Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spusteniu Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) už nič nebráni. Ostrá prevádzka EETS začne v januári 2024, presný termín bude s EETS poskytovateľmi dohodnutý v priebehu nasledujúcich mesiacov.

Medzinárodní EETS poskytovatelia vyberajú mýto od dopravcov naprieč viacerými krajinami, pričom na trhu sa tým zabezpečí efektívnejšie konkurenčné prostredie, lacnejšie služby, na ktorých šetrí štát a získava dopravca. Výhodou služby EETS je to, že nie je nutné zastavovať sa na štátnych hraniciach, zapínať a vypínať palubné jednotky, ale ich funkcionalita bude vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ pôsobí.

EETS kocky sú už hodené

V súčasnosti sa akreditačného procesu zúčastňujú štyria etablovaní poskytovatelia, ktorí majú bohaté skúsenosti v rámci európskeho systému mýta. ,,Provideri prišli pripravení aj preto, že sme jedna z posledných krajín, čo zavádza EETS. Na druhej strane, sme ako prví na svete, ktorí testovanie nerobia rádovo v rokoch, ale v týždňoch,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia NDS Jaroslav Ivanco. Spoločnosť Telepass skončila fázu akceptácie komplexných skúšok E2E procesov a ide do fázy pilotnej prevádzky. Toll4Europe a Eurowag postupujú do fázy individuálnych skúšok a ITIS má testovanie už ukončené. Dôležité však je, že všetci poskytovatelia dostanú pokyn na poskytovanie služby EETS naraz v jeden termín. ,,Je to preto, aby mali všetci férovú šancu a v prípade potreby zmeny obchodných a procesných požiadaviek mohli reagovať pre všetkých rovnako. Aby nikto nebol znevýhodnený, prípadne neoprávnene zvýhodnený a dostatočne mohli saturovať trh počtom OBE,“ uistil Ivanco dopravcov počas najväčšej dopravnej konferencie Cestná doprava 2023.

Kto využije EETS, nebude potrebovať jednotku SkyToll  

Možnosť používať OBU jednotky spoločnosti SkyToll bude do konca roku 2024. Následne príde odpojenie post-paidových služieb (v režime následného platenia mýta – formou faktúry) a taktiež služieb pre-paidových (v režime predplateného mýta). Na Slovensko, ako do prvej krajiny, príde EETS služba v oboch režimoch. Tí dopravcovia, ktorí by neprechádzali v prípade platby mýta na post-paidovú službu, čiže fakturačný proces, môžu stále zostať v režime predplateného mýta a nemusia byť viazaní na terajšieho poskytovateľa mýtnych služieb. ,,Dnes vidíme termín zberu SkyToll jednotiek na jún 2024,“ avizuje Ivanco.

Európska smernica Eurovignette zabezpečí ekologickú jazdu

V marci 2024 vstúpi do platnosti európska smernica Eurovignette. Dopravcovia by mali dostať adekvátny čas na samotnú implementáciu a takisto je potrebné nastaviť špecifický výpočet sadzby mýta. V tomto bude nápomocná služba EETS a systém EUCARIS (Európsky informačný systém pre autá a vodičské preukazy). Smernica prinesie viacero zmien, najdôležitejšou bude zmena jednozložkového mýta na trojzložkové. V sadzbe mýta bude okrem aktuálneho poplatku za využívanie ciest zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia a smernica umožní aj zavedenie zložky sadzby emisií CO2.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.