Máme tu ďalší z duelov našich chlapcov. Tentoraz na tému slovenských operátorov.

Názor Michala Reitera

Chcem sa pozrieť na nástup a používanie virtuálnych operátorov. Tiež ma zaujíma, či prejsť alebo neprejsť k „novému“ operátorovi.

Ak ste totiž bežný pracujúci človek, ktorý má nejaký vyšší paušál a ťažíte z rôznych výhod (napr. roaming), asi pre vás nebudú „virtuáli“ zaujímaví. Začnime ale povedzme operátorom 4ka. Môžete prejsť do ich siete a budete mať takmer dokonalé pokrytie. Niektoré z vysielačov na výškových budovách sú ich vlastné. Ostatné majú v tzv. národnom roamingu. Teda fungujete pri SMS a hovoroch, ako napríklad v Telekome, no pri dátach ste limitovaní. Pokrytie signálom 4G siete nie je ešte tak univerzálne ako 3G. A aj keď sa dostanete naspäť do pokrytia 4G, telefón bude neústupčivo tvrdiť, že chce byť v národnom roamingu. Takže pekne znejúca informácia o pokrytí je fajn, no drvivá väčšina telefónov je neuveriteľne ťažkopádna pri zmene siete. Dobre, toto je špecifický prípad štvrtého operátora. Juro, FunFón a Tesco mobile fungujú v pokrytí „svojich“ sietí. Teda Telekomu, Orangeu a O2.

Teraz k prechodu na virtuálnych operátorov. Číslo sa dá preniesť, takže v zásade nezáleží na tom, kde každý rok máte číslo. Ak ste teda v Jurovi, žiadny problém, využívate výkonnú sieť Telekomu. Otázkou sú podmienky. Virtuáli ich majú veľmi dobre nastavené, no nie vždy sú výhodné pre všetkých. Aktuálna akcia s dvomi centami na volania, SMS aj dátovanie u Jura je fajn, otázkou bude predĺženie týchto akciových cien po máji. FunFón je zabehnutý, rovnako ako aj Tesco mobile. Podľa mňa sú virtuálni operátori vhodní najmä pre mladých. Tí, aj za cenu menšieho pohodlia pri orientácii v akciách a potrebe dobíjania kreditu, aby im platili určité podmienky, pozerajú hlavne na ceny.

A tretím riešením je kúpa druhej karty. Teda nikam nebudete prechádzať a budete mať ďalšiu SIM kartu s novým číslom. Potom ju využijete napríklad pri roamingových dátach alebo na volania a SMS v roamingu.

Verdikt MR

Virtuálni operátori sú špecifikum, ktoré prináša nové zbrane do bitky o penetráciu používateľov v mobilných sieťach. Nie vždy sa vám však nová karta môže oplatiť. V cenníku to vyzerá krásne, v reáli potrebujete dva telefóny alebo dual SIM telefón, nezabúdať z akej SIM-ky kedy volať a ešte si aj strážiť predplatené obdobie povedzme po dobití kreditu. Pretože len vtedy vám môže akcia na výhodnejšie ceny platiť. A pozor, volanie v sieti Tesco mobile nie je to isté, ako volanie v sieti O2.

Názor Romana Kadleca

No, máme tu pekný cirkus na tom našom malom Slovensku, to treba uznať. Doteraz panoval medzi operátormi relatívny pokoj, 4ka to však zobrala pekne zhurta a poukazuje na štyri najväčšie zlá operátorov. Viazanosť, skryté podmienky, obmedzená platnosť cien a výhodné podmienky iba pre niektorých.

Nejdem tu obhajovať žiadneho operátora a ani posudzovať, či 4ka zvolila naozaj správny spôsob, ako poukázať na nedostatky ostatných operátorov. Faktom je, že každý má svoje výhody a nedostatky, 4ku určite nevynímajúc. Nováčikovskú daň bude v podobe najmenšieho vlastného pokrytia ešte nejaký čas platiť.

Prejdime však k honbe za najlepšími cenami. Oceňujem, že máme na Slovensku aj virtuálnych operátorov, pretože sú atraktívni pre určitú skupinu používateľov. Pojem „najlepší operátor“ z pohľadu masy používateľov neexistuje. Každému vyhovuje niečo iné, čo je logické. Faktom je, že aj vďaka dostupnosti „dvojSIMkových“ telefónov si dnes vieme vytvoriť kombináciu služieb, ktorá nám vyhovuje. Bolo by totiž naivné očakávať, že keď ponúkne 4ka 1 GB dát za 1 euro, spravia tak aj ostatní operátori. Je to ako porovnávať hrušky s jablkami.

Bežného používateľa však môže tešiť, že sa to deje. Keď niektorí operátori také lacné dáta neposkytujú, tak prečo nevyužiť ponuku toho, kto tak robí. Používateľa netrápi, čo všetko za tým v pozadí je a aké má operátor náklady. Jeho zaujíma to, čo platí on. A za predpokladu, že sa nachádza v zóne pokrytia, môže byť mobilný internet od 4ky veľmi atraktívny.

Nemyslím si, že by sa slovenskí operátori hnali za čo najnižšími cenami. Nie vždy to musí byť správna voľba, niekedy stačí iba zoptimalizovať portfólio produktov. Na trhu sa však objavujú produkty – a je úplne jedno či sa bavíme o normálnych alebo o virtuálnych operátoroch – ktoré sú orientované práve na cenu. Vždy je to však o tom, vedieť si určiť svoje reálne potreby, podľa toho si spočítať náklady a vybrať si žiadaný produkt. Na druhej strane, vyššia variabilita by niektorým operátorom nezaškodila.

Verdikt RK

Kedysi sme mali na Slovensku dvoch operátorov, potom boli traja a teraz sú štyria. A k tomu ďalšia minimálne trojica virtuálnych operátorov. Používatelia si tak môžu vyberať z ponuky 8 portfólií produktov, ak do úvahy berieme aj SWAN s dátovým balíkom. Z pohľadu používateľa by bolo jednoduchšie, ak by bol na trhu jeden charitatívny operátor, ale buďme vďační za rôznorodosť aktuálneho trhu. Každý si vyberie svojho favorita a nie je problém nakombinovať dve služby dokopy.

Tento článok vyšiel aj v tlačenom aprílovom vydaní TOUCHIT č. 3/2016, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.