Sezóna elektrobicyklov sa nekončí, oblečieme si len viac funkčného prádla a jazdíme ďalej. Plynulo tak prejdeme do ďalšej sezóny – 2017, kde nám výrobcovia pripravili niekoľko noviniek. Zásadnou zmenou je fakt, že ebajky sa stávajú ponukou takmer všetkých výrobcov bicyklov. Rok 2017 sa bude niesť predovšetkým na vlne integrácie motorov a batérii, vďaka čomu budú pôsobiť ebajky kompaktnejšie.
„Otestuj súčasné modely a novinky 2017 počas ebajk Október Test a získaj bonusy, ktoré si sám dohodneš“
Už druhýkrát oragnizuje najväčší predajca elektrobicyklov októbrovú akciu, počas ktorej si záujemcovia môžu vyskúšať ebajky, ktoré nestihli v lete, alebo si otestujú už aj modely 2017. Stačí prísť a otestovať a pri nákupe si každý môže dohodnúť vlastné bonusy, o ktoré má záujem. Tie môžu byť finančného charakteru, servisné či niečo z komponentov alebo cyklooblečenia.
Nové trendy 2017
Shimano – nový hráč s e-pohonom
Veľkým novým hráčom na poli e-mtb sa stáva japonské Shimano s novým motorom STEPS 8000, vyvynutým špeciálne pre horské bicykle. Jeho výkon patrí k špičke: 250W, 70Nm a kapacita batérie 500Wh. Výhodami systému sú predovšetkým kompaktné rozmery motora dovoľujúce výrobcom vyrobiť ebajk tak, aby geometria a ovládateľnosť zodpovedali najnovším trendom. Ďalšou novinkou je možnosť úplnej integrácie s elektronickým radením Di2. Z našej ponuky bude k dispozícii na väčšine úplne novej kolekcie zn. Ghost.
Zberné video Shimano Steps 8000:
https://www.youtube.com/watch?v=q7ecPT8PuP8
Často preberanou témou minulého roka bol rozmer kolies 27,5+. Ak vlani boli výrobcovia s nasadením tejto 3-palcovej „novinky“ opatrnejší, tak na novú sezónu sa s nimi akoby pretrhlo vrece a pomaly ale určite sa z „pluska“ stane v priebehu najbližších rokov štandard. Rovnako ako presúvanie batérii čo najviac k stredu bicykla, čím sa posunie ťažisko a zlepší ovládateľnosť.
Komponenty špeciálne pre ebajky
Ebajky už majú v cyklopriemysle pevne svoje miesto, čo pochopili aj samotní výrobcovia komponentov, ktorí svoje výrobky tiež čoraz viac prispôsobujú zvýšeným potrebám tohto typu bicyklov. Máme na mysli napríklad americký SRAM s novou sadou EX1 – 8rýchlostí, obrovský rozsah prevodov a zvýšená životnosť predovšetkým reťaze, ktorá je v porovnaní s klasickým bikom namáhaná oveľa viac. Ruku v ruke s EX1-kou prichádzajú aj nové 4-piestové brzdy, ktoré nebudú mať problém ubrzdiť vášho asi 20kilového miláčika.
BOSCH hlási nový displej Purion, Nyon aktualizácie a novú kompaktnú nabíjačku
Prvou novinkou je úplne nový Bosch Purion – palubný počítač. Purion cyklocomputer má minimálny displej a slúži aj ako diaľkový ovládač. Zdieľa prakticky zhodný zoznam funkcií, ako je väčší, už osvedčený displej Intuvia. Bosch však Purionom zacielil na výkon-orientovaných ebajkerov, ktorí ocenia viac praktickosť a kompaktnú veľkosť. Na riadidlách teda zmizol v strede displej Intuvia alebo Nyon a namiesto ovládača asistencie hore alebo dole pri ľavej ruke dostáva miesto tento nový displej.
Pomocou tlačidiel plus a mínus na ľavej strane displeja môžu jazdci prepínať medzi úrovňou podpory (off, eco, tour, sport, turbo), ako aj prechádzanie jednotlivými obrazovkami podržaním tlačidla mínus na dlhšiu dobu. Tu sa ukáže vaša rýchlosť, celkový počet najazdených kilometrov, zostávajúci rozsah a vzdialenosť. Stlačením tlačidla navyše si môžete zapnúť alebo vypnúť svetlo. Purion tiež vie prezradiť, kedy by mala byť ďalšia kontrola v špecializovanom servise.
Bosch Compact Charger
Ďalší nový prírastok do portfólia Bosch je kompaktná nabíjačka, ktorá by mala prispieť k väčšej flexibilite, pretože je ľahšia a kompaktnejšia než štandardné nabíjačky. Bosch zadefinoval výhody ako zníženie hmotnosti o 200 g a 40% objemu. Okrem toho, nabíjačka bola navrhnutá bez vetracích štrbín, takže je oveľa menej náchylná na prach. Kompaktná nabíjačka je kompatibilná so všetkými produktmi Bosch motormi aj batériami. Dôležité je si ale uvedomiť, že tieto obrovské úspory na hmotnosti majú za následok dvojnásobnú dobu nabíjania – miesto cca 3,5 hodiny môžete očakávať, že kompaktná nabíjačka dosiahne plné nabitie po cca 6,5 hodiny.
Aktualizácia Bosch Nyon
Po svojom prvom spustení pred dvoma rokmi bol aktualizovaný displej Nyon na ebajky. Bosch nateraz opravil chyby, ktoré boli ešte chybami „z plienok“. V minulom roku Bosch zaviedol nové pamäťové karty, ktoré môžu uložiť viac máp, a teraz ďalej rozšíril svoju konektivitu a funkčnosť tak, aby cyklisti nepotrebovali ďalšie zariadenie GPS.
Najnovší model môže importovať aj exportovať GPX súbory a tiež niektoré herné prvky a sociálne médiá, aby si cyklista užil zážitok z ebajkovačky ešte dynamickejšie a viac „spoločenský“. To všetko sa dá zúročiť na stránkach Ebike-connect.com, ktoré získali nový dizajn a ktoré ponúkajú širokú škálu informácií a diagramov pre analýzu dát z displejov cyklistov.
Vďaka aktualizácii je Nyon schopný topografať aj s výškovým profilom cesty. Algoritmy vedia zobrať do úvahy rôzne parametre, vrátane súčasnej úrovne pedálu, aby tým pomohol k lepšiemu výkonu jazdca. Bosch je vďaka svojej inovatívnosti stále lídrom na trhu pohonov pre eleltrobicykle a neustáva vo vývojoch žiadnych komponentov.
Video, ako funguje Bosch Nyon:
Nový Yamaha motor PW-X 2017 s extra režimom je menší a výkonnejší
Nový motor PW-X váži 3,1kg a je teda o 380g ľahší než súčasný motor PW. Druhým zlepšeným parametrom je veľkosť. PW-X je aj menší a to o 13% objemu. Úspory na rozmere sú v parametroch šírka a hĺbka. Dĺžka zostala pôvodná – 128 mm. Aj napriek zníženiu veľkosti a hmotnosti však motor PW-X nie je slabší. Práve naopak, zlepšil sa maximálny krútiaci moment, zlepšený je odpich a kadenčná krivka. Na novom motore Yamaha sa zvýšil počet západiek hnacieho systému z dvoch na štyri. Reálne je teda v zábere dvojnásobok západiek ako doteraz a preto je nástup asistencie motora pri prvom šliapnutí do pedálu omnoho akčnejší.
Výkon a nový režim EXPW
Yamaha tiež intenzívne pracovala na krivke výkonu novej jednotky. Práve táto hodnota bola v minulosti predmetom kritiky, že sila klesá rýchlejšie pri vyššej kadencii. Nový PW-X zvyšuje maximálnu kadenciu pre asistenciu oproti súčasnému limitu o 100 otáčok za minútu a tiež splošťuje krivku pre ďalšiu až najvyššiu pomoc. K dispozícii je navyše najnovší a najsilnejší režim asistencie motora s mimoriadnym výkonom, ktorý je určený pre najťažšie a najnáročnejšie terény. K súčasným štyrom režimom (Eco +, Eco, Standard a High) pribudol pri tomto motore režim s označením EXPW. K dispozícii je aj nový “outdoorovejší” displej, ktorý ukazuje aký režim práve používate a nový je aj prepracovaný prepínač režimov.
Kompaktibilná batéria
Yamaha tiež aktualizovala batériu. Nielen k novému motoru vyvinula novú 500Wh jednotku, podobnú tej, ktorú poznáme z Bosch-u a Shimano. Výhodou je aj úplna kompaktibilita k pôvodnému motoru PW, takže si môžete k vášmu motoru dokúpiť novú baterku a jazdíte ešte ďalej a viac.