Až 82 % spoločností čelí priepastnému rozdielu medzi požiadavkami používateľov a schopnosťou IT tieto požiadavky reálne naplniť. Neplánované výpadky stojí podniky v priemere každý rok 21,8 miliónov dolárov. Dokonca až 66 % podnikov priznáva, že neplánované výpadky brzdí ich iniciatívy smerom k digitálnej transformácii. Na túto tému sme sa rozprávali s Martinom Štetkom (MŠ) zo spoločnosti Veeam Software.

TI: S čím sa pri digitálnej transformácii v súčasnosti stretávajú podniky?

Martin Štětka, Regionálny manažér Veeam Software pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko

MŠ: Až 96 % organizácií má vo svojich plánoch digitálnu transformáciu a viac ako polovica z týchto transformačných iniciatív už beží. Medzi podnikmi existuje obrovský záujem o využívanie inovácií za účelom získania konkurenčnej výhody, a to s cieľom zdokonaliť svoju prevádzku a zaistiť neustály prístup k informáciám – kedykoľvek a odkiaľkoľvek– čo ale kladie obrovské nároky na IT infraštruktúru. V každom prípade podľa najnovších dát zverejnených spoločnosťou Veeam Software, existuje veľký rozpor medzi očakávaním používateľov a tým, čo môže IT reálne ponúknuť. A dôsledkom tohoto stavu je spomalenie inovácií. V skutočnosti celých 82 % podnikov priznalo, že ich podniková informačná architektúra týmto rozdielom trpí. Tento rozdiel sa označuje ako Availability Gap, ide teda o rozdiel medzi požiadavkami používateľov a schopnosťou IT tieto požiadavky naplniť. Pritom tento rozdiel každoročne spôsobuje straty v podnikoch vo výške 21,8 miliónov amerických dolárov. Takmer dve tretiny respondentov uviedlo, že ide o stav, ktorý brzdí inovačné úsilie.

TI: Práve bola vydaná správa Veeam Availability Report. Čoho sa týka?

MŠ: Už šieste vydanie každoročnej správy Veeam Availability Report vychádza s prieskumu medzi viac ako tisíckou vedúcich IT predstaviteľov z 24 štátov. Veeam Availability Report pre rok 2017 konštatuje, že 69 % celosvetových podnikov si uvedomuje dostupnosť, ktorá predstavuje nepretržitý prístup k IT službám ako predpoklad pre úspešnú digitálnu transformáciu. V každom prípade väčšina opýtaných (66 %) má za to, že neplánované výpadky služieb spôsobené kybernetickými útokmi, zlyhaním infraštruktúry, výpadkami sietí a prírodnými pohromami transformačné úsilie brzdia (neplánovaná nedostupnosť serverov v priemernej dĺžke 85 minút ročne). A zatiaľ čo mnoho organizácií si svoju digitálnu transformáciu stále „plánuje“ nebo „s ňou práve začína“, viac ako dve tretiny účastníkov prieskumu súhlasí s tým, že tieto iniciatívy sú pre vrcholový management aj pre vlastné podnikanie kritické alebo aspoň veľmi dôležité.

TI: Podstatné pre podniky je tak vyhnúť sa nedostupnosti serverov. Je cena za výpadky viac ako len ušlý zisk?
MŠ: Správa 2017 Veeam Availability Report opäť potvrdzuje negatívny vplyv výpadkov na podnikanie. I keď sa náklady súvisiace s nedostupnosťou líšia, dáta ukazujú, že každú organizáciu zaradenú do štúdie spoločnosti Veeam stoja tieto výpadky priemerne 21,8 miliónov amerických dolárov, čo je o 5,8 milióna dolárov viac ako v minulom roku.

TI: K čomu teda vedú výpadky v podnikovom prostredí?

MŠ: Výpadky a strata dát v súčasnosti vedú aj k tomu, že podniky sa musia vyrovnávať s reakciami verejnosti, ktoré sa nie vždy podarí merať peniazmi. Tohtoročná štúdia ukazuje, že takmer polovica firiem zažila stratu dôvery zákazníkov a 40 % spoločností sa stretlo s negatívnymi dopadmi na integritu značky. Teda s vývojom, ktorý nepriaznivo ovplyvňuje povesť značky aj priazeň zákazníkov. Z pohľadu interných dôsledkov uviedla tretina respondentov, že došlo k poklesu dôvery zamestnancov, a 28 % spoločností muselo využiť ďalšie projektové zdroje k „upokojeniu“ situácie.

TI: Ako hodnotia podniky prechod na cloud?

MŠ: Nie je žiadnym prekvapením, že cloud a jeho rôzne modely využitia menia spôsob, akým podniky svoje dáta chránia. Zo správy vyplýva, že stále viac spoločností zvažuje cloud ako životaschopný odrazový môstik na zaistenie ich digitálnej agendy – s tým, že počas nasledujúcich 12 mesiacov očakávajú rast investícií do softvéru ako služby o viac ako 50 %. V skutočnosti sa takmer polovica IT lídrov (43 %) domnieva, že poskytovatelia cloudových služieb môžu lepšie v rámci ich interných IT procesov zaistiť najdôležitejšie dáta. Investícia do zálohovania ako služby (Backup-as-a-Service, BaaS) a zotavení po havárii ako služby (Disaster Recovery as a Service, DRaaS) pravdepodobne porastú, podobne ako využívanie týchto služieb v spojení s cloudovými úložiskami.

TI: Môžu teda podniky tolerovať nedostupnosť dát na istú dobu?

MŠ: Celých 77 % podnikov si uvedomuje, že aj oni sa stretávajú s problémami, ktoré spoločnosť Veeam zhrnula pod pojmom Protection Gap, teda že neschopnosť IT chrániť dáta prevyšuje toleranciu k ich strate. Očakávanie týchto firiem z pohľadu doby prevádzky sú stále nenaplnené, a to z dôvodu nedostatočných mechanizmov ochrany dát a odpovedajúcich politík. Aj keď spoločnosti uvádzajú, že môžu v rámci dôležitých aplikácií tolerovať stratu dát maximálne 72 minút ročne, spoločnosť Veeam zistila, že respondenti majú reálnu skúsenosť až skoro o hodinu dlhšiu – až 127 minút počas roka. Pre všetky firmy ide o významné riziko, ktoré sa na podnikaní môže prejaviť negatívne mnohými rôznymi spôsobmi.

Za TOUCHIT sa rozprával Ondrej Macko

Viac o Veeam v Českej televízii

VIDEO TOUCHIT: IT tour po českej televízii a ako Veeam Software tu uľahčuje prácu v tomto prostredí (doplnené)

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.