Za revolučným systémom TrailTrax stojí nemecká spoločnosť ZF a jeho cieľom je výrazne zvýšiť efektivitu cestnej nákladnej dopravy. Vďaka tejto kľúčovej technológii môžu prevádzkovatelia vozových parkov a výrobcovia vozidiel ušetriť palivo a znížiť emisie CO2, a tým podporiť udržateľnosť a dekarbonizáciu.

Názov TrailTrax vychádza z hlavnej funkcie systému „Trailer Traction“, ktorá ponúka trakčnú podporu pre prípojné vozidlo. Kompletné riešenie integruje elektrickú nápravu AxTrax 2 od spoločnosti ZF s blokom systémových akumulátorov a systémom EBS prípojného vozidla. Systém komplexne riadi ovládanie bŕzd, stabilizačného systému aj elektronickej trakcie a jednoducho prepája elektrifikované prípojné vozidlo s ťahačom prostredníctvom existujúceho CAN rozhrania.

Elektrická os AxTrax 2
Elektrická os AxTrax 2

TrailTrax pomôže výrobcom prípojných vozidiel a prevádzkovateľom vozových parkov pri plnení pripravovaných regionálnych legislatívnych predpisov o dekarbonizácii, ktorú nie je možné dostatočne rýchlo dosiahnuť zameraním sa len na samotné nákladné vozidlá. Tento systém ponúka ďalšie riešenie dekarbonizácie.

Ako funguje systém TrailTrax?

TrailTrax umožňuje rekuperáciu energie, ktorá by sa v prípade konvenčných bŕzd stratila vo forme tepla. Rekuperovaná energia môže podporiť trakciu a znížiť zaťaženie primárneho motora v nákladnom vozidle. Len vďaka tomu sa môže znížiť spotreba paliva a emisie nákladného vozidla s dieselovým motorom až o 16 %. Prostredníctvom nabíjania zo zásuvky by sa tieto úspory mohli zvýšiť dokonca až na 40 percent [v regionálnom dodávateľskom cykle VECTO s nákladnými vozidlami so spaľovacím motorom – ICE]. Nákladné vozidlá, ktoré už majú čisto elektrický pohon (batériové elektrické vozidlá BEV alebo nákladné vozidlá s palivovými článkami), môžu využiť dodatočný elektrický pohon na prípojnom vozidle na predĺženie dojazdu s nulovými emisiami.

Princíp fungovania systému TrailTrax

TrailTrax je kompatibilný so súčasnými technológiami pohonu nákladných vozidiel rôznych značiek. Z bežnej kombinácie nákladného vozidla so spaľovacím motorom a elektrifikovaného prípojného vozidla tak vzniká hybridná jazdná súprava a pre elektrifikované nákladné vozidlá je doplnkovým riešením. Modulárny systémový prístup umožňuje udržať celkové náklady na držbu vozidla (TCO) na atraktívnej úrovni a zároveň splniť rôzne potreby prevádzkovateľa vozového parku. Jeho ľahká a bezpečná konštrukcia poskytuje maximálne užitočné zaťaženie, pričom batériový systém je bezpečne uložený v priestore paletového bloku pred prvou nápravou návesu. Bezpečnosť jazdnej súpravy je zabezpečená systémom ZF Trailer EBS a riadiacou jednotkou e-nápravy.

Ďalšie výhody TrailTrax

  • Podpora vodiča pomocou pokročilých trakčných funkcií
    • Zvýšená akcelerácia až o 50 %, čo je výhodou, keď nákladné vozidlo vchádza na diaľnicu alebo predbieha iné vozidlo
    • Podpora na šmykľavej ceste s vyššou trakciou až o 80 %
    • Lepší výkon pri jazde do kopca
  • Rekuperácia brzdnej energie s účinnosťou až 60 %
  • Napájanie externých elektrických pomocných zariadení

Zdroje: ZF

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.