Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Kedysi chceli byť deti slávnymi hokejistami, futbalistami, či hrdinami z akčných filmov, dnes túžia byť youtubermi.

Edyn je jedným z nich. A svoj sen si plní. To, čo iní vnímajú ako hendikep, on využíva vo svoj prospech. „Cítim sa ako Slovák, som len trochu čokoládový,“ hovorí o sebe s úsmevom 17-ročný Bratislavčan, ktorý sa v susednej Českej republike snaží presadiť vo svete youtuberov. V televíznej šou Šéfik internetu na Prima Cool sa dostal až do finálových kôl.

Je plný optimizmu, srší nápadmi, láka ho svet marketingu a potešilo by ho, keby raz ľudia aj vďaka jeho videám pochopili, že „vojna nie je cesta“. ,,Bola to náhoda. Napadlo mi, že by som mohol urobiť video, v ktorom by som ľuďom vysvetlil, prečo mnohí trávia svoj čas hrou na počítači,“ spomína na svoje začiatky Edyn. Dnes navštevuje tretí ročník bratislavského gymnázia a natáčaniu videí a ich zdieľaniu na internete sa venuje rok. Začínal ako 16-ročný a za rok si podmanil cez 12 000 ľudí, ktorí pravidelne každú nedeľu sledujú jeho nové videá na YouTube. Dokonca sa mu podarilo dostať do finále českej šou Šéfik internetu, kde o prvenstvo bojujú youtuberi z Čiech i zo Slovenska. ,,Je to jedna z najväčších vecí, ktorá sa mi doteraz podarila. Vnímam to ako úspech a som rád, že sa mi podarilo postúpiť v súťaži, ktorá je v komunite youtuberov tak sledovaná,“ hovorí Edyn.

Zárukou úspechu je originalita

Úspešnosť youtubera závisí najmä od jeho osobnosti. ,,Dôležitý je obsah. Nemôžete robiť to, čo už niekto iný robí dlhé roky. Je potrebné sa odlíšiť,“ prezrádza Edyn, podľa ktorého je jeho veľkou výhodou pozitivita a paradoxne farba pleti. ,,Môj veľký dar je, že som mulat, je to také netradičné v spojení  s tým, že hovorím plynule po slovensky,“ tvrdí Bratislavčan, ktorého otec pochádzal z africkej Angoly. Keď mal štyri roky, umrel, a vychovávala ho len mama, ktorá mu ale podľa jeho slov zabezpečila plnohodnotné detstvo.

Tvorbu ostatných youtuberov pravidelne sleduje, no priznáva, že ak chce niekto preraziť, nemôže nikoho napodobňovať a musí byť originálny. Jeho snom je osloviť v budúcnosti 300 tisíc ľudí, ktorí by pravidelne odoberali jeho videá. ,,Rád by som ľuďom v istom bode mojej kariéry odovzdal niečo dobré, hlbšie. Málokto má možnosť prehovoriť k takémuto množstvu ľudí a mne je ľúto, že človek na YouTube málokedy nájde hlbšiu myšlienku“.

Zábavné videá majú väčší potenciál uspieť

Na Edynove videá sa môžu fanúšikovia tešiť každú nedeľu, kedy ich zverejňuje na svojom YouTube kanáli. Témy čerpá z vlastného života. ,,Vplýva na mňa to, čo sa mi v daný týždeň prihodí. Keď mi ukradli bicykel, natočil som video o tom, ako by si mali ľudia navzájom pomáhať a nekradnúť. Sú to vždy moje aktuálne pocity,“ rozpráva mladý youtuber. Jeho videá však nie sú len o zábave. Na zozname má aj témy, v ktorých sa venuje rasizmu, s ktorým má vlastné skúsenosti či medziľudským vzťahom. Podľa neho je dôležité, aby aj youtuberi dokázali odhaľovať svoju jemnú tvár. ,,Veľa ľudí môže pôsobiť mrzuto, nepríjemne a rozhodne by sme sa s nimi nedávali do reči. A v skutočnosti sú vo svojom vnútri jemní, tak je to aj s čokoládou – jemnosť nájdeš vo vnútri,“ opisuje Edyn, ktorý tvorbu videí vníma zatiaľ ako zábavu. A to aj napriek tomu, že ich príprava mu občas zaberie aj tri dni v týždni. ,,Neživí ma to, ale trochu sa to už prekrýva s prácou a nemôžem si dovoliť video nevydať, keď sa na neho ľudia vždy v nedeľu tešia,“ dodáva.

Youtuberstvo ako fenomén na Slovensku?

Edynove meno rezonuje najmä v Českej republike. Je to hlavne vďaka jeho účasti v súťaži Šéfik internetu, ktorú vysiela Prima Cool (ktorý je i v ponuke slovenských káblových operátorov). „Na Slovensku ešte nie je youtuberstvo tak ďaleko ako v Českej republike. Vnímajú nás ako šašov, ktorí sa natáčajú a dávajú to na internet,“ tvrdí. Aj vďaka prieniku Goga, Expl0iteda, Matúša či Selassieho do „klasických“ médií sa však situácia mení a podľa Edyna je len otázka času, kedy fenomén youtuberstva prerazí aj na Slovensku. ,,V nasledujúcom roku to tu vystrelí a o rok budeme mať youtuberov všade,“ domnieva sa. Práve z dôvodu, že v susednej republike sú v porovnaní so Slovenskom o krok vpred, chce Edyn po ukončení gymnázia študovať v Prahe. ,,Stále mi tam ľudia rozumejú, je to ako náš materinský jazyk. Cítim sa tam doma, je to väčší svet, je tam viac možností,“ dodáva.

Pri otázke, ako vidí svoje šance uspieť v šou Šéfik internetu, len skromne odpovedá: ,,Sú otvorené.“ Tvrdí, že konkurencia je silná a to, kto napokon uspeje, závisí od toho, ako sa súťažiaci dokážu predať. ,,Každý, kto tam je, môže vyhrať. Záleží na tom, ako sa jednotliví súťažiaci dokážu odprezentovať a v čom vedia ostatných predbehnúť,“ mieni Edyn. Či sa mu napokon podarí podmaniť si  svet youtuberstva, to uvidíme už čoskoro.

Slováci hviezdia v českej youtuberskej šou

YouTube navštívi každý mesiac až 2,7 milióna Slovákov. Až 80% Slovákov do 35 rokov je aktívnych na Youtube viackrát za týždeň. Fenomén youtuberingu sa rozmáha aj v našich zemepisných šírkach.  Mladé talenty sa rozhodla podporiť aj jemná čokoláda Milka, ktorá spolu s  Prima Cool prináša divákom youtuberskú reality šou „Šéfik internetu“. Do finále sa dokonca dostali aj Slováci – youtuberi Edyn a Lady Zika, ktorých vybrala porota súťaže – herec a zabávač Ondrej Sokol, youtuber a streamer Fatty Pillow a moderátor Ali. V rámci finálových kôl dostanú súťažiaci aj úlohu nakrútiť svoj jemný moment, pretože Milka verí, že „jemnosť nájdeš vo vnútri“. Svoju jemnosť už odhalili známe osobnosti ako Celeste Buckingham, Leoš Mareš, Barbora Rakovská, či Andrej Bičan.