Technológia, ktorú sme zatiaľ poznali len z prostredia offroadových áut sa presunula aj do cyklistického segmentu.

Výrobca cyklistických komponentov a kolies Scope v spolupráci s firmou DSM vyvinul technológiu Scope Atmoz, ktorá umožňuje regulovať tlak v cyklistických pneumatikách za jazdy. A prečo si vlastne potrebujeme upravovať tlak v pneumatikách?

Bežný rekreačný cyklista to asi nepotrebuje, ale pri profesionálnych cyklistoch dokáže aj takáto maličkosť rozhodovať medzi víťazstvom a prehrou. Zmenou tlaku v pneumatikách si jazdec dokáže korigovať valivý odpor kolies. Tým pádom vie získať potrebné desatiny sekundy, ktoré rozhodnú o jeho lepšom umiestnení.

Ako to celé funguje?

Systém pozostáva zo vzduchového zásobníka, ktorý je uložený v náboji kolesa spolu s elektronikou, snímača tlaku v pneumatikách, z hadičiek so špeciálnym ventilom, ktoré sú určené na dofúkanie kolesa a vypúšťanie tlaku v pneumatikách a z batérie, ktorá sa nabíja cez USB.

Celý systém je umiestnený v náboji kolesa a bezdrôtovo komunikuje s cyklopočítačom, ktorý sa nachádza na predstavci bicykla, a slúži na zobrazenie aktuálneho tlaku v pneumatikách. Ovládanie tlaku je pomocou dvoch bezdrôtových tlačidiel umiestnených na riadidlách bicykla. Pomocou týchto tlačidiel môže jazdec dofukovať a vypúšťať pneumatiky rýchlosťou 0,5 bar/7,3 psi za sekundu.

Každý jazdec si môže naprogramovať Atmoz individuálne, podľa toho, aké tlaky v pneumatikách najradšej používa. Zároveň si dokáže nastaviť horné a spodné limity v súlade s odporúčaniami pre jednotlivé pneumatiky a kolesá.  

Cieľom firmy Scope bolo vytvoriť jednoduchý systém kompatibilný s takmer akýmkoľvek kolesom. Systém nepridáva žiadne ďalšie trenie ani ťah do kolesa a je kompatibilný so štandardným nábojom kolesa. Výhodou je aj jednoduchá inštalácia celého systému. Systém by mal byť kompatibilný so všetkými kolesami veľkosti 28″ / 29-er / 700C. Jediná podmienka pre použitie systému Atmoz sú bezdušové pneumatiky.

Scope AtmozZdroj: Scope
Scope Atmoz

Dofúknuté koleso za cenu nového bicykla

Celý systém váži 300 g, takže nedochádza ani k rapídnemu nárastu váhy bicykla. Scope tvrdí, že pri správnom upravení tlaku môže jazdec zvýšiť svoj výkon o 20-30 W. Jedinou nevýhodou je momentálne veľkosť vzduchového zásobníka. Tým, že celý systém je pomerne malý, tak aj vzduchový zásobník je menši, čo limituje počet dofúknutí počas pretekov.

Pre príklad, na pretekoch Paríž – Roubaix, je systém schopný vykonať zhruba osem dofúknutí a osem vypustení vzduchu. Pri pretekoch, kde nie je potrebné časté menenie tlaku, môže byť tento počet vyšší. Záleží od konkrétnych podmienok počas pretekov.

Celý systém už schválila aj UCI (Medzinárodná cyklistická únia) a podľa Cyclingnews mal byť systém prvýkrát použitý a otestovaný na pretekoch Paríž – Roubaix. Avšak vzhľadom na to, aký ohlas systém vo svete cyklistiky vzbudil, ho cyklistický tím DSM otestoval už na najznámejších cyklistických pretekoch na svete, na Tour de France.

A cena? Záleží na tom, ako sa na to dívate. Pre niekoho je cena odpovedajúca, niekto iný si za rovnakú cenu dokáže kúpiť ojazdené auto, alebo rovno nový bicykel. Cena systému je 3998 eur.

Scope AtmozZdroj: Scope
Scope Atmoz

Zdroj: Cyclingnews, Scope

Prečítajte si aj:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.