Kruhové dráhy pre bezpilotné lietadlá? Aj takého sa dočkáme.

Henk Hesselink spolupracuje s letiskom Valkenburg na tom, aby drony mohli pristávať efektívnejšie. Namiesto rovných pristávacích plôch by využívali kruhové s jemný náklonom. Testovanie a pilotný program by sa mohol objaviť práve na tomto letisku. Ide o nepoužívanú námornú základňu blízko Haagu. Mohla by sa tak stať inovačným centrom na výzkum tohto spôsobu pristávania.

Zdroj: NLR

Keďže drony budú čoraz viac slúžiť na prepravu tovaru a tomu bude odpovedať aj nárast hmotnosti, našla by svoje opodstatnenie. Je to krok, ktorým sa budú drony uberať a konceptom s pevnými krídlami bude pribúdať. To je vlastne jedna zo základných požiadaviek na to, aby mohli zvýšiť svoju nosnosť, dolet a celkovú rýchlosť. Obyčajných dronov, aké väčšinou poznáme dnes na princípe vrtúľ a kolmým vzletom sa toto týkať nebude.

Okrem „biznis plánu“ so zvýšenou hmotnosťou, sa hovorí aj o ekologickejšom dopade. Jednak bude stačiť na pristátie menšia plocha a tiež bude menšie riziko pristávania pri bočnom vetre. Nehovoriac o znížení hlučnosti. Dron s nosnosťou 300 kg by vyžadoval dráhu s priemerom 600 metrov.

Video nájdete na stránke BBC uvedenej na konci článku ako zdroj správy

Hesselink, senior vedúci výskumu a vývoja v holandskom Centre pre letectvo, hovorí o potrebe stavať takúto sieť „distribučných centier“. Práve v dôsledku pribúdania objemu tovaru prepraveného letecky. Menšie drony by tovar doručili na nejaké zberné miesto v meste, prípadne priamo k vám domov. Tie väčšie by smerovali najprv do takéhoto distribučného centra.

Veľkí technologickí giganti (Amazon, UPS, Alibaba a Google) už dávnejšie začali s vývojom systému doručovania tovaru cez drony. Googlovský projekt Wing už je aktívne testovaný v Austrálii od roku 2014 a skúša doručovať jedlo svojim zákazníkom priamo do ich záhrad či pozemky pri domoch.

Video nájdete na stránke BBC uvedenej na konci článku ako zdroj správy

V prípade husto osídlených oblastí to môže byť komplikácia, najmä z dôvodu bezpečnosti. Hesselink hovorí o tom, že treba vypracovať správu pre CAA (Civil Aviation Authority) Úrad civilného letectva, ktorá bude 2,5 cm hrubá. 🙂

Zatiaľ nie je jasné, či by sa zdieľala infraštruktúra s klasickými letiskami, alebo by museli byť letiská pre drony úplne oddelené a nezávislé na existujúcej infraštruktúre.

Zdroj: BBC

Prečítajte si aj:

Zákaz notebookov na palubu lietadla? Situácia nevyzerá dobre

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.