Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci minulý rok nakupovali online najviac elektroniku a IT príslušenstvo.

Rebríčkom predajnosti kraľujú smartfóny – na Slovensku sa ich v minulom roku predalo online viac ako 175-tisíc. Vyplýva to z dát od najväčších slovenských e-shopov spracovaných agentúrou GfK. Celkovo tak medziročne rástli slovenským e-shopom predaje o 8 percent. Naopak, zrejme končí éra tabletov. Tých sa medziročne predalo až o 28 % menej.

Slovensko čaká smartfónové eldorádo

Smartfóny idú na slovenskom internete na dračku a postupne vytláčajú a nahradzujú tablety. Súvisí to aj s rastúcou veľkosťou displeja „múdrych“ telefónov, ktorá sa približuje ich mladšiemu súrodencovi. „Kým tržby z predaja smartfónov na Slovensku rástli o 11 %, u nás je boom ešte markantnejší – medziročne sme dosiahli až o 45 % viac,“ hovorí riaditeľ slovenského Hej.sk, a zároveň českého Kasa.cz Vladimír Sušil a dopĺňa: „Smartfónové eldorádo Slovensko ešte len čaká. Kým Slováci nakúpili v e-shopoch 175 000 smartfónov, v ČR sa počty predaných telefónov hýbu už v sedemciferných číslach. Predpokladáme, že do budúcna bude záujem o mobilné telefóny ešte viac rásť.“ Slováci si pritom online kupujú čoraz drahšie telefóny – priemerná cena predaného smartfónu bola v roku 2015 už 158€, čo je 9-percentný medziročný nárast.

Na Slovensku notebooková klasika, v Čechách renesancia PC myší

Druhým najpredávanejším artiklom boli prenosné počítače, v porovnaní so smartfónmi sa ich však predalo takmer trojnásobne menej. Predaj bol takmer identický s rokom 2014, rástla však priemerná cena predaného notebooku (o 30 eur). V susedných Čechách sa na druhom mieste predajnosti umiestnili netradične počítačové myši. V minulom roku sa ich predalo viac ako 320 tisíc kusov.

Rastie dopyt po kuchynských a domácich spotrebičoch

Najviac rastúcou kategóriou predávanou v e-shopoch je malá biela technika. Slováci čoraz viac nakupujú cez internet kuchynské a domáce spotrebiče. Do módy sa opäť dostávajú kuchynské roboty a mixéry – medziročne ich predaj vzrástol o 36 %. „V budúcich mesiacoch predpokladáme aj nárast predaja veľkých vstavaných spotrebičov, čo súvisí s výrazne rastúcim dopytom po bývaní,“ upresňuje Sušil zo slovenského Hej.sk.

Internetovým skokanom roka v predajnosti na Slovensku boli elektrické zubné kefky – ich predaj stúpol o takmer dvojnásobne. Rovnako tomu bolo aj v ČR.

E-shopy hlásia ústup éry tabletov a elektronických čítačiek

Čoraz menej sa cez internet nakupujú tablety a elektronické čítačky kníh. Na Slovensku sa ich predalo približne o 30% menej v Čechách o 26%. Tento trend môže súvisieť ako s rastom displejov smartfónov, tak i s dlhším životným cyklom tabletov oproti mobilným telefónom – telefón meníme častejšie. Trpia i digitálne fotoaparáty, ktoré postupne nahradzujú čoraz kvalitnejšie fotoaparáty v smartfónoch. Medziročne klesli ich predaje o 12 %.

Najviac investujeme do notebookov

Najdrahším zariadením v slovenskej domácnosti je prenosný počítač, v priemere naň utratíme 441 €. Viac ako 400 € obetujeme aj na sušičku bielizne a stolný počítač. V susedných Čechách míňajú najviac na rovnaké veci ako my, za sušičku zaplatia v priemere 450€.

Vedeli ste, že….

– priemerný Slovák investuje v e-shopoch do notebooku viac ako do televízora (441 € vs 354 €)?
– Slováci už nakupujú cez internet viac laserových ako atramentových tlačiarní
– po rokoch recesie sa (zrejme aj vďaka lepšej cene) predáva viac LED a LCD televízorov(takmer 63 000 ks)

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.