učiteľov a najmladší hráč mal trinásť rokov. Priemerný vek trojice víťazov CyberGame bol 25 rokov, pričom všetci traja dosiahli plný počet bodov.
„V druhom ročníku sme urobili šesť hráčskych vetiev, ťažšie úlohy a napriek tomu sme videli skvelé hráčske výkony. Hráči museli viacej študovať, zlepšovali sa takpovediac v priamom prenose a tam sme objavili aj nové talenty,“ hovorí Rastislav Janota, riaditeľ Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT. To, čo dáva nádej kyberbezpečnosti, je viac ako sedemsto registrovaných do 25 rokov.
Študent Martin vyhral nielen študentskú kategóriu, ale stal sa aj absolútnym víťazom CyberGame 2023: „Motivácia spočívala v tréningu, v zlepšovaní a objavovaní nových oblastí, v tom, čo mám rád, čomu sa venujem a čo študujem,“ hovorí. Napriek „gamerskému“ názvu je CyberGame predovšetkým náročná kyberbezpečnostná súťaž, takže účastníci ju hrajú vo voľnom čase.
Víťazi v súťaži aj jednotlivých kategóriách hovoria o neodolateľnej kombinácii detektívneho pátrania a vedomostných nárokoch. Programátor Martin Jantošovič hovorí, že má rád logické hádanky. Jeho výsledok ho spolu s dvomi ďalšími hráčmi nominuje na cestu do kyberbezpečnostného vývojového centra v Izraeli.
Ocenený hráč z verejnej správy Rastislav Kavecký hovorí, že jeho motiváciou zapojiť sa bola výborná príležitosť naučiť sa a vyskúšať si niečo nové v kyberbezpečnosti a „taktiež to bola aj skvelá zábava“. Juraj Bôrik bol taký nespokojný s minuloročným 57. miestom, že výsledkom jeho prípravy v tomto ročníku bola výhra vo vetve malvérová analýza.
Najlepší hráč v kategórii učiteľ nahral body na celkové ôsme miesto. Do CyberGame sa zapojil preto, aby sebe aj študentom ukázal, že neplatí „kto to nevie, ten to učí“. Peter Švec učí na Fakulte prírodných vied a informatiky UKF v Nitre a hovorí, že získal množstvo nových poznatkov a naučil sa vidieť niektoré veci inak. „Tento širší pohľad tak môžem posunúť študentom. Zadania v hre boli spracované na vysokej odbornej úrovni, za čo patrí tvorcom veľká pochvala.“
Desať hráčov CyberGame do 25 rokov bude reprezentovať Slovensko ako Team Slovakia v prestížnej súťaži European Cyber Security Challenge 2023 na jeseň v Nórsku.
Tohoročná CyberGame už mala v sebe zapracovaný aktuálny fenomén – využívanie generatívnych jazykových modelov na báze umelej inteligencie v kyberbezpečnosti. Tím SK-CERT pri tvorbe úloh a testoch pracoval s modelom ChatGPT tak, aby jeho používanie nedávalo výhodu hráčom počas súťaže.
Náš svet sa digitalizáciou mení a spolu s možnosťami prináša nové hrozby. Kyberbezpečnosť bude vždy náročnou profesiou, ale tento náš nový svet ochránime iba spoločnou zodpovednosťou. Preto má pre nás všetkých úspešný učiteľ v CyberGame Peter Švec odkaz: „Celkovému lepšiemu vnímaniu kyberbezpečnosti laickou verejnosťou by pomohlo vidieť alebo poznať hrozby na konkrétnych situáciách. Ľudia často nevedia, akú veľkú digitálnu stopu po sebe zanechávajú.“