Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najnovšie vydanie štúdie Ericsson Mobility Report sa okrem iného zaoberá aj témou počasia, klimatických zmien a predovšetkým tým, akým spôsobom môžu systémy mobilných sietí prispieť k analýze a zhromažďovaniu informácií o počasí.

Spoločnosť Ericsson preto na tomto poli odštartovala pilotnú štúdiu s názvom ”Mikropočasie”, ktorá ukazuje, ako presne a kvalitne môžeme vďaka použitiu mikrovĺn počasie monitorovať a predpovedať. Týka sa to predovšetkým merania množstva zrážok s väčšou presnosťou, ako pri doteraz používaných metódach.

Mikrovlnné spoje navyše nájdeme takmer všade, kde sa nachádzajú mobilné základové stanice. Jedná sa o podstatne širšie pokrytie, ako zaistí celkový počet meteorologických radarov a zrážkomerov. Táto metóda je navyše lacnejšia a môže byť teda použitá aj v oblastiach, kde súčasné technológie neboli aplikované práve kvôli vysokým nákladom.

Každý z mikrovlnných spojov zároveň pôsobí ako mobilní širokopásmový vysielač a zrážkomer, ktorý odmeria množstvo spadnutých zrážok. Využíva pri tom prírodné zákony, pretože elektromagnetické vlny v pásmach 10- 100 GHz sú citlivé na dážď, čo čiastočne oslabuje ich signál. Táto skutočnosť síce nemá vplyv na celkový výkon, umožňuje však presný výpočet zrážok – najmä v krátkom časovom intervale (10 sekúnd a menej) a na malých vzdialenostiach. Zrážkomery sú síce veľmi presné, ale na dostatočné pokrytie veľkých plôch je potrebný veľký počet meračov. Meteorologické radary môžu naopak merať na veľkých plochách, sú ale nepresné v meradle menšom než 1 km.

Vďaka tomuto využitiu sa svetu odhalil významný potenciál pre zvýšenie počtu pozorovacích miest a  zlepšovanie kvality meteorologických služieb, vrátane prognózovania zmien počasia, krátkodobých predpovedí, varovaní pred povodňami alebo ďalších hydrologických meraní. Najväčší dopad týchto zariadení sa očakáva v rozvojových krajinách a regiónoch, kde v súčasnosti neexistujú žiadne dostupné spôsoby merania.

Značky: