Spoločnosť Ericsson ConsumerLab predstavuje šieste vydanie svojej výročnej správy s desiatimi najväčšími spotrebiteľskými trendmi na rok 2017, v ktorej skúma trendy budúcnosti.
AI a virtuálna realita budú dôležitými témami nasledujúceho roka, samotní spotrebitelia si uvedomujú, že bude hrať omnoho výraznejšiu úlohu, ako kedykoľvek predtým – a to v spoločnosti aj v práci. V skutočnosti si 35 % pokročilých používateľov internetu želá AI poradcu pri práci, a jeden zo štyroch by rád pracoval s umelou inteligenciou ako svojím manažérom.
Tu je desať najvýraznejších trendov na rok 2017 a na ďalšie obdobie:
- AI umelá inteligencia bude všade: 35 % z pokročilých používateľov internetu chce pri práci za poradcu umelú inteligenciu, a jeden zo štyroch opýtaných si dokáže predstaviť umelú inteligenciu ako svojho manažéra. Takmer polovica opýtaných sa zároveň obáva, že kvôli robotom s umelou inteligenciou čoskoro stratí prácu mnoho ľudí.
- Rýchlosť nástupu Internetu vecí (IoT): Spotrebitelia stále viac využívajú automatizované aplikácie, ktoré podporujú prijatie Internetu vecí (IoT). Dvaja z piatich sú presvedčení, že sa smartfóny čoskoro naučia, čo robíme, a budú namiesto nás vykonávať činnosti automaticky.
- Chodci uprednostňujú autonómne automobily: Vodiči automobilov v budúcnosti možno vôbec nebudú existovať. Jeden zo štyroch chodcov by sa pri prechádzaní cez ulicu cítil bezpečnejšie, ak boli všetky vozidlá autonómne a 65 % zo všetkých opýtaných by autonómne auto rado vlastnilo.
- Zlúčená realita: Takmer štyria z piatich používateľov virtuálnej reality verí, že už o tri roky bude virtuálna realita nerozoznateľná od skutočnosti. Polovica respondentov sa už zaujíma o rukavice či obuv, ktoré umožňujú komunikáciu s virtuálnymi objektami.
- Telesný nesúlad: Ak sa autonómne automobily stanú realitou, nevoľnosť, spojená s používaním automobilov, sa zvýši. Traja z desiatich ľudí predpokladajú možnosť potreby pilulky zabraňujúcej nevoľnosti v aute. Jeden z troch opýtaných chce používať pilulky v rámci virtuálnej a rozšírenej reality.
- Paradox Inteligentných bezpečnostných zariadení: Viac ako polovica skúmaných už používa núdzové poplachy, sledovanie alebo rôzne upozornenia na svojich smartfónoch. Z tých, ktorí tvrdia, že sa vďaka svojmu smarfónu cítia bezpečnejšie, si traja z piatich dovoľujú ísť do väčšieho rizika, pretože sa spoliehajú na svoj smartfón.
- Sociálna sila: V súčasnosti ľudia ochotne používajú sociálne siete ako zdroj informácií. Jeden z troch respondentov tvrdí, že sociálne siete sú hlavným zdrojom správ a noviniek. Viac ako jeden zo štyroch označuje názory svojich kontaktov a priateľov za hodnotnejšie ako stanoviská politikov.
- Rozšírená osobná realita: Viac ako polovica ľudí by chcela využiť okuliare s rozšírenou realitou na osvetlenie tmavého prostredia a na zdôraznení nebezpečenstva. Viac ako jeden z troch by tiež rád upravil rušivé prvky okolo seba.
- Rozdelenie súkromia: Dvaja z piatich pokročilých používateľov internetu chcú používať iba šifrované služby, no ľudia majú rozdielne názory. Takmer polovica by chcela mať primerane kvalitné súkromie v rámci všetkých služieb, a viac ako jeden z troch opýtaných verí, že súkromie už neexistuje.
- Big Tech pre všetkých: Viac ako dvaja z piatich pokročilých používateľov internetu chcú získať všetky svoje výrobky od piatich najväčších IT spoločností. Traja zo štyroch veria, že k tomu dôjde už do piatich rokov.
Michael Björn, vedúci výskumu v Ericsson ConsumerLab, o vzostupe virtuálnej reality hovorí: „Myslím si, že skôr ako o reálnom čase by sme mali hovoriť o skutočnom čase. To, čo nazývame realitou, sa v skutočnosti stáva stále osobnejším a subjektívnym. Spotrebitelia sa nielen obklopujú podobne zmýšľajúcimi ľuďmi na sociálnych sieťach, ale zároveň sa začínajú prispôsobovať vzhľadom na to, ako vnímajú svet s technológiu rozšírenej a virtuálnej reality…“ „Spotrebitelia chcú aj v budúcnosti zostať plne mobilní, z čoho vyplýva dopyt po okamžitom a rýchlom pripojení, ktoré je nastavené a pripravené na rýchly rast. V tomto zmysle môžeme skutočný čas chápať ako čas pre 5G siete.“
Poznatky z výskumu 10 Hot Consumer Trends na rok 2017 vychádzajú z vyše dvadsaťročného skúmania globálnych výskumných aktivít Ericsson ConsumerLab, ale aj z online prieskumu pokročilých používateľov internetu zo 14 veľkých miest po celom svete. Online prieskum sa uskutočnil v októbri 2016. Hoci štúdia reprezentuje iba odpovede 27 miliónov občanov, ich profily a odpovede sú dôležité pre skúmanie budúcich trendov.